Trh s novými vozy v Česku prošel za poslední dva roky poměrně divokým vývojem. Zatímco u některých modelů došlo ke znatelnému zlevnění, jiné typy aut naopak výrazně zdražily. Některé si přitom udržely stabilní cenu. Které vozy zlevnily nejvíc, které naopak nejvíc podražily – a proč se to dělo? Přehled přináší analýza společnosti Business Lease, která se dlouhodobě věnuje operativnímu leasingu. Tato konkrétní analýza se zaměřila na vývoj katalogových cen nových vozů od začátku roku 2023 do jara 2025.
„Za některými cenovými pohyby jsou běžné obchodní důvody – například když se konkrétní model neprodává tak dobře, jak se čekalo, může jej importér zlevnit, aby prodeje podpořil. Ale zároveň tu hrají roli i faktory jako emisní limity ze strany EU a vysoké investice automobilek do vývoje elektromobilů,“ vysvětluje Hana Výmolová, ředitelka Business Lease.
Dieselové motory: někde sleva, jinde citelné zdražení
Z dieselových modelů zlevnil nejvíce Citroën C5 Aircross (o 8,7 %), následovaný dodávkami Jumper a Jumpy. Na opačné straně spektra se ocitl Mercedes Citan, který zdražil o více než 7 %. Výrazněji si připlatili i zájemci o nové modely Ford Tourneo Custom, VW Amarok nebo Toyota Proace Max.
TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?
Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.
„Dieselové vozy si stále drží silnou pozici především ve firemních flotilách, takže dovozci nemají potřebu je plošně zlevňovat. Výjimkou byl koncern Stellantis, kde jsme naopak zaznamenali nejvýraznější poklesy,“ komentuje výsledky Lukáš Urbanec, manažer nákupu Business Lease.
Zdražení u některých modelů může být důsledkem rostoucích nákladů na plnění emisních norem. Udržet naftové motory „čisté“ znamená investovat do technologií, jako jsou složité filtry nebo katalyzátory s drahými kovy. V některých případech se na ceně může projevit i to, že automobilky neplní kvóty v prodeji elektromobilů – pak musí kompenzovat vyšší emisní pokuty zdražením tradičních modelů.
Proč jsou nová auta tak drahá? Ceny zvyšují hlavně tyhle důvody
Benzinové modely: slevy u crossoverů, zdražení malých městských aut
U benzinových modelů se nejvíce zlevňoval Ford Bronco (o 9,5 %), výrazně klesly i ceny některých modelů Citroënu a Peugeotu. Nejvíce šly dolů právě kompaktní crossovery nebo hatchbacky – typicky segment, kde čelí silné konkurenci zejména ze strany čínských značek.
Naopak mezi modely, které šly s cenou nahoru, najdeme především malá městská auta – Kia Picanto, Hyundai i10 nebo Toyota Yaris. Důvodem je podle odborníků zvyšující se tlak na bezpečnostní a emisní výbavu, kterou musí mít i ty nejmenší vozy. „Dnes už i malé auto musí mít systémy, které jeho cenu snadno navýší o sto i více tisíc korun,“ říká Urbanec.
Cenový nárůst se ale nevyhnul ani prémiovým značkám. Porsche nebo Audi zdražují hlavně kvůli rostoucím nákladům, exkluzivitě značky a opět i kvůli kompenzaci za emise.
Elektromobily: jediná skupina, která v průměru zlevnila
Zcela jiný obrázek nabízí kategorie elektromobilů. Právě u ní šla průměrná cena mezi lednem 2023 a jarem 2025 mírně dolů – o půl procenta. Nejvýrazněji zlevnil Nissan Leaf (o 16,5 %), následovaný modely od Tesly, Renaultu a Toyoty.
Za poklesem cen stojí podle analýzy snaha výrobců podpořit prodeje elektromobilů, které v mnoha případech nedosáhly očekávaných čísel. Přesto se i zde najdou vozy, které zdražily – většinou jde o technicky pokročilejší nebo zcela nové modely, případně prémiové značky jako Porsche či Audi.
„U modelů, které šly s cenou dolů, může hrát roli i technologické zastarávání nebo prostě snaha držet krok s čínskou konkurencí,“ dodává Urbanec.
A co Škoda?
Zajímavostí je, že mezi deseti nejvíce zlevněnými ani zdraženými modely nenajdeme žádný vůz značky Škoda. Je to mimo jiné proto, že větší změny ceníků (zejména u výkonnějších motorizací) proběhly až v posledních týdnech a zatím se v analýze plně neprojevily.
Ale pozor!
Analýza vychází z katalogových cen, nikoliv z reálně dojednaných cen u konkrétních prodejců. Ty se totiž mohou výrazně lišit – zejména u firemních zákazníků nebo při větších odběrech, ale často i u běžných řidičů. I proto je třeba při interpretaci výsledků počítat s určitou rezervou.
Průměrný vývoj cen podle typu pohonu
- Elektromobily: -0,5 %
- Diesel: +0,3 %
- Hybridy – benzin: +0,3 %
- Benzin: +0,6 %
- Hybridy – diesel: +1,0 %
Největší pohyby napříč celým trhem (všechny typy pohonu)
Top 10 zlevněných modelů:
- Nissan Leaf (EV): -16,5 %
- Suzuki Swace (hybrid): -12,2 %
- Toyota bZ4X (EV): -10,3 %
- Ford Bronco (benzin): -9,5 %
- Tesla Model S (EV): -8,9 %
Top 10 zdražených modelů:
- Kia Picanto (benzin): +11,3 %
- Hyundai i10 (benzin): +9,8 %
- Mercedes GLC Coupé (benzin + mild hybrid): +8,8 %
- BMW 7 (benzin + plug-in hybrid): +8,6 %
- Porsche Taycan (EV): +8,2 %
Analýzu připravili hlavní analytik společnosti Business Lease Štěpán Vondra a manažer nákupu Lukáš Urbanec, na základě dat od společnosti JATO Dynamics i interních údajů Business Lease.