Klaus Zellmer

Budoucnost zajistí vyvážená nabídka elektrických a spalovacích modelů, říká šéf škodovky

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Škoda - 6. 6. 2025


Po 130 let se Škoda Auto nepřetržitě rozvíjí a přizpůsobuje potřebám zákazníků. Dnes prochází automobilový průmysl dosud největší transformací. Jak Škoda tuto změnu zvládá? Odpovídá předseda představenstva Škoda Auto Klaus Zellmer.

Rok 2024 byl velmi úspěšný: Škoda Auto zaznamenala rekordní finanční výsledky, dodala přes 920 tisíc aut a byla 4. nejprodávanější značkou  v Evropě, uvedla nové modely, vstoupila na nové trhy. Jaké jsou vaše plány do budoucna?

Rok 2024 ukázal naše silné stránky: nezdolnost a přizpůsobivost. Komplexní obchodní model a jasně vytyčený plán se v nestálých časech osvědčily. Naše moderní a různorodé produkty přilákaly zákazníky a spolu s naší provozní efektivitou nám umožnily předstihnout trh, zejména v Evropě. Tyto úspěchy jsou nezbytné, abychom takto mohli pokračovat a čelit nadcházejícím výzvám. Ale musíme hledět i dál do budoucnosti a tvrdě pracovat, abychom zůstali na správné cestě.

To je tím důvodem, proč jste aktualizovali svou strategii?

Rozhodně. Určili jsme šest strategických cílů, abychom byli odolnější vůči vývoji v budoucnosti. Naším prvním cílem je, aby Škoda Auto byla mezi třemi nejlépe prodávanými značkami v Evropě do konce desetiletí. Jsme přesvědčeni, že toho můžeme dosáhnout díky našemu portfoliu, do něhož patří plně elektrické modely, zdokonalené hybridní vozy a modely s vysoce účinným spalovacím motorem. Naší prioritou je vždy nabídnout vynikající poměr hodnoty a ceny a kvalitu napříč všemi relevantními zákaznickými segmenty.

A na co se zaměřuje váš druhý cíl?

Naším druhým cílem je zlepšování našich produktů a služeb za pomoci inovativních digitálních řešení a AI. Podporujeme u našich zaměstnanců aktivní způsob myšlení otevřený učení a zároveň zlepšujeme digitalizaci celé společnosti. Nasloucháme našim zákazníkům, a tak dokážeme optimalizovat naše produkty a digitální služby za integrace prvků AI. I nadále se snažíme zajistit intuitivní funkcionalitu a nejlepší kvalitu v dané třídě.

Škoda chce zákazníkům nabídnout to nejlepší z obou světů – elektrického i spalovacího pohonu. Která z těchto technologií dostane přednost?

V nadcházejících letech budeme na základě zákaznické poptávky i nadále nabízet vyváženou řadu elektrických a hybridních modelů i vozů se spalovacím motorem. To je klíčová část našeho třetího strategického cíle. Zároveň se však budeme snažit rozšiřovat portfolio elektrických modelů – a přitom budeme pracovat na přibližování ceny se srovnatelnými modely se spalovacím motorem.

Mnoho firem v současnosti klade velký důraz na udržitelnost. Jaké má Škoda plány v této oblasti?

Naším čtvrtým cílem je dosáhnout uhlíkové neutrality ve výrobě. Naše strategie udržitelnosti, Best-in-class in ESG, stanovuje jasné a ambiciózní cíle v environmentální a sociální oblasti a v řízení a správě. Hodláme dosáhnout uhlíkové neutrality ve všech továrnách v České republice a v Indii do roku 2030 – díky využití principů oběhového hospodářství a zahrnutí více udržitelných materiálů do našich produktů.

Když mluvíme o Indii… Přítomnost Škody na těchto rychle rostoucích trzích je velmi důležitá.

Chceme vybudovat silný „druhý pilíř“ mimo Evropu, na rychle rostoucích trzích. Jako součást koncernové skupiny Brand Group Volume využíváme své odborné znalosti na trzích citlivých na cenu k uvolnění nového růstového potenciálu pro Volkswagen Group. Chceme se stát vedoucí evropskou značkou v Indii a v regionu ASEAN v jihovýchodní Asii. Nyní působíme ve Vietnamu, vyrábíme s lokálním partnerem a také importujeme auta, a plánujeme využít tuto naši přítomnost jako platformu pro vstup do sousedních zemí.

Škoda má také finanční cíle.

V neposlední řadě chceme umožnit dlouhodobě udržitelnou rentabilitu tržeb 10 procent. Prostřednictvím našeho programu Next Level Efficiency+ hodláme optimalizovat provoz. Usilujeme o vedoucí pozici mezi hlavními evropskými konkurenty v oblasti nákladů, abychom zajistili, že Škoda bude i během transformace automobilového průmyslu nadále konkurenceschopná. Pro dosažení tohoto cíle je nicméně také potřeba očekávané snížení cen baterií v následujících letech, stejně jako efektivní škálování našich produktů prostřednictvím nových platforem v budoucnu.

Next Level Škoda Strategy

Škoda Auto aktualizovala svůj strategický přístup, aby si udržela konkurenceschopnost a schopnost čelit novým výzvám: aby si udržela náskok před technologickým pokrokem a dokázala reagovat na proměňující se očekáváními spotřebitelů a požadavky na ochranu životního prostředí. Aktualizovaná strategie Next Level Škoda Strategy je navigačním systémem určujícím směr na rychle se měnícím globálním automobilovém trhu. Zahrnuje komplexnější cíle a podněty ve třech stěžejních pilířích: Značka a trh (Brand & Market), Technologie a kvalita (Technology & Quality) a Lidé a kultura (People and Culture).

Cíl je jasný: stát se přední značkou pro aktivní zákazníky, kteří se zaměřují na funkcionalitu, nejen na domácí půdě v Evropě, ale také na rychle rostoucích mezinárodních trzích. Aby toho dosáhla, nabízí Škoda svým zákazníkům to nejlepší z obou světů prostřednictvím široké škály atraktivních modelů s elektrickým či hybridním pohonem i spalovacím motorem, které poskytují vynikající poměr hodnoty a ceny, kvalitu a intuitivní funkcionalitu.

Posílení společnosti prostřednictvím dalšího zvyšování kvalifikace zaměstnanců, zvýraznění postavení ve skupině Volkswagen Group a zdůraznění ekologického, společenského a finančního chování. To jsou základní kameny budoucího úspěchu Škoda Auto.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru