Výrobní linku v Mladé Boleslavi nedávno opustil 5miliontý vůz Škoda Fabia. Tento dostupný základní model představuje od roku 1999 spolu s typem Octavia jeden ze zlomových vozů v novodobé éře značky Škoda. První generace modelu Fabia byla postavena na zcela nové platformě koncernu Volkswagen jako jeden z nejprostornějších vozů ve své třídě, který v duchu značky Škoda nabízel vysokou užitnou hodnotu za příznivou cenu a řadu nápaditých řešení. Díky tomu Fabia uspěla u tradičních i nových zákazníků značky Škoda v Evropě a na dalších trzích. Aktuální provedení používá moderní a úsporné spalovací motory i pokročilé bezpečnostní prvky. Díky oblibě vozu a významu pro značku bude výroba současné, čtvrté generace pokračovat i po roce 2030.
„Milník pěti milionů vozů Škoda Fabia je skutečně zcela mimořádným úspěchem jak pro výrobní tým, tak pro naši společnost. Tento model se představil v roce 1999 jako druhý zcela nový vůz vyvinutý pod křídly koncernu Volkswagen a stal se tváří značky i základním kamenem naší nabídky. Je to vstupní model značky Škoda a dodnes zůstává synonymem kvalitně vyrobeného vozu ,Made in the Czech Republic‘. S ohledem na pokračující úspěch stávající, čtvrté generace tohoto úsporného a praktického automobilu s moderní technikou a širokou škálou bezpečnostních prvků budeme ve výrobě modelu Fabia pokračovat i po roce 2030,“ říká Andreas Dick, člen představenstva společnosti Škoda Auto pro Výrobu a logistiku.
Škoda Fabia: jeden z nejžádanějších modelů v nabídce
Fabia se dlouhodobě řadí mezi nejprodávanější modely Škoda. V roce 2024 se stala třetím nejžádanějším vozem s dodávkami 117 100 vozů po celém světě. První generace se představila během 58. frankfurtského autosalonu v roce 1999 jako nástupce velmi oblíbené řady Felicia. Fabia vycházela ze zcela nové platformy a používala širokou řadu motorů, převodovek i karosářských variant. Vůz v průběhu let významně přispěl k oblibě značky Škoda na evropských trzích. Jméno Fabia se nesmazatelně zapsalo také do historie motorsportu, a to včetně nejnovějších generací – Fabia Rally2, Fabia Rally2 evo i současný vůz Škoda Fabia RS Rally2 se ve svých kategoriích zařadily mezi nejúspěšnější soutěžní automobily všech dob.
Čtyři generace dostupného malého vozu
Škoda Fabia první generace (1999 – 2008) debutovala jako pětidveřový hatchback s délkou 3 960 mm. Necelý rok po uvedení na trh následovala verze kombi a v roce 2001 se začal vyrábět tříprostorový sedan. Osobité tvary navrhl designérský tým, v jehož čele stál tehdejší šéfdesignér Dirk van Braeckel. Fabia první generace byla postavena na pokročilé platformě malých vozů PQ24 a nabízela širokou škálu pohonných jednotek. V březnu 2003 se představila sportovní varianta RS s výkonným přeplňovaným vznětovým motorem 1,9 TDI o výkonu 96 kW, který kombinoval značný výkon a příznivou spotřebu paliva.
Škoda Fabia druhé generace (2007 – 2014) měla premiéru v březnu 2007 na ženevském autosalonu. Nový model, založený na stejné platformě, byl delší (+22 mm) a vyšší (+47 mm). O půl roku později byla odhalena praktická verze kombi. V roce 2009 přibyla do nabídky varianta Scout s terénními prvky a verze RS se zážehovým přeplňovaným motorem 1,4 TSI (132 kW). Tato řada se poprvé objevila v oblíbeném provedení Monte Carlo.
Škoda Fabia třetí generace (2014 – 2022) se světu představila v říjnu 2014 na pařížském autosalonu. Těžila z moderní platformy PQ26 a k dynamičtějšímu vzezření jí pomohly i nové proporce: vůz byl o 90 mm širší a o 30 mm nižší než předchůdce. Významných vylepšení doznaly také bezpečnostní a komfortní prvky. Škoda Fabia byla poprvé vybavena sledováním odstupu od vpředu jedoucího vozu Front Assist, adaptivním tempomatem a sledováním únavy řidiče. Facelift v roce 2018 dále rozšířil vlastnosti modelu a představil například světlomety Full LED a hlídání mrtvého úhlu.
Škoda Fabia čtvrté generace (2021 – současnost) dorazila na jaře 2021 jako pětidveřový hatchback, postavený na platformě MQB A0. Design je dílem oddělení Škoda Design, v jehož čele stojí Oliver Stefani. Stávající generace překonala délku 4,1 metru a zavazadlový prostor se zvětšil na 380 litrů, a je tak o 50 litrů větší než u předchůdce. Vozidlo může být vybaveno nejmodernějšími funkcemi a systémy, jako jsou automatické parkování nebo asistovaná jízda 2.0 včetně adaptivního tempomatu a prediktivní ochrany chodců i cyklistů, adaptivního vedení v jízdním pruhu a rozpoznávání dopravních značek.