test-audi-a5-limuzina-20-tdi-quattro-150-kw-2025-2

Test Audi A5 Limuzína 2,0 TDI quattro 150 kW | 2025

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 22. 4. 2025


Nová generace Audi A5 se proměnila, převzala také roli původního Audi A4, takže se nově nabízí i s karoserií kombi. My jsme ovšem vyzkoušeli verzi, kterou v České republice automobilka pojmenovala jako „limuzína“. Pod kapotou pětidveřového liftbacku jsme měli 150kW naftový dvoulitr s pohonem všech čtyř kol.

Úplně nové

Nové Audi A5 je opravdu úplně nové. Dostalo totiž jinou podvozkovou platformu. Nyní stojí na „prémiové platformě pro podélně uložené spalovací motory“, kterou automobilka označuje jako PPC (Premium Platform Combustion). Předchozí generace stála na platformě MLB evo. Důvodem změny je nejen to, že nová platforma je „chytřejší“, ale také to, že je možné u ní pracovat s větší mírou elektrifikace. Audi už nyní nabízí spalovací mild-hybridní motorizace, ale před nedávnem představila také plug-in hybridní verzi.

Mild-hybridní pohonné jednotky jsou ale také úplně nové, Audi je označuje jako MHEV Plus. Spalovací motor je u nich spojen se 48V generátorem PTG s výkonem 18 kW/24 koní a s točivým momentem 65 Nm. Není to však jen o výkonnějším generátoru, je to o celkové konstrukci, protože spojení generátoru s motorem už tady není řemenem: „Kompaktním a současně výkonným modulem elektrického pohonu v novém systému MHEV plus je generátor s funkcí elektromotoru (PTG). Tento komponent je také největším rozdílem oproti doposud značkou Audi nabízené technice MHEV, která pracuje výhradně s řemenem poháněným alternátorem s funkcí spouštěče. PTG, uložené v kompaktní jednotce s integrovanou výkonovou elektronikou přímo na výstupním hřídeli z převodovky, může k pohonu přispívat elektrickým výkonem až 18 kW/24 koní. Tento modul umožňuje maximální točivý moment 230 Nm na výstupu z převodovky, který je k dispozici k pohonu vozidla již při jeho rozjezdu. Kompaktní převodovka PTG pracuje s převodem 3,6:1. MHEV plus využívá PTG do rychlosti jízdy 140 km/h, aby byla zajištěna maximální hospodárnost. Ve vyšších rychlostech je PTG odpojeno od poháněcí soustavy prostřednictvím integrované zubové spojky.“ Více se dočtete zde:

Audi představuje novou generaci elektrifikovaných spalovacích motorů MHEV plus

Audi A5 je nabízeno s dvoulitrovými čtyřválci, přičemž si můžete vybrat, zda chcete, aby spalovaly benzin (v nabídce jsou dva s výkony 110 kW nebo 150 kW) nebo naftu (150 kW). U obou 150kW verzí si můžete vybrat mezi pohonem jen přední nápravy nebo všech čtyř kol quattro (v našem případě quattro ultra). Vybírat si ovšem nemůžete převodovku, protože A5 se nabízí výhradně s automatickou převodovkou. A pokud byste chtěli ještě něco lepšího, můžete si pořídit i sportovně laděné Audi S5 s benzinovým šestiválcovým třílitrem.


TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?
 
Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.
 
Chci operativní leasing!
 

Nová ovšem není Audi A5 jen z pohledu techniky, nýbrž i z pohledu vzhledu. Nese totiž nejnovější designový jazyk automobilky, který dostávají i všechny další novinky – například v podobě Audi Q6 e-tron, A6 e-tron, ale i spalovací Audi A6. Nové jsou celkově kulatější tvary, které se pozitivně projevují na nižším aerodynamickém odporu vzduchu. A nová je i grafika světlometů. Ty mohou být vpředu s LED Matrix funkcí a vzadu s technikou OLED. Je u nich možné měnit grafiku světelného podpisu. Změnit si ji můžete přímo v infotainmentu vozidla a vybírat můžete z 8 předpřipravených šablon.

Zvenku také zaujmou kliky dveří. Nejsou zcela zapuštěné, ale nevysouvají se jako například u modelů Mercedes-Benz nebo u Range Roverů. Vypadají ale tak, jako by se vyklápěly jako u starých škodovek. Tak to řeší například u BMW. Kliky u Audi jsou ovšem pevné a dveře se otevírají pomocí mikrospínače v prohlubni. Prostě „do kliky“ strčíte ruku a dveře se otevřou. V případě nehody vyskočí mechanické táhlo, aby se dveře daly otevřít i zvenku.

Výraznější mezigenerační změny nás čekají uvnitř. Tady totiž ubylo fyzických ovladačů a tlačítek a naopak přibylo displejů. Ty tu mohou být až tři. Možná si řeknete, že to u Audi není nic divného, vždyť to tak mají už nějakou dobu větší modely značky (přístrojový štít, infotainment a pod ním displej pro klimatizaci a doplňkové funkce), ale v A5 (a dalších nových modelech) je to řešeno jinak. Tady jsou displeje standardně dva (před řidičem jako klasické přístroje a uprostřed nad palubní deskou jako infotainment) a navíc propojené do jednoho designového celku. Za třetí si můžete připlatit. Pokud to uděláte, dostanete další displej přímo do palubní desky před spolujezdce. Spolujezdec si pak na něm může zobrazit některé funkce z infotainmentu nebo přehrávat média, ale řidič jeho obraz neuvidí.

Infotainment je také úplně nový, rozvíjí původní starší MMI. Je teď ale mnohem chytřejší a svým fungováním připomíná chytré mobilní telefony. Umí totiž rollovací okna, která se dají vytáhnout z horní obrazovky (to není žádná novinka, to mělo i MMI), ale i z levého boku. Tady jsou některá upozornění od auta, ale i vybrané a oblíbené uživatelské funkce. Mimochodem, už to není vlastní řešení Audi, ale základem palubního systému je Android Automotive. I díky tomu je možné instalovat do infotainmentu aplikace třetích stran. Jde například o YouTube, Amazon Music, Spotify, ale třeba i Tidal, případně také třeba Booking, hry nebo i speciality jako například Home Assistant, takže pak z auta můžete ovládat svou chytrou domácnost, a podobně.

Výrazně tady přibylo dotekového ovládání. Audi přidalo dotekový panel ovládání na řidičovy dveře. Jde o jeden velký panel, kde se ovládají vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání, světlomety (potkávací, automatické, mlhové, …), dětské pojistky zadních dveří anebo se tu ukládá poloha řidičova sedadla do paměti. O kousek dál dozadu za tímto ovladačem jsou pak čtyři klasické mechanické ovladače stahování zrcátek. A dotekové ovládání je bohužel i na zploštělém volantu.

test-audi-a5-limuzina-20-tdi-quattro-150-kw-2025-10

Zajímavé je, že Audi u nové generace A5 nechalo volič převodovky na středovém tunelu, nepřesunulo jej po vzoru VW, Škody nebo i některých dalších jiných značek na sloupek řízení. Na středovém tunelu jsou i některé další ovladače. Velkou pochvalu si Audi zaslouží třeba za klasický mechanický vícefunkční ovladač hlasitosti multimédií, jenž slouží i pro přepínání skladeb nebo písní. Potěší i doteková ploška pro přímý přístup do nastavení asistenčních systémů. A je tady i startovací tlačítko a další ovladače.

Za volantem

Najít si ideální pozici v příjemných předních sedadlech není velký problém, jde to dobře i díky elektricky ovládaným sedadlům v testovaném autě i elektricky ovládanému volantu. Pokud si sedadlo nastavíte do nejnižší polohy, budete sedět příjemně nízko. Na displeje budete mít přesto perfektní výhled a skvěle uvidíte i na head-up displej promítající údaje přímo na čelní sklo.

Dvoulitrový naftový čtyřválec nastartujete tlačítkem na středovém tunelu. A už hned po startu si všimnete, že jeho odhlučnění není úplně perfektní. Jeho zvuk se i na volnoběh do kabiny dostává pocitově o něco víc, než bychom u prémiového auta čekali. Příliš se to nezlepší ani při jízdě. Nelíbilo se nám ani to, že pokud jedeme bez hudby a klidně, je slyšet pískání elektromotoru. Na druhou stranu je potřeba pochválit to, že odhlučnění je dobré z pohledu všech ostatních vjemů – aerodynamický hluk ani pneumatiky v kabině při běžných rychlostech slyšet nejsou.

test-audi-a5-limuzina-20-tdi-quattro-150-kw-2025-6

Na všechna čtyři kola v našem případě putuje z motoru 2.0 TDI celkem 150 KW/204 koní a točivý moment vrcholí 400 Nm. Díky tomu se tenhle liftback (otevírají se celé páté dveře i s oknem) dokáže rozjet z 0 na 100 km/h za 6,9 sekundy a maximální rychlost je 241 km/h. Faktická, ale ani pocitová dynamika testovaného Audi A5 vůbec není špatná, tím spíš, že převodovka řadí intuitivně a rychle a nebojí se v případě výraznějšího sešlápnutí plynového pedálu podřadit.

To, že je pod kapotou mild-hybrid plus, poznáte. Prakticky u všech mild-hybridních motorizací všech výrobců (s výjimkou Subaru, které ale místo 48V používá 118V systém) jsme byli zvyklí, že na elektřinu neumí jezdit, ale jen plachtí. To tady neplatí, protože Audi A5 umí na elektřinu pár metrů (někdy i pár desítek metrů) popojet. Děje se tak nejčastěji hned po startu při vyjíždění z parkovacího místa nebo z garáže. Jakmile se ale nebudete jen „plížit“, už pojede na spalovací motor.

Spalovací motor se tady hodně často vypíná, deaktivuje se, když sundáte nohu z plynu. Děje se to prakticky neznatelně a v těchto situacích se na chování auta vlastně nic nemění, veškerá palubní výbava funguje pořád stejně. Když řidič plynový pedál opět sešlápne (nebo třeba jen o kousíček přidá) anebo se dotkne brzdového pedálu, spalovací motor opět bleskově naskočí. 48V generátor má navíc docela slušný výkon a hlavně točivý moment, což se pozitivně projevuje na pružnosti auta.

test-audi-a5-limuzina-20-tdi-quattro-150-kw-2025-15

Projevuje se mild-hybrid plus na spotřebě paliva? V rámci klasického týdenního testu jsme jezdili nejčastěji kolem 7 l/100 km, přičemž naše trasy nejčastěji kombinovaly pražský provoz a k tomu dálnice. Okresek bylo v celém mixu asi desetina. Určitě to mimo město půjde lépe, výrobce slibuje spotřebu zlehka nad pět litrů.

A pak je tu ještě podvozek. Audi A5 se mezigeneračně zlepšilo. Jeho podvozek působí lépe, je komfortnější, tichý a tenhle liftback na pokyny volantem reaguje mnohem lépe než v předchozí generaci. Ne, není to zábavné auto, ale rozhodně je to auto, se kterým si klikaté okresky užijete. Do zatáčky se s ním nemusíte bát najet svižněji, protože nedotáčivost přijde až v opravdu vysokých rychlostech.

Cena

Nové Audi A5 se zdá být – až na drobné chybky – jako velmi dobré auto. Za jízdy působí příjemně, s výjimkou naftového motoru a pískání elektromotoru je tiché a dobře se v něm sedí. A co cena? Pohled do konfigurátoru prozradí, že nejlevnější verzí je Audi A5 Avant s benzinovým dvoulitrem se 110 kW, jehož cena aktuálně začíná na 1 157 000 Kč s DPH, cena výkonnějšího 150kW benzinového motoru startuje na 1 295 900 Kč s DPH a za pohon všech čtyř kol quattro připlatíte na 1 360 900 Kč. Stejně výkonný naftový dvoulitr (150 kW) začíná na částce 1 363 900 Kč, respektive 1 428 900 Kč s pohonem všech čtyř kol quattro.

Technické údaje

Auto:Audi A5 Limuzína 2,0 TDI quattro 150 kW
Motor:Přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem válců:1 968 cm³
Plnění motoru:turbodmychadlo
Palivo:nafta
Pohon:všech kol (quattro)
Maximální výkon:150 kW / 204 koní
Maximální točivý moment:400 Nm při 1 750 – 4 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:7,7 s
Maximální rychlost:242 km/h
Převodovka:automatická (7stupňová)
Spotřeba paliva (kombinovaná):5,1 – 5,3 l/100 km
Emise CO2:135 – 139 g/km
Objem nádrže:60 litrů
Délka:4 829 mm
Šířka:1 860 mm
Výška:1 410 mm
Rozvor:2 897 mm
Provozní hmotnost:1 895 kg
Objem zavazadlového prostoru:417 / 1 271 litrů

TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru