V České republice bylo schváleno zvýšení maximální povolené rychlosti na dálnicích na 150 km/h. Nebude to plošně, ale jen na některých vybraných úsecích. Na těch bychom mohli sto padesátkou jet už koncem letošního roku.
Podle Ministerstva dopravy půjde pouze o moderní úseky dálnic, které byly buď nově postaveny anebo čerstvě zrekonstruovány. Stejně tak bude muset platit, že na takových úsecích budou muset být dopravní značky s proměnlivým zobrazením. Na těch bude muset být možné rychlost opět omezit například v případě špatného počasí nebo příliš velkého provozu.
V rámci prvních vybraných dálnic by mělo jít o budovanou dálnici D3 na jihu Čech, ale také o D1 mezi Vyškovem a Přerovem. Později by úseků mělo být více, ale každý z nich bude muset projít pečlivým individuálním schválením včetně konzultace s policií.
Rozdíl rychlostí až 70 km/h
Důvodem toho, proč to nejde tak jednoduše, je zejména fakt, že minimální povolená rychlost na dálnici je 80 km/h a už teď je rozdíl mezi tou maximální 50 km/h. Po zvýšení povolené rychlosti na 150 km/h by to tak bylo 70 km/h. Čím vyšší rychlostí auto jede, tím delší bude jeho brzdná dráha (ta navíc neroste přímo úměrně, ale kvadraticky), navíc bude potřeba počítat s reakční dobou řidiče, která bude sice stejná, ale vzdálenost, kterou za tu dobu ujede, bude naopak větší.
To může být problém například v situacích, kdy se řidič kamionu rozhodně předjíždět, přestože za ním v levém pruhu rychle přijíždí auto. A pokud jezdíte po dálnicích často, pak víte, že se to neděje úplně zřídka. Brzdit ze sto padesáti na osmdesát nebo devadesát tak bude o to složitější.
No, právě, teď budou lítat 200km/h
Už dnes se na velké většině českých dálnic jezdí kolem 140 km/hod. Pokud jedu kolem 130 km/hod., mám pocit, že ostatním řidičům zavazím, velmi často mě probliknou, že jedu pomalu. Zvláště se jezdí rychleji na D1 od cca 50 km směr na Prahu i od 0 km v Praze směr Brno do cca 50 km, pokud není nějaké výrazné omezení rycglosti. Také D10 Praha – Mladá Boleslav v obou směrech je s velmi rychlou jízdou. Naopak na Moravě D2 od D1 směr Bratislava je poměrně klidnější v rychlosti v obou směrech (je pravdou, že tam jezdí i více utajených policejních vozů a kontrolují ryhlost, dle mého názoru a zkušennosti). Myslím ale, že 150 km/hod. by mohla být i na více úsecích dálnic. Např. D2 Břeclav – stát. hranice tam i zpět, D5 Plzeň – Rozvadov tam i zpět a to na několika úsecích, atd. D1 Vyškov – Kroměříž , tj. asi celkem poloprázdná dálnice. My řidiči si musíme neustále uvědomovat, že maximální rychlost, je jen maximální rychlostí povolenou, nikoliv rychlostí doporučenou. Což je asi dost problém mnoha řidičů.
Na dálnicích se jezdí už teď 140-150km/h