Opel Zafira přijíždí po modernizaci, která upravila vzhled, výbavu, ale i jméno. Podívali jsme se na zoubek naftové variantě s nejsilnějším motorem o výkonu 125 kW s manuální převodovkou.

Co se změnilo?

V prvé řadě má Opel v nabídce už pouze jednu Zafiru, ještě před pár lety to byly dvě – Zafira Classic („minulá generace“) a Zafira Tourer (aktuální generace před modernizací), která byla větší a o poznání luxusnější. Změna jména tak byla nasnadě, teď už prostě jen Zafira.

Zafira také změnila svůj vzhled. Z boku a zezadu mnoho změn není, zadní část se omezila prakticky jen na jiné kryty světel. Nejvýraznější změny se odehrály na přední části. Nové je tu prakticky vše – od nárazníku, přes masku chladiče až po světla. Z nárazníku zmizely černé plochy pod hlavními světlomety a světlomety vyměnili xenony za LEDky, halogeny zůstaly.

 

Přední LED světlomety ale nejsou Intellilux LED Matrix, které používá Astra, ale jen AFL LED, které používá také modernizovaná Mokka X. Tahle světla jsou sice také adaptivní, ale neumí odclonit ostatní auta a podobně, umí pouze měnit světelný kužel v závislosti na prostředí a jízdě. To zjednodušeně znamená, že jiný světelný kužel vytvoří světla ve městě a jiný zase na dálnici.

Proměnil se také interiér. Jiný je volant a pryč je i „tlačítkové království“ verze před modernizací. Přepracován byl celý středový panel, kde jsou nyní již jen nezbytné ovladače klimatizace a některé další. Většina funkcí auta se ovládá přes dotykový displej a dotykové plošky kolem něj. Ty sice vypadají krásně, nikde nic neruší, jejich odezva však není 100% a nahmatat je „poslepu“ je nemožné. I tak je ale interiér o velký krok jinde.

Motor a převodovka

Z hlediska motorů změny nečekejme. Testované auto bylo vybaveno nejsilnějším vznětovým motorem 2.0 CDTI s výkonem 125 kW/170 koní a se 400 Nm točivého momentu. A to byla vskutku příjemná varianta, která svou sílu přenášela prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky na kola přední nápravy, čtyřkolka pro Zafiru v nabídce ani není. Na rozdíl od nepřeberných možností toho, co bude motor spalovat. Na výběr je totiž benzín, nafta, CNG, ale i LPG.

Náš naftový agregát byla povedená volba. Motor není z nejtišších, ale posádku nijak neotravuje, ozývá se tak nějak z dálky. Potěší dostatek síly a velmi slušná dynamika již od nízkých otáček. Zafira znatelně zrychluje už pod dvěma tisíci otáček. Kolem této hranice to nabere ty pořádné grády, to je totiž k dispozici maximum 400Nm točivého momentu. Zátah nepoleví až těsně před červené pole. Zamyslet se na dálnici také není problém, rázem jsou na rychloměru nebezpečné hodnoty, aniž by vám připadalo, že už se blížíte ztrátě svého řidičského průkazu.

Celý dobrý pocit z motoru ale zkazila manuální šestistupňová převodovka. Nechápejte mě špatně, není úplně špatná, ale kvalit řazení některých jiných konkurentů rozhodně nedosahuje. V Zafiře je řazení „měkčí“ a mohlo by být přesnější. Řadící páka ale dobře padne do ruky.

Zafira je pořádný kus auta a ani to není úplně muší váha (podle verze 1553 – 1728 kg), takže co spotřeba paliva? Po pravdě příjemné překvapení. Jezdit kolem 6 l/100 km je pro nás milé překvapení, při běžné jízdě se palubní počítač nedostane přes sedmilitrovou hranici.

Interiér a praktičnost

To, proč si lidé podobná auta kupují, je vnitřní prostor a jeho variabilita. Opel v tomto případě neponechává nic náhodě a jde s dobou. Nejen, že Zafira může být až sedmimístná – testované auto bylo – ale také lze se sedadly různě manipulovat. Ze Zafiry můžete klidně vytvořit čtyřmístnou limuzínu (v ceníku „Lounge Seating“). No, a nebo naopak sedmimístný autobus… Sedadla v druhé řadě se samozřejmě dají sklápět, lze u nich měnit sklon opěradla a nebo je posouvat vpřed či vzad. Přední sedadla mohou být to nej, co automobilový trh nabízí, Opel totiž nabízí sedadla s ergonomickým certifikátem AGR.

Stejně jako u modelů Zafira předchozích generací může být vůz vybaven multifunkční středovou konzolí, jíž Opel nazývá FlexRail. Testovanému však tento prvek chyběl. Jde o odkládací systém mezi předními sedadly, jenž obsahuje velký odkládací box a držáky na nápoje, které je možné libovolně posouvat v hliníkových kolejničkách vpřed nebo vzad.

Také Zafira nabízí nový systém Opel OnStar. I tady umí nejen pomoci řidiči například s navigací, ale také umí vytvořit Wifi hotspot až pro 7 zařízení a nebo se přes něj dá auto ovládat. Věcí umí ale ještě mnohem více. Podrobněji jsme se mu věnovali v tomto nedávném testu Opelu Mokka X

Posádka při jízdě ocení velmi i komfortně naladěný podvozek, který je o něco houpavější, ale při jízdě je s ním auto stále jisté. Zdá se mi to jako ideální nastavení pro rodinné auto tohoto typu.

Závěr

Modernizace Opelu Zafira se opravdu povedla. Auto vypadá hezky, dobře a sporně jezdí a vytknout mu můžeme spíše drobnosti, z nichž jsem většinu již zmínil v textu. Upozornit chci ale ještě na jednu drobnost, kterou je nedostatečný překlad u nastavení vzdálenosti adaptivního tempomatu, která nabízí možnosti: Far, Střední a Blízko. Chybička se vloudí, ale grafika to „neangličtinářům“ naznačí dostatečně.

Ceník začíná akčními 455 900 Kč za benzínovou 1.4 Turbo s již v základu vcelku bohatou výbavou, která obsahuje vše pro běžný automobilový život dostatečné. Testované auto bylo z opačného spektra ceníku, šlo o druhou nejdražší verzi za akčních 629 900 Kč, dražší je jen tatáž verze s automatickou převodovkou za ďábelských 666 900 Kč.

+
Výkon a točivý moment motoru vs. spotřeba paliva Ovládání multimedií přes dotykové plošky
Pohodlně nastavený podvozek Řazení by mohlo být tužší a přesnější
Praktický a prostorný interiér Nemá v nabídce 4×4
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Opel
Typ: Zafira
Motor: 2.0 CDTI
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 956 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: předních kol
Výkon: 125 kW/170 koní při 3 750 ot./min
Točivý moment: 400 Nm při 1 750 – 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 9.8 s
Maximální rychlost: 208 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.1 / 4.2 / 4.9
Emise CO2: ? g/km
Objem nádrže: 58 litrů
Délka: 4 666 mm
Šířka: 1 884 mm
Výška: 1 660 mm
Rozvor: 2 760 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 553 – 1 728 kg
Objem zavazadlového prostoru: 650 / 1 860 litrů
Ceník: ke stažení zde
Konkurence např: Renault Espace; SEAT Alhambra; BMW řady 2 Gran Tourer