Jaguar F-Type je velmi sportovně vyhlížející roadster a nebo kupé, které na trh přišlo s motory V6 a V8. Doba pokročila a značka před nedávnem představila také čtyřválec. Jde ale opravdu sportovní auto a čtyřválec dohromady? To jsme se pokusili zjistit v testu.

Čtyřválec…

Jaguar představoval stále silnější a výkonnější F-Type, vrcholem je zatím verze SVR, ale nechybí ani exkluzivní limitovaný Project 7. Jenže nahoru stále šplhat nelze, protože Evropská unie a její emisní limity jsou neúprosné. Některé státy navíc zavedly speciální „daně z výkonu“. Jaguar se tedy rozhodl představit i model z opačného spektra nabídky.

Pod šestiválec přidal dvoulitr se čtyřmi válci a s přeplňováním jedním dvoukomorovým turbodmychadlem. Motor byl naladěn na poměrně skromných 300 koní a 400 Nm, důvodem je fakt, že nejslabší V6 má „jen“ 340 koní. Čtyřválec je spojen výhradně s automatickou převodovkou a pohání zadní kola. Technické údaje slibují, že pomalý tento F-Type nebude.

 

Test Jaguar F-Type 2.0 I4 300k

Jaguar se rozhodl, že všechny verze se budou lišit minimálně, a tak si neznalé oko na ulici klidně splete osmiválec se čtyřválcem. Ti, kteří se orientují, se zaměří na výfuk. Zatímco šestiválce mají uprostřed dvojici kulatých koncovek a osmiválce po dvou koncovkách v obou rozích nárazníku, čtyřválec má uprostřed zadního nárazníku obrovský ovál.

V interiéru

Nastupování do interiéru není úplně jednoduché. Sedí se totiž skoro až na zemi a palubní deska je hodně vystrčená. Za ty tři dny, které jsem s autem strávil, jsem se to ale naučil. Pořád je to jednodušší než nastupování do BMW i8

Interiér jako takový posádku příjemně vtáhne. Díky černému čalounění si připadáte parádně obklopeni, ale přesto netrpíte nedostatkem prostoru. Nízký posez se mi velmi líbí, navíc pomáhá tomu, že „pod sebou auto lépe cítíte“. Také v interiéru je ale prakticky vše jako v ostatních modelech.

Test Jaguar F-Type 2.0 I4 300k

Za volantem

Startovací tlačítko se nachází před řadící pákou. Už když si auto přebírám, jsem zvědavý, co se ozve z výfuku, až ho stisknu. Když to udělám, jsem překvapen. Výfuk totiž nabídne velmi příjemný zvuk, který není v interiéru nijak podpořen. Potrubí navíc nabízí klapky, které se ovládají tlačítkem u řadící páky, rozdíl ve zvuku ale nijak dramatický není, a tak jsem jezdil převážně na mód „hlučnější výfuk“. Jak výfuk zní při studeném startu, ale i při teplém motoru a nebo při jízdě si můžete poslechnout ve videu nahoře. Tady čtyřválcový F-Type sbírá – po vzhledu – další plusové body.

A jak pojede? Tři sta koní. Není to dnes úplně moc. A na druhou stranu více než 1,5 tuny zase není úplně málo… Jenže zrychlení z 0 na 100 km/h udává Jaguar za 5,7 sekundy. Ve zrychlování pak toto coupé bude pokračovat k 250 km/h. Ale jaké to bude skutečně?

Není to špatné. Ovšem má to drobné „ale“. Motoru při jízdě chybí ta vzrušující špička a elán ve vysokých otáčkách. Jeho projev je navíc poměrně plochý. Samotné zrychlování je nicméně do rychlostí, kterými se běžně jezdí po dálnicích (cca max 150 – 160 km/h) vcelku rázné, za těmito rychlostmi však akcelerace zpomalí. Podívejte se na video:

Čtyřválec pod kapotou pochází z nové řady motorů Ingenium a je o 52 kg lehčí než šestiválec, což prozrazuje, že tento F-Type by měl lépe zatáčet. A nutno uznat, že auto mění směr perfektně. Na každý, byť sebemenší pohyb volantem následuje okamžitá reakce. V tomhle autě je pojem „řezat zatáčky“ jeho přesné vysvětlení.

Jenže čím déle jezdím po svých oblíbených zakroucených silnicích, tím jednodušeji se dostávám k momentům, kdy si říkám, že výkonu by přece jen mohlo být více. No, a další věcí je absence samosvorného diferenciálu. Je tady totiž na rozdíl od mechanického samosvoru u šestiválců a elektronicky řízeného diferenciálu u osmiválců klasický otevřený diferenciál, přes který výkon v ostřejších zatáčkách a na výjezdu občas „uteče“. Pokud byste si tedy chtěli užívat dlouhé táhlé drifty, pak na to můžete na suchu zapomenout rovnou a na mokru – ačkoliv to samozřejmě jde – počítejte s tím, že se auto bude velmi rychle rovnat. Stabilizace jde samozřejmě zcela deaktivovat.

Závěr a cena

Nechápejte mě špatně, čtyřválcový Jaguar F-Type vůbec není špatné auto, ale je opravdu prostě z celé nabídky motorizací nejhorší. Je to jednoduše auto, kterému prostě „něco“ chybí. Ačkoliv má motor zvuk, podvozek je skvěle naladěný a vlastně umí být i docela pohodlný, jednoduše mu chybí pořádný charakterní motor. Pokud budete chtít F-Type na každodenní ježdění bez jakýchkoliv sportovních ambicí, pak vlastně ke čtyřválci nemám jakýchkoliv výtek.

Test Jaguar F-Type 2.0 I4 300k

Počítejte také s tím, že i když už je F-Type na trhu pět let, kdekoliv se objeví, tam na sebe poutá pozornost. Nestane se, že by se za ním lidé neotočili. Jste-li tedy duší spíše introverti, vězte, že s tímhle sporťákem se neschováte. Promyslete si také, co budete říkat, až k zaparkovanému autu přijdete a někdo, kdo ho bude zrovna v tu chvíli okukovat se s vámi dá do řeči a zeptá se vás: „Co je v tom za motor?“

I to jsou důvody, proč si myslím, že ušetřený čtvrt milion za čtyřválec není důvod k jeho koupi. Z mého pohledu je dobré, že se taková verze nabízí, ale nenaplňuje to, co od sportovního auta, který Jaguar F-Type bezesporu je, očekávám.

Základní cena čtyřválce je (podle aktuálního kurzu) 1 617 528 Kč, za nejslabší šestiválec s manuální převodovkou zaplatíte 1 866 546 Kč, s automatickou převodovkou pak 1 935 274 Kč.

+
Vzhled Horší výhled
Jízdní vlastnosti Nastupování vyžaduje cvik
Zvuk motoru a výfuku Něco tomu chybí…
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Jaguar
Typ: F‑Type 2.0 I4 300k
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 997 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: zadních kol
Výkon: 221 kW/300 koní při 5 500 ot./min
Točivý moment: 400 Nm při 1 500 – 4 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 5.7 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 8.8 / 6.2 / 7.2
Emise CO2: 163 g/km
Objem nádrže: 63 litrů
Délka: 4 482 mm
Šířka: 1 923 mm
Výška: 1 311 mm
Rozvor: 2 622 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 525 kg
Objem zavazadlového prostoru: 310 litrů
Konfigurátor: ZDE