Test Kia EV9 GT Line (7místná verze) | elektromobil (2024)

Test Kia EV9 GT Line (7místná verze) | elektromobil (2024)

Autor: Tomáš Hadač - Foto: Tomáš Hadač - 22. 4. 2024


Nepřehlédnutelná. Nápadně netradiční. Neotřelá. Tohle všechno v sobě snoubí Kia EV9 GT-Line, kterou jsme tentokrát vyzkoušeli v sedmimístném provedení. Co tenhle pěkný pětimetrový obr umí?

Když se v jednom rozhovoru ptali Walta Disneyho, co říká na svou tvorbu, odpověděl, ať se podívají na jeho počet ocenění. Producent a animátor je totiž rekordmanem v počtu Oscarů: z 59 nominací proměnil těžko uvěřitelných 22 výher! Proč o tom mluvíme? Korejské SUV Kia EV9 by rovněž za sebe mohlo nechat mluvit získané trofeje. Jen si je bleskově projeďme: všem ukázalo záda v soutěži Světové auto roku, Světový elektromobil roku i Světové ženské auto roku. Boduje i v naší kotlině. Nedávno si je také české dámy zvolily coby vůz roku v anketě Auto mého srdce. Kia EV9 je zkrátka a dobře auto zavalené tituly.

Hranatý švihák

Že se obecně líbí, potvrdilo trefné označení našich vesnických sousedek: hranatý krasavec, komentovali. Naprosto souhlasíme. Přestože úhelný pět metrů dlouhý a dva metry široký vůz, jenž nazouvá 21palcová kola, působí svérázně – v konečném důsledku nevypadá nikterak designově agresivně. Ostatně hranatost se občas i hodí, to když od věnce kontrolujete, kde končí „čumák“ vozu. I proto nárazník v našem týdenním spolčení neutrpěl žádný šrám. Ovšem třeba při vjezdu do garáží v nákupním centru na Černém Mostě jsme museli být ne dvakrát, ale třikrát tak opatrní než obvykle. Stejnou starostlivost pak potřebuje rovněž parkování.

Test Kia EV9 GT Line | elektromobil (2024)

Mince má však jako vždy dvě strany. Neb korejský „Goliáš“ hravě sveze až sedm cestujících, což je i případ námi zkoušené vrcholné verze GT-Line. A toho prostoru! V první a druhé řadě nelze označit jinak než za fantasticky skvostný. A zadním sedadlům navíc nechybí vyhřívání ani ventilace. Třetí řada je spíše skoupá, pakliže ale netrpíte rozměry členů skupiny Maxim Turbulenc, cestu v klidu zvládnete.

Co se týče zavazadelníku, ten se pyšní objemem 308 litrů, jenž lze v dvoumístném provedení našponovat až na 2318 l. Potěší též ortogonální tvar, dvojitá podlaha a absence dobíjecích propriet. Kabely si totiž hoví vpředu, nikde tak v kufru nepřekáží.

Jako v bavlnce

Zpracování interiéru působí prémiově, do sedaček z veganské kůže padáme jak do peřinky a před sebou pozorujeme sdružený panel sestávající z 12,3palcových budíků, 5,3palcového displeje klimatizace a 12,3palcového displeje multimediálního systému. Přičemž ovládání je kombem dotyků a velkých fyzických tlačítek, což kvitujeme. Dva mini-mínusy však přece jen dešifrujeme: jednak pokládáme trošku náročnější manipulaci s ventilací, jež je schovaná za věncem volantu. A za druhé – postrádáme bezdrátové spojení iPhonu s CarPlay (a samozřejmě i Android Auto).

Již od úvodních metrů nás baví vynikající průhledový displej. Stejnou radost nám činí bravurní vyladění podvozku, s nímž výmolové okresky kolem Prahy brázdíme s poklidem. Čemuž též dopomáhá samočinné udržování světlé výšky vzadu. Co se týká jízdních vlastností, platí SUV se semišovým čalouněním stropu za super parťáka, byť svou kilogramovou konstituci neschová.

Hbitý velikán

Jednoznačný triumf ovšem představuje perfektní dynamika. Vozidlo se systémovým výkonem 283 kilowattů na semaforech umí vystřelit jak Usain Bolt ve své životní formě, podobně chvatně zvládne předjíždět na dálnici a ani příkré pohyby v klikatých zatáčkách nečiní elektrickému „nabušenci“ trable. Údaj 5,3 sekundy z nuly na sto vás možná na zadek neposadí, ale když se nacházíte za kormidlem tohoto agilního baterkového korábu – tu sílu prostě ucítíte.

Z módu chvály nás vytrhává až „Velký bratr“ v podobě sledování pozornosti řidiče. Submisivnější jedinci, již trpí tendencemi občas koukat dolů a osoby občas těkající z jedné strany na druhou, dostanou přes uši: EV9 totiž dost nepříjemně piští, jestliže jen třeba očima zabloudíte na mikrosekundu někam jinam. Jinak ale plejáda asistentů šlape jak švýcarské hodinky: zvlášť asistent jízdy na dálnici a kamerové hlídání mrtvých uhlů si u nás vykoledovaly velké významné plus.

Test Kia EV9 GT Line (7místná verze) | elektromobil (2024)

Přijatelný dojezd?

Samostatnou kapitolu tvoří dobíjení. Zde připomeňme, že „ÉVé-devítka“ má stejnou platformu jako model EV6, což je zejména 800V elektrická architektura s nejvyšším dobíjecím výkonem kolem 240 kilowattů. Automobilka avizuje, že z deseti na osmdesát procentních bodů kapacity se má baterka s využitelnou kapacitou 99,8 kWh vyškrábat za 24 minut. Tady se mimochodem hodí funkce předehřátí akumulátoru, která jde zvolit jednak ručně v palubním systému, jednak se zapíná také sama – kupříkladu při nízkém dojezdu. Právě tato funkce má na svědomí, že do vozu „poteče“ maximum potřebné šťávy. Loterií však zůstává dobíjecí výkon veřejných nabíječek, což je ale zase na jinou debatu…

Na to vše plynule navazuje dojezd, jenž je značkou Kia deklarován na 505 kilometrů. To je však u docela žíznivé a živé čtyřkolky spíš utopie. V nezvykle teplém dubnu a při šetrném víkendovém zacházení jsme se vyškrábali na 404 kilometrů. Při městském korzování v pracovním týdnu napěchovaném (ostřejšími) rozjezdy jsme se zastavili na nějakých 314 km s výsledkem 31 kWh/100 km. Po zprůměrování s víkendovým ekonomicky uvědomělejším stylem zacházení jsme se zasekli na výsledku 25 kWh na 100 km.

Závěr a cena

EV9 prostě baví: okouzlí dynamikou, bezvadným prostorem, spoustou bezpečnostním prvků, osobitým designem, nadstandardními jízdními vlastnostmi. A teď to „bé“: taky ale vaše peněženka trochu zhubne. Námi testovaný sedmimístný štramák GT-Line s pohonem všech kol se odpichuje od částky 2 099 980 korun. V rybníku elektrických soupeřů si jihokorejský dravý úhoř svou pozici uhájí. V moři s pestřejší skladbou konkurentů se spalovacími motory už to bude přece jen větší oříšek. Nicméně Kia EV9 je skvělý elektromobil! O čemž ostatně vypovídá zmíněný výčet cen v úvodu.

Test Kia EV9 GT Line (7místná verze) | elektromobil | dobíjení (2024)

Technické údaje:

Auto:

Kia EV9 GT Line AWD

Motor:

2x elektromotor (synchronní)

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

283 kW/384 koní

Točivý moment:

700 Nm

Zrychlení 0-100 km/h:

5,3 s

Maximální rychlost:

200 km/h

Převodovka:

stálý redukční převod

Spotřeba paliva (kombinovaná):

22,8 kWh/100 km

Emise CO2:

0 g/km

Kapacita baterie (využitelná):

99,8 kWh

Délka:

5015 mm

Šířka:

1980 mm (bez zrcátek)

Výška:

1780 mm

Rozvor:

3100 mm

Pohotovostní hmotnost:

2648
(7místná verze)

Objem zavazadlového prostoru:

308 / 2318 litrů
(7místná verze)


TIP: Sháníte nové auto na operativní leasing?
 
Vyplňte krátký formulář a poptejte ho. Vybereme pro vás ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky. Anebo si vyberte přímo z aktuálně dostupných aut.
 
Chci operativní leasing!
 
Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru