Test Citroen C4 X SHINE 1.5 BlueHDi 130 S&S EAT8 (2024)

Test Citroën C4 X 1.5 BlueHDi 130 S&S EAT8 (2024)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 8. 3. 2024


Nové modely Citroën se tak trochu vrátily k odvážnému designu, který měly ještě začátkem 90. let minulého století. Typickým příkladem je právě i model C4 X, který jsme otestovali s naftovým motorem a automatickou převodovkou.

„Crossover-sedan“

Tohle auto rozhodně nevypadá nudně. Tvary jeho karoserie připomínají větší Citroën C5 X, ale liší se víc, než se na první pohled zdá. Zatímco u C5 X se v rámci dveří do kufru otevírá i okno (je tedy pětidveřový), tak u C4 X se otevírá pouze víko, okno je pevné.

Celkově je Citroën C4 X takový kříženec mnoha automobilových kategorií. Karoserie je totiž tvarovaná tak, že sice připomíná liftback, ale není, zároveň to není ani klasický sedan a nakonec ani crossover (navzdory tomu, že světlá výška je 156 mm). Vychází z klasického Citroënu C4, s nímž má společnou přední část až po B-sloupek, ale pak jeho střecha rychleji klesá. Rozvor náprav je u obou modelů stejný, ale X je o znatelných 24 cm delší.

Test Citroen C4 X SHINE 1.5 BlueHDi 130 S&S EAT8 (2024)

Uvnitř je to docela běžná kabina, oproti exteriéru působí umírněným dojmem. Stejně jako přední část karoserie, i kabina C4 X vychází z C4. Základem jsou dva displeje, přičemž ten před řidičem je přehledný, zobrazuje totiž pouze ty nejnutnější informace. Jeho velikost je 5,5 palce a je barevný. To ten středový je větší, nabízí úhlopříčku 10 palců a je dotekový. Má docela slušné rozlišení a umí bezdrátové Android Auto i Apple CarPlay.

Citroën potěší tím, že pro ovládání klimatizace a topení lze využít fyzické ovladače a otočná kolečka ve spodní části středového panelu. Není třeba tak lovit v Menu infotainmentu různá podmenu (ačkoliv i tak lze klimatizaci ovládat), ale prostě poslepu sáhnete dopředu a změníte teplotu. Do menu se ale budete muset ponořit v situacích, kdy budete chtít deaktivovat například systém Start/Stop nebo některé jízdní asistenty. Několik kliknutí si ale můžete ušetřit tím, že si je uložíte jako „oblíbené“. I tak ale do Menu budete muset…

Posádka sedí v příjemných měkoučkých křeslech, která přesto poskytují poměrně slušnou jistotu i v zatáčkách. Auto potěší i vnitřním prostorem, protože na předních i zadních sedadlech jsem se svými 180 cm a 85 kg neměl nejmenší problém s místem pro hlavu (toho jsem se původně bál zejména kvůli klesající střeše na zadních sedadlech), ramena ani nohy.

Test Citroen C4 X SHINE 1.5 BlueHDi 130 S&S EAT8 (2024)

A co, když budete chtít odvézt i nějaká zavazadla? Při nakládání budete kvůli tomu, že se vyklápí jen víko a nikoliv celé dveře, omezeni velikostí vstupního otvoru. Ten je ovšem poměrně velký, stejně jako samotný objem kufru. Ten má v základním uspořádání 510 dm³ a jeho délka je 108 cm. Pokud by to nestačilo, dají se ještě samozřejmě sklopit opěradla zadních sedadel. Ta jsou navíc dělená v poměru 1:2.

Úsporný nafťák

V případě pohonných jednotek je u C4 X (podobně jako u běžné C4) na výběr z pětice variant. Základem je benzinová jedna dvojka PureTech s výkonem 75 kW/100 koní, tu doplňují mild-hybridní 136koňová benzinová motorizace, testovaný naftový motor 1,5 BlueHDi se 130 koňmi a také dvě čistě elektrické verze ë-C4 X (100 kW/136 koní, 50 kWH baterie a 115 kW/156 koní, 54 kWH baterie).

Mít pod kapotou auta podobné velikosti naftový motor už dnes není zase tak běžné, spousta konkurenčních značek je totiž už z nabídky vyřadila. Citroën ale zatím ne, takže (i) pod kapotou modelu C4 X může být 1,5litrový čtyřválec s 96 kW/130 koňmi a 300 Nm. Ten je spojen se šestistupňovou automatickou převodovkou (manuál pro nafťák v nabídce není). Auto tak dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 9,5 sekundy a maximální rychlost až 206 km/h.

Test Citroen C4 X SHINE 1.5 BlueHDi 130 S&S EAT8 (2024)

To zajímavější je ale spíše spotřeba paliva. Ta se totiž dá při běžné klidnější jízdě udržet i pod pěti litry na 100 kilometrů a přes šest se dostanete jen při ostřejší jízdě anebo v opravdu velkých dopravních zácpách. Nádrž je tu 50litrová, takže bez tankování ujedete opravdu daleko.

Po studeném startu je projev motoru trochu hrubější, ale jakmile se zahřeje, znatelně se to zlepší. Převodovka si s motorem rozumí velmi dobře zejména při klidné jízdě, kdy splynete s okolním provozem. Tehdy řadí co nejvyšší stupně a nechává motor převalovat se jen zlehka nad volnoběhem, přesto jsme neměli pocit, že by motor podtáčela. Trochu váhavá ovšem bude v situacích, kdy se najednou rozhodnete předjíždět, protože tehdy přemýšlí, jestli podřadí anebo nechá motor, aby se opřel o svých 300 newtonmetrů. Než podřadí, chvíli to trvá. Dynamika ale není špatná, předjíždět s autem na okreskách není složité, řadit si totiž můžete i manuálně páčkami na volantu (i tak má ale převodovka pomalejší reakce).

Podvozek je měkčí

Tohle auto je Citroën a od aut této značky zákazníci čekají, že budou komfortní. A to platí i pro C4 X, jejíž podvozek je naladěn poměrně měkce. Stejně jako všechny ostatní modely této francouzské značky, má i tento klasické tlumiče, které navíc dostaly hydraulické dorazy. Jakmile jsou na silnici plynulé nerovnosti, je podvozek velmi příjemný, protože auto se příjemně pohupuje, ale pokud přijde nějaká ostrá krátká nerovnost, auto si poskočí. Nepříjemné to může být zejména v rychleji projížděných zatáčkách.

Test Citroen C4 X SHINE 1.5 BlueHDi 130 S&S EAT8 (2024)

Mimochodem, všechny verze Citroënu C4 X bez výjimky mají pouze kola s průměrem 18 palců. U základní výbavy jsou to ocelové disky s kryty kol, u vyšších výbav nebo za příplatek pak litá kola ve dvou designech. Pneumatiky mají vždy poměrně netradiční rozměr 195/60 R18. Potěší, že si můžete připlatit za náhradní kolo (nelze pro elektromobily), bude vás to stát 6000 Kč.

Závěr a cena

Citroën C4 X je autem, které rozhodně zaujme na první pohled. Platí to jak pro samotný tvar karoserie, tak i například pro přední světlomety nebo zajímavé oplastování, přestože tzv. Airbumps, s nimiž před lety přišel C4 Cactus se postupně vytratily. Design exteriéru je jednoznačně nápaditý a originální. Uvnitř už to tak odvážné auto není, kabina je naopak poměrně tradiční a potěší i samostatnými ovladači klimatizace a topení. Auto je nastaveno hlavně na komfort, čemuž odpovídá naladění podvozku, ale také převodovky, která se snaží motor držet v co nejnižších možných otáčkách.

Pohled do ceníku prozradí, že Citroën C4 X je nabízen ve čtyřech verzích výbavy, které lze kombinovat s pěticí pohonných jednotek na benzin, naftu či elektřinu. Ceník aktuálně začíná na částce 434 900 Kč za benzinový tříválec 1,2 PureTech 100 s manuální šestistupňovou převodovkou. Nejnižší výbava You ale nenabízí naftový motor, ten je k dispozici až ve vyšší výbavě Plus za akční cenu od 574 900 Kč. Akční ceny platí od 1. 3. 2024 a vztahují se na skladové vozy objednané do 31. 3. 2024 a předané do 6. 4. 2024 nebo do vyprodání zásob. Standardní ceny jsou u spalovacích verzí znatelně vyšší.

Technické údaje:

Auto:

Citroën C4 X 1.5 BlueHDi 130 S&S EAT8

Motor:

čtyřválec

Objem válců:

1499 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

nafta

Pohon:

předních kol

Výkon:

96 kW/130 koní při 3750 ot./min

Točivý moment:

300 Nm při 1750 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

9,5 s

Maximální rychlost:

206 km/h

Převodovka:

8° automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

4,9 l/100 km

Emise CO2:

130 g/km

Objem nádrže:

50 litrů

Délka:

4600 mm

Šířka:

1800 mm (bez zrcátek)
2032 mm (se zrcátky)

Výška:

1525 mm

Rozvor:

2670 mm

Provozní hmotnost:

1395 kg

Objem zavazadlového prostoru:

510 dm³

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru