Test Honda Civic 1.5 VTEC Turbo (CVT)

Autor: Pavel Srp - 11. 5. 2017


Honda Civic v posledních generacích vypadá velmi futuristicky, výjimkou není ani ta poslední, která designově ještě přiostřila. Líbit se nemusí každému, ale živé shledání odhalí její šmrnc.

Design exteriéru

Nová generace vyrostla oproti té předchozí téměř do všech směrů. Délka se zvětšila na 4 518 milimetrů, šířka je 1799 mm a rozvor se natáhl na 2 697 mm. Jediný rozměr, který je menší, je výška auta, která činí 1 434 mm.

Čím déle se na novou generaci Civicu dívám, tím víc se mi líbí. Velký podíl na tom jistě má i barevné provedení testovaného auta, které kombinuje šedý lak karoserie a oranžové prvky v exteriéru, ale také v interiéru. Navíc samotný tvar karoserie není nepodobný dnešním hybridním modelům typu Toyota Prius a podobně. Přesto přední, zejména s LED světlomety až futuristicky vyhlížející příď zbytek vozu nezastiňuje. Boční profil od přední části pozvolna stoupá, aby se k zádi opět svažovala. Karoserie je navíc doplněna mnoha ostrými linkami a hranami. Design desáté generace Civicu bude publikum rozdělovat na dvě části – jedni ho budou milovat, druzí nenávidět. Já patřím do té první skupiny.

Zmíněné oranžové prvky, které lze nalézt na karoserii, kolech, ale i v interiéru jsou součástí paketu Orange Line. Jde o přední spojler pod nárazníkem, boční lišty, zadní difuzor či také kryty vnějších zpětných zrcátek lakované do oranžové barvy. V interiéru jsou to pak rámečky výdechů klimatizace a ozdobná lišta procházející napříč palubní deskou.

Design interiéru

Ani interiér není z těch obyčejných. Oproti minulé generaci je to ale skok mílovými kroky dopředu. Nejen, že je jednodušší, „více uklizený“, takže vypadá vypadá lépe, ale on je také kvalitnější a působí hodnotněji.

Kaplička přístrojů je nyní pouze jediná, je digitální a zobrazuje všechny obvyklé hodnoty. Trochu nešikovný (a nebo nepřehledný, chcete-li) mi přijde palubní počítač a jeho přepínání. To se děje tlačítkem na volantu a hodnoty se zobrazují v prostředním „budíku“ přímo před řidičem. Pěknou chvíli mi ale trvalo, než jsem pochopil jak to asi funguje.

Nová generace Civicu ale přišla také o část praktičnosti předchozí generace. Může za to nová podvozková platforma, která sice přišla s nezávislým, víceprvkovým zavěšením kol zadní nápravy, ale díky tomu se nejen zmenšil zavazadlový prostor (a to i přes nárůst vnějších rozměrů auta). Jeho objem v základním uspořádání je přesto poměrně slušných 420 až 478 litrů, sklopením opěradel zadních sedadel se dá zvětšit na 1209 až 1267 litrů.

Civic také přišel o tzv. „Magic Seats“, tedy možnost zvednutí sedáků zadních sedadel. Může za to fakt, že palivová nádrž se z pod předních sedadel, kde ji měla minulá generace, přesunula zpět pod sedadla zadní. Z toho ale těží řidič i spolujezdec, protože mohou sedět o poznání níže. Na předních i zadních sedadlech je místa pro průměrně vzrostlé cestující dostatek.

Pohonné ústrojí

Pod kapotou se udála revoluce. Nepřeplňované bezinové motory z minulé generace nahradily motory přeplňované, které začínají litrovým tříválcem s 95 kW. My jsme však vyzkoušeli silnější čtyřválec 1.5 VTEC Turbo, který byl spojen s převodovkou CVT. Motor nabízí velmi slušný výkon 134 kW/182 koní a točivý moment, který vrcholí hodnotou 220 Nm. Technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 8.2 sekundy a maximální rychlost zakulacených 200 km/h.

Motor má na poměry turbomotorů poměrně ostré reakce, za něž může použití menšího turbodmychadla, které výfukové plyny jednodušeji a rychleji roztočí. Ačkoliv jde o přeplňovaný motor, nabídne určitou gradaci výkonu. Potěší ale znatelným a nepřestávajícím zátahem už od 1 700 ot./min, kde vrcholí točivý moment (maximum 220 Nm vydrží až do 5 500 ot./min) a vydrží až k červenému ležícímu u 6 500 ot./min (maximum výkonu je v 6 000 ot./min).

V takové chvíli je ale třeba umět pracovat s převodovkou CVT, která namá klasické rychlostní stupně, ale využívat lze 7 virtuálně přednastavených. Jejich „změnu“ lze provádět páčkami pod volantem. Převodovka je ale v běžném režimu, při klidné jízdě příjemná a rozhodně nepřijíždí s tím nepřijemným ječením a kvílením při výraznějším přidání plynu. Hodně se povedlo vyladit ji opravdu velmi dobře. Přesto by ostřejší jízdě více slušela manuální skříň.

Spotřebu paliva udává výrobce 6,1 l/100 kilometrů. Takových hodnot se mi nepodařilo dosáhnout ani mimo město. Celkový průměr po týdenním testování a šesti stovkách ujetých kilometrů se zastavil těsně nad osmilitrovou hranicí.

Jak jezdí?

Honda Civic desáté generace potěší svým podvozkem. Testovaný vůz měl adaptivní tlumiče se dvěma jízdními režimy – normálním a sportovním. Tyto tlumiče lze najít standardně ve výbavách Prestige, Sport Plus a Executive a mění charakteristiku nejen zadních tlumičů jako to měla předchozí generace (pouze pro kombi Tourer), ale také těch předních. Rozdíl mezi oběma nastaveními je poměrně znatelný, přesto jsme i vzhledem k použití převodovky CVT upřednostňovali komfortní nastavení. I s ním bylo auto a klikatých silničkách jisté, navíc dokáže „žehlit“ větší nerovnosti, a to i na 18″ kolech HEXIA, které obouval testovaný exemplář.

Jízda na vašich oblíbených okreskách prozradí, že posilovač řízení je nastaven příjemně a i přesto, že je elektrický, dokáže zprostředkovat i nějakou zpětnou vazbu. Na otočení volantu reaguje Civic ochotně a skoro až radostně změní směr. Nastavení auta je přitom neutrální a zadní náprava s víceprvkovým uložením neztrácí půdu pod nohama.

Potěší i účinné brzdy, které mají poměrně ostrý nástup, přesto se dají slušně dávkovat. Pokud se takto chová obyčejná verze, jsme opravdu zvědaví a těšíme se na vrcholný Civic Type R!

Závěr

Pokud vás Honda Civic nezaujme svým designem, pak by mohla tím, jak jezdí. Zcela jistě osloví sportovněji založené řidiče, kteří ocení nejen potentní motor, ale také velmi dobře naladěný podvozek. Těm by ale mohla vadit bezestupňová převodovka, jakkoliv je to jedna z těch nejlepších.

Takzvaně „lámat chleba“ se ale bude po nahlédnutí do ceníku. Ceny nejsou z nejnižších a Civic začíná na 469 000 Kč. Už i ta má ale v základu prakticky vše důležité.

[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Příjemný motor…,…ale utlumí ho převodovka
Povedený podvozek,Spotřeba paliva
Bohatá výbava,Vyšší cena
[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Honda
Typ:,Civic
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 498 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon:,134 kW/182 koní při 6 000 ot./min
Točivý moment:,220 Nm při 1 700 – 5 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,8.2 s
Maximální rychlost:,200 km/h
Převodovka:,bezestupňová (CVT)
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.9 / 5.0 / 6.1
Emise CO2:,139 g/km
Objem nádrže:,46 litrů
Délka:,4 518 mm
Šířka:,1 799 mm
Výška:,1 434 mm
Rozvor:,2 697 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 340 – 1 389 kg
Objem zavazadlového prostoru:,420 – 492 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru