Range Rover právě v těchto dnech vstupuje na český trh již se svou čtrvtou generací. Ta byla slavnostně představena na pařížském autosalonu již minulý rok v září a poprvé jsme ji viděli naživo před pár týdny na autosalonu ve Vídni. Oproti třetí generaci přinesla ta nová mnoho změn a novinek: úsporu 400 kg hmotnosti, nově adaptivní tempomat, řadu kamer zjednodušujících pohyb v terénu (po vzoru např.: Toyoty Land Cruiser) a spoustu dalšího.

Na skoro 800 kilometrovou cestu z Prahy k rakouskému Salzburgu – kde jsme zkoušeli pohon všech kol u Jaguarů XF a XJ (podrobnější článek bude následovat) – a zpět jsme si vyzkoušeli, jak se jezdí s vrcholným provedením Range Roveru s naftovým osmiválcem pod kapotou na okreskách, na dálnici, ale i ve městě.

 

Nový Range Rover jsme proklepli v nejvyšší výbavě Autobiography, kterou zvenku (ale spousta změn se odehrála také v interiéru) od dvou ostatních (základní výbavy HSE a prostřední VOGUE) výbav rozeznáte na první pohled díky několika odlišnostem, kterými jsou například chromovaná maska chladiče, přední nárazník a lišty ventilačních otvorů v odstínu Atlas či kliky dveří s povrchovou úpravou Noble. Range Rover Autobiography navíc obouvá nová velká 22″ desetipaprsková kola, která vám ale ve srovnání s obrovskou (délka: 4 999 mm, výška: 1 835 mm a šířka se zrcátky: 2 220 mm) karoserií až tak velká nepřijdou. A neubírají ani na komfortu cestování. Nejen, že jsou na nich obuty stále celkem vysoké pneumatiky, ale Range Rover je standartně vybaven novým vzduchovým odpružením, díky němuž si po silnici jen tak pluje, avšak za takřka každých podmínek s naprostou jistotou. Velké náklony karoserie mají za úkol v zatáčkách eliminovat aktivně řízené tlumiče pracující společně se vzduchovými vaky.

Jak již bylo řečeno, pod kapotou si tiše předl větší a silnější z nabízených naftových motorů – LR-SDV8. Za tímto označením čekejte V8 o objemu 4,4 litru s výkonem 249 kW/339 koní a s točivým momentem 700 Nm. I přes hmotnost cca 2,4 tuny nebudete mít s akcelerací nebo pružností auta sebemenší problémy. Zrychlení z 0 na 100 je sice u takového auta v podstatě zbytečná hodnota, ale v oficiálních dokumentech naleznete skoro až neskutečný údaj: 6,9 sekundy. Maximální rychlost je 217 km/h. Skoro až neskutečné hodnoty, že? Pokud by vám však ani to nestačilo, pak je pro vás v záloze ještě přeplňovaný benzínový motor V8 Supercharged (375 kW/510 koní a 625 Nm), který z 0 na 100 km/h zrychlí za pouhých 5,4 sekundy!

Velkým překvapením je spotřeba paliva testované motorizace. Ta se po této dlouhé cestě, jíž jsme i díky 105 litrové nádrži zvládli na jedno tankování, ustálila na 9 litrech na 100 km/h. Neskutečná hodnota, když si uvědomíme, že jsme provoz rozhodně nebrzdili, předjíždět na okreskách jsme se nebáli a ani po dálnici jsme předpisově nejeli (ale kdyby se někdo ptal, kdo řídil, nic neřeknu! 😀 ). V ceníku jsou hodnoty ve městě 11,5, mimo město 7,6 a v kombinovaném provozu 8,7 l/100 km. Naše reálná zkušenost se od těchto údajů příliš nelišila, a to i díky použití výhradně osmistupňové automatické převodovky udržující otáčky motoru co nejníže.

Range Roveru Autobiography bude svou posádku důkladně rozmazlovat a je jedno, jestli budete sedět vpředu nebo vzadu. Klimatizace je čtyřzónová, všechna (i když pouze čtyři) sedadla nabízejí samostatné elektrické nastavování, masážní funkci nebo vyhřívání a odvětrávání sedadel. Kromě poslechu rádia či sledování navigace mohou spolujezdci také nezávisle na sobě sledovat televizi nebo DVD – a to i pasažér sedící vpředu. Velký displej ve středovém panelu umožňuje zobrazit různé údaje řidiči a spolujezdci, takže řidič může sledovat navigaci, zatímco spolujezdec se může dívat na romantický seriál nebo napínavý akční film, který právě beží v televizi, jejíž digitální příjem je samozřejmostí.

Jenže nový Range Rover není schopný jen na silnici. Jako jedno z mála posledních velkých aut (záměrně nechci použít zkratku SUV) se neztratí ani mimo silnici. Dokonce ani v terénu. No, dokonce ani v těžkém terénu, kde se neztratila ani minulá generace, o čemž jsme se sami přesvědčili na Land Rover Experience v minulém roce. I když jsme těžký terén tentokrát sami nezkoušeli, údaje v technické specifikaci pro novou generaci nasvědčují tomu, že se té minulé minimálně vyrovná, nebude-li dokonce lepší (nabízí vyšší zdvih podvozku, modernější asistenty a podobně). Nájezdové úhly jsou podle nastavení výškyvzduchového podvozku vpředu od 26,0° do 34,7°, vzadu od 24,6° do 29,6° a přechodový úhel je 20,1°až 28,3°. To už vás jen tak nějaký kopec nezastaví, navíc můžete brodit až do 900 mm a díky světlé výšce až 295,5 mm přejíždět opravdu vysoké kameny nebo kmeny stromů.

Range Rover nové generace je opět velmi povedeným autem. Jenže za to je potřeba zaplatit. Nejlevnější HSE s naftovým šestiválcem začíná na 2 312 794 Kč (včetně DPH). Zdá se, že pro zákazníky cena až zase takovým problémem nebude. I když drtivá většina z nich neměla ještě možnost se s novou generací Range Roveru osobně svézt, jen české zastoupení automobilky má na stole již více než sedm desítek závazných objednávek a zákazníkům nestíhá auta dodávat. Pokud si novou generaci Range Roveru objednáte dnes, s trochou štěstí ji dostanete pod vánoční stromeček… Ale věřte mi, v tomto případě se opravdu vyplatí na takový dárek počkat!

-PS-

Líbil se vám článek? Sdílejte ho s ostatními na sociálních sítích.