Subaru před nedávnem uvedlo na český trh novou generaci Imprezy, v polovině ledna k tomu přidává také zvýšený a „outdoorově“ více se tvářící model XV. V rámci tiskové konference, která se konala v Motorlandu v Bělé pod Bezdězem, jsme se s ním poprvé svezli. A panovaly zcela subarácké podmínky. Sněžilo, a tak jsme mohli pohon všech kol i další schopnosti auta důkladně prověřit.
https://www.facebook.com/SUBARU.CZE/videos/10155886337493400/
Změn je opravdu hodně
I když to na první pohled nemusí být zcela zřejmé, jde o úplně novou generaci, která ale svými tvary na tu předchozí navazuje. Ovšem jen co se designu týče. Technicky jde o úplně jiné auto. A technikou se od sebe liší i s Imprezou, z níž vychází. To je oproti minulé generaci také rozdíl.
Jde po Impreze o druhý model, který využívá novou podvozkovou platformu Subaru Global Platform a i díky tomu se nová generace může chlubit o 90 % vyšší příčnou tuhostí karoserie v ohybu, torzní tuhost šasi se zlepšila o 70 %, o 70 % je lepší také tuhost zavěšení vpředu. Tuhost zadního pomocného rámu je lepší dokonce o 100 %. S tím souvisí mnohem lepší odezva řízení, ale také stabilita. Mezigeneračně se o procenta zmenšily také náklony karoserie, k čemuž přispělo i přepracování zadního stabilizátoru včetně jeho uložení.
Od Imprezy se ale liší XV na podvozku. Liší se nejen světlou výškou, kdy Impreza má 130 mm a XV až 220 mm, ale jiné jsou také některé díly náprav. Jiné jsou tlumiče a pružiny, ale i ramena. Neshodují se však ani těhlice, protože zatímco Impreza je určena spíše na silnici, s čímž souvisí co nejnižší neodpružená hmotnost, tak používá hliníkové, u XV se očekávají častější výlety mimo silnici, takže používá odolnější, ale těžší materiály. Myslím si, že na jízdě to na asfaltu ale nijak znát nebude, to jsme však včera nezkoušeli, protože jsme s auty jezdili právě v terénu.
https://www.instagram.com/p/BeGYbc1H4u4/
V terénu překvapilo
Subaru XV není off-road, je to crossover, který dostal lepší terénní schopnosti. V terénu, který pro nás pořadatelé vybrali, však ukázalo, že se nezalekne ani složitějších a náročnějších výjezdů nebo bočních úhlů či křížení náprav. Vše bylo navíc ztíženo podmínkami a počasím, protože na zemi ležela několikacentimetrová vrstva sněhu a v průběhu dopoledne ještě padal další. Díky vcelku vysoké světlé výšce jsou velmi dobré i nájezdové (vpředu: 18°, vzadu: 29°) a přechodové (1.6i: 21,6°, 2.0i: 21,9°) úhly.
Subaru si již léta ponechává symetrický pohon všech kol, ačkoliv již nejde o stále rozdělení točivého momentu mezi nápravy v poměru 50:50 – i když je to v případě potřeby možné stále – jde o rozložení hmotnosti a o fakt, že všechny poloosy jsou stejně dlouhé. Pohon všech kol v tomto případě zajišťuje elektrohydraulická lamelová spojka. (Nejen) Subaru XV je za běžných podmínek stálou čtyřkolkou, jejíž pohon je nastaven v poměru 60:40 ve prospěch přední nápravy, ale v případě potřeby je zajištěno již zmíněných 50:50. Subaru XV se i díky tomu a díky využití elektronického systému X-MODE umí rozjet i v případech, kdy má trakci pouze jedno z kol.
To si lze prohlédnout na konci níže přiloženého videa. V tom se můžeme podívat i na to, jak vypadala část testovací trati na polygonu, ale také na fungování systému EyeSight.
Subaru si nás připravilo testovací trať nejen na polygonu, ale i v jeho okolí. Trať byla pod sněhem a zahrnovala prudké sjezdy a výjezdy, hluboký písek, ale také náklony či nerovnosti, které měly prověřit křížitelnost náprav. Impreza – asi i díky dobrým zimním pneumatikám – neměla s připravenou trasou problémy.
V prudkých sjezdech pomůže systém X-Mode, s nímž poprvé přišla aktuální generace Foresteru, jenž nabízí i asistent sjíždění z kopců. Upravuje funkci ABS tak, aby auto stále kontrolovaně a co nejpomaleji odvalovalo kola a dalo se řídit. Pokud by pouze řidič šlapal na brzdu, mohlo by se stát, že by se kola i přes přítomnost ABS zablokovala a auto jelo nekontrolovatelně dolů.
Pro výjezdy naopak používá vektorování točivého momentu, které neustále propočítává trakci jednotlivých kol a směřuje točivý moment přesně tam, kam je zrovna potřeba.
https://www.facebook.com/SUBARU.CZE/videos/10155889164193400/
Překvapením bylo, že ačkoliv jsme s XV jezdili v terénu, kde nebyla nouze o různé sjezdy, výjezdy, hrboly či různé přejezdy, karoserie působila tuhým dojmem a nikde nic nepovrzávalo ani když bylo některé z kol ve vzduchu. Také podvozek byl tichý, neozývaly se od něj žádné rány. A potěšilo nás i to, že podvozek byl i v terénu i překvapivě pohodlný.
EyeSight a bezpečnost
U modelů Impreza i XV dbalo Subaru na jejich co největší bezpečnost. A to se povedlo, protože jde nejen o historicky vůbec nejlepší modely v crash testech japonské organizace JNCAP, ale úspěšné byly i v testech evropských, které provádí Euro NCAP. Může za to vyšší tuhost o desítky procent, ale také upravené výztuhy a nosníky. Díky všem těmto úpravám se v případě nárazu přenáší energie odpředu dozadu bez přerušení třemi různými cestami. Díky tomu se pak tato energie snadněji absorbuje.
Nechybí ani systém EyeSight pro všechny verze bez výjimky. Ovšem i díky tomu je v nabídce výhradně bezestupňová převodovka Lineartronic. Prvním modelem, který s ním přišel, byl Outback. Jeho novou generaci pak dostaly modely Levorg, Forester a právě nová Impreza a XV. EyeSight tvoří dvě stereokamery umístěné za čelním sklem, které neustále snímají prostředí před autem. Umějí v případě potřeby nouzově brzdit, komunikuje s nimi adaptivní tempomat, ale také aktivní systém hlídání jízdních pruhů.
https://www.facebook.com/automaniacz/photos/a.503615053080979.1073741832.140613126047842/1453765571399251/?type=3
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]
Závěr a cena
Subaru XV, stejně jako Impreza, potvrdilo, že jde o robustně postavené auto, s nímž se nemusíte bát sjet mimo silnici. Tam nám i na kluzkém, sněhem pokrytém povrchu dokázalo, že toho zvládne opravdu mnoho. Řidič se přitom prakticky ani nezapotí, protože díky elektronice se auto prakticky o vše postará auto samo. Projede toho opravdu hodně, stále je ale potřeba, aby za volantem seděl řidič, který u řízení bude přemýšlet a bude opatrný. O tom, jak se chová na silnici, se přesvědčíme za nějakou dobu v redakčním testu, protože to jsme tentokrát vyzkoušet nezvládli.
Subaru XV se bude v České republice prodávat se stejnými dvěma motorizacemi jako Impreza, cena je ale vyšší o 30 000 Kč. Oba dva budou atmosférické čtyřválce, ten menší z nich nabídne objem 1,6 litru, ten větší je dvoulitr. České zastoupení Subaru stanovilo základní cenu na 590 000 Kč za verzi 1,6i Active. Nejen, že už i tato verze má automatickou převodovku a pohon všech kol, ale vlastně nabízí i nezbytnou výbavu. Z druhého spektra ceníku je verze 2,0i-S ve výbavě Sport za 820 000 Kč. Jak je u Subaru i dalších japonských automobilek zvykem, výbavy jsou jasně dané bez možnosti příplatků. Jediným příplatkem je tak 12 000 Kč za metalický lak karoserie. Kompletní ceník je ke stažení ZDE.