Ženeva 2014: světová premiéra konceptu Volkswagen T-ROC

Autor: Pavel Srp - 1. 3. 2014


Volkswagen má s modely Tiguan a Touareg v nabídce jedny z nejúspěšnějších vozů kategorie SUV (Sport Utility Vehicle) evropského původu. Největší německý výrobce automobilů v budoucnosti tento výrobní program výrazně rozšíří o nové modely nejrůznějších tříd. Volkswagen ukázal již v roce 2013 studiemi CrossBlue a CrossBlue Coupé, jak by mohlo vypadat velké SUV pro USA, resp. Čínu, a v současnosti pracuje na vývoji sériových verzí. Ve středním segmentu demonstroval Volkswagen v roce 2012 studií Cross Coupé, která směřuje rovněž do sériové výroby, jak extrémně úsporné může být SUV s pohonem všech kol díky hybridní technice s motorem TDI a možností vnějšího dobíjení. Ve fázi vývoje se nachází rovněž Taigun, kompaktní model v nižším cenovém segmentu – nejnovější verze této studie SUV byla představena v únoru 2014 v indickém Novém Dillí. Nyní následuje na letošním ženevském autosalonu (4. až 16. března) světová premiéra konceptu T-ROC, který přináší výhled na další budoucí SUV značky Volkswagen. Jedná se o studii SUV velikosti Golfu, tedy menší než Tiguan, která je určena nejen do městské džungle.

Odnímatelné střešní panely. V Ženevě představený koncept ukazuje nový styl exteriéru a interiéru. Dvoudveřový vůz navíc spojuje vlastnosti SUV s pohonem všech kol – který nekapituluje ani před kamenitými cestami v terénu („ROCK“) – s letní lehkostí kabrioletu. Prostřední část střechy, rozdělenou na dva díly, lze totiž několika úkony demontovat a uložit v zavazadlovém prostoru. Písmeno „T“ v označení T-ROC je odkazem na typová označení aktuálních a budoucích SUV značky Volkswagen, např. Taigun, Tiguan a Touareg.

Street/Offroad/Snow. T-ROC, poháněný turbodieselem s přímým vstřikováním a výkonem 135 kW/184 koní, je vybaven třemi různými jízdními režimy: Street, Offroad a Snow. V závislosti na režimu se mění charakteristiky řízení pohonu všech kol 4Motion, motoru, 7stupňové dvouspojkové převodovky DSG, ABS a asistentů pro rozjezd do kopce a pro sjíždění strmých svahů. Režimy jsou intuitivně aktivovány otočným ovladačem na páce voliče DSG. Právě aktivní režim je zobrazován ve vyskakovacím okně na plně digitálním panelu přístrojů.

Exteriér – Výbava a design modelu T-ROC

Rozměry a hmotnost. T-ROC má vnější délku 4179 mm, šířku 1831 mm a výšku 1501 mm. Karoserie byla zkonstruována na základě modulární platformy MQB pro vozy s motorem uloženým vpředu napříč. Díky lehké konstrukci váží toto SUV pouhých 1420 kg. Nápadné jsou relativně krátké převisy (vpředu 811 mm, vzadu 772 mm) a vzhledem k šířce karoserie široké rozchody kol 1578 mm (vpředu) a 1564 mm (vzadu), které navíc spoluutvářejí přitažlivé proporce. Rozvor činí 2595 mm. Vzadu a vpředu je SUV vybaveno vícedílnými 19“ koly z lehké slitiny. Kontakt s vozovkou nebo povrchem nezpevněné cesty zajišťují pneumatiky rozměru 245/45.

Progresivní design. Tým designérů Volkswagen pod vedením Waltera de Silvy a Klause Bischoffa u studie T-ROC progresivně rozvinul DNA vozů SUV značky Volkswagen, přitom však zachoval klasické rysy vozů Volkswagen. Mimořádně patrné to je při pohledu na příď. Výrazně prostorově tvarovaná maska chladiče s velkými otvory voštinového tvaru představuje nový a dominantní stylistický prvek, který je uprostřed vysoký a široký a do stran se zužuje. Seshora je maska chladiče ohraničena velmi ostrou a leskle černou lištou, po stranách ji vymezují dvojité světlomety LED a zezdola je rámována příčkou se vzhledem hliníku, která se směrem k okrajům zužuje a je víc než jen ozdobným prvkem. Na krajích jsou v ní totiž uloženy diody pro denní svícení a ukazatele směru (při blikání se mění bílé světlomety pro denní svícení na oranžové ukazatele směru). Jsou-li aktivní pouze světlomety pro denní svícení, připojuje se k nim automaticky jedno bodové světlo uprostřed dvojitého světlometu LED. Tlumená světla jsou tvořena vnějšími zónami světlometů LED. Při aktivaci dálkových světel se k nim připojí vedle umístěné diody LED ve vnitřní části světlometu. Rovněž výrazným vzhledem se prezentuje spodní část přídě. Kontury masky chladiče se odráží ve tvarech spodního otvoru pro přívod vzduchu, jako by bylo pod maskou chladiče umístěno zrcadlo. Nárazník nese rovněž robustní ochranný panel spodní části vozu.

Multifunkční hledací světlomet. Mezi maskou chladiče a spodním otvorem pro přívod vzduchu dominuje designu přídě příčka lakovaná v barvě karoserie (modrý metalický lak Bluesplash). Po stranách této plochy jsou uloženy velké kruhové moduly světlometů, které svým vzhledem připomínají legendární Volkswagen Karmann Ghia Typ 34. Na rozdíl od vozidla starého pět desetiletí dokáže dnešní technika za skleněnými kryty mnohem víc, než jen svítit. Oba kruhové světlomety mají uprostřed lištu se třemi diodami LED, které plní funkci mlhových světlometů. Nad touto lištou se nalézá jedna velmi výkonná dioda Power LED, která přebírá funkci naklápěcího hledacího světlometu. Pod lištu se třemi diodami LED uložil Volkswagen pohyblivou kameru. Jakmile řidič aktivuje terénní režim, může zapnout hledací světlomety a kamery. V tomto případě se diody Power LED a kamery pohybují podle natočení volantu studie T-ROC. Obraz okolí je přenášen na velký displej (vyjímatelný tablet) ve středové konzole, aby mohl řidič vidět a objet dokonce i bezprostředně před vozidlem ležící kameny nebo výmoly.

Design siluety… Profil vozu se vyznačuje jasnými a nepřehlédnutelnými liniemi. Nahoře tvoří tmavou linii siluety kontura leskle černé střechy společně s čelním oknem, velkým střešním spoilerem a zadním oknem. T-ROC má díky tomu charakter kupé. Pod linií střechy se táhne až na konec střešních sloupků C hliníková lišta, díky níž vůz vypadá nižší, než s výškou 1501 mm ve skutečnosti je. Samotné střešní sloupky C vypadají při pohledu ze strany jako daleko vzadu umístěný ochranný oblouk. Mezi tímto pomyslným obloukem a rámem čelního okna jsou integrovány vyjímatelné střešní panely. Po jejich demontáži a stažení všech čtyř bočních oken mají ve studii T-ROC zejména cestující vpředu dojem, že sedí v kabrioletu.

…je jasný a precizní. Linie oken přechází ve výšce paty střešního sloupku A do kapoty motoru a blatníků, což kapotu motoru opticky prodlužuje. Tento dojem fakticky potvrzuje daleko dozadu posunuté čelní okno. Na oblast pod linií bočních oken navazuje tzv. charakterová linie. Tato hrana, na níž se láme světlo a do níž jsou také integrovány kliky dveří, je vpředu a vzadu vymezena svalnatými podběhy kol. Horní oblouk zadního podběhu přechází směrem k zádi do vodorovné linie, která sahá až k zadním světlometům LED – každá linie tak má svůj smysl. A to je pro design značky Volkswagen typické. V siluetě jsou nápadné také paprsky 19“ kol z lehké slitiny, jejichž vnitřní plochy jsou lakovány v barvě karoserie. Ušlechtilým dojmem působí chromované boční prahy, zatímco robustnost umocňují ochranné prvky z tmavého plastu v odstínu „Cool Granit“, které v terénu chrání karoserii.

Design zádě. Prvky střešních sloupků C v zadním výklopném víku jsou stejně jako střešní spoiler leskle černé. Níže položené oblasti zádě se vyznačují důsledně horizontálním členěním. Vnitřní prvky v zadních světlometech LED jsou prostorově uspořádány. Po stranách zasahují zadní světlomety do blatníků, druhý díl světlometů je součástí zadního výklopného víka. Podobně jako lišty světlometů pro denní svícení na přídi mají i zadní světlomety hliníkové ozdobné prvky, které vyvolávají dojem, že se vznášejí v prostoru. Rovněž prvky zadních světlometů, hraničící s plochami zadního výklopného víka, jsou vyrobeny kompletně z hliníku.

Kamery také na zádi. Na přídi se odrážejí vnější kontury masky chladiče ve spodním otvoru pro přívod vzduchu. V oblasti zádě to jsou tvary zadního výklopného víka, které se opakují ve tvarech plochy pro registrační značku. Po obou stranách jsou do leskle černé lišty vloženy velké kruhové prvky. Stejně jako vpředu jsou i do nich integrovány tři diody LED, které v tomto případě plní funkci světlometu pro zpětný chod. Nad nimi umístěná velmi výkonná dioda Power LED slouží jako zadní mlhové světlo. Pod trojicemi diod LED je uložena kamera, aby bylo možné sledovat také prostor za vozem T-ROC. Obrazy ze zadních kamer jsou rovněž přenášeny na tablet ve středové konzole. Pod kruhovými světelnými a kamerovými moduly jsou po stranách do nárazníku integrovány koncovky výfukové soustavy (matný hliník s rámečkem z uhlíkového kompozitu) a spodní ochranný panel se čtyřmi hliníkovými prvky.

Interiér – Výbava a design studie T-ROC

Koncipován pro dobrodružství. T-ROC je čtyřmístným vozem se zcela nově koncipovaným interiérem. Dokonalá funkčnost všech prvků dokonale odráží terénní charakter studie T-ROC. To znamená, že jednotlivé prvky výbavy jsou robustní, padnou skvěle do ruky a v některých případech jsou i přenosné – jako například dotykový displej ve středové konzole, koncipovaný jako tablet nebo kamera s vysokým rozlišením, která je integrována v oblasti vnitřního zpětného zrcátka. Tyto detaily může posádka studie T-ROC používat i mimo vůz.

Dominuje modrá a antracitová. Design nízké přístrojové desky se vyznačuje horizontálním členěním. Centrálním prvkem je zde ozdobný panel lakovaný metalickým odstínem „Bluesplash“. I v sériové výbavě sází Volkswagen zejména u lifestylových modelů, jako je up! a Beetle, na lakované plochy v interiéru. V barvě karoserie jsou ve studii T-ROC lakovány rovněž ozdobné lišty ve výplních dveří, ozdobný panel na středové konzole a ozdobné prvky na kůží obšitém volantu, které mají tvar křídla. Další plochy interiéru mají – s výjimkou sedadel – antracitový odstín „Adamantium Dark“. Čtyři kůží čalouněná sedadla kombinují modrou s odstínem antracitu.

Digitální přístroje. Ovládání, ukazatele stavu a funkce klimatizace konceptu T-ROC mají kompletně digitální podobu. Roli sdružených přístrojů přebírá barevný displej s úhlopříčkou 12,3 palce. V závislosti na jízdním režimu – „Street“, „Offroad“ nebo „Snow“ – zobrazuje informace, které jsou, stejně jako barevné řešení, přizpůsobeny aktuální situaci. Například rozsah stupnice rychloměru se v terénním režimu „Offroad“ změní z 260 na 80 km/h. Změny zobrazení fascinují plynulými přechody a jasnými animacemi. Informace jsou přitom vždy zobrazovány v individuální grafické podobě.

Volně konfigurovatelný displej informačního a zábavního systému. Roli dotykového displeje pro informační a zábavní systém plní tablet, který je upevněn v přístrojové desce. Horní dvě třetiny displeje vyčnívají z přístrojové desky. Displej s technologií Multitouch (reaguje na pohybová gesta prstů) je volně konfigurovatelný. Podobně jako sdružené přístroje před řidičem se i na tabletu mění obsah zobrazovaných informací a barevné ztvárnění v závislosti na jízdním režimu. V terénním režimu je tablet zároveň displejem pro kamery. Prostřednictvím tabletu se ovládá rovněž kamera s vysokým rozlišením, umístěná v patě vnitřního zpětného zrcátka. Kamera může zachycovat dění jak v okolí vozidla, tak v interiéru.

Digitální řízení klimatizace. Řízení klimatizace studie T-ROC je zobrazováno rovněž digitálně, prostřednictvím mimořádně ostrého displeje AMOLED (Active Matrix Organic LED) s vysokým rozlišením. Funkce klimatizace se nastavují na tomto dotykovém displeji. Displeje AMOLED jsou integrovány do středové konzoly. Progresivní ovládací logika umožňuje individuální nastavení „pocitové teploty“ – tedy nejen proudění vzduchu – pro různé části těla. Automatické řízení klimatizace přitom udržuje požadovaná nastavení teploty, rychlosti ventilátoru a rozdělování vzduchu. Velká pozornost věnovaná detailům je patrná z designu ozdobných panelů na středové konzole, jejichž tvar byl inspirován integrálními motokrosovými přilbami.

Technika – poháněcí soustava studie T-ROC

Výkonný a hospodárný. Studie T-ROC je poháněna výkonným a úsporným turbodieselem 2.0 TDI s výkonem 135 kW/184 koní, který nalézá uplatnění i ve sportovním modelu Golf GTD. Tento technicky vyspělý vznětový motor umožňuje studii jízdu nejvyšší rychlostí 210 km/h, zrychlení z klidu na 100 km/h za 6,9 sekundy a suverénní akceleraci v jakékoli situaci díky maximálnímu točivému momentu 380 Nm od 1750 min-1, který je přenášen na obě poháněné nápravy. Průměrná spotřeba paliva je přitom jen 4,9 l/100 km (emise CO2: 129 g/km). Hnací sílu přenáší sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG.

Pohon všech kol 4Motion. Za normálního provozu je téměř veškerá hnací síla přenášena nejnovější generací spojky Haldex pohonu všech kol 4Motion na přední nápravu. To přispívá k mimořádné hospodárnosti. Systém 4Motion zůstává ovšem i v této situaci trvalým pohonem všech kol, protože podíl točivého momentu přenášeného na zadní kola se může ve zlomku sekundy zvýšit, jakmile je patrný prokluz předních kol nebo senzory studie T-ROC zaznamenají vyšší příčné zrychlení. Pohon všech kol 4Motion se přitom připravuje na aktivaci spojky Haldex s předstihem v závislosti na příslušném jízdním stavu. Díky tomu může být zadní náprava připojena plynule bez jakékoli prodlevy, kdykoli je to nezbytné.

„Street“/„Offroad“/„Snow“. Studie T-ROC je vybavena třemi řidičem volitelnými režimy pohonu: „Street“, „Offroad“ a „Snow“. V závislosti na režimu se mění parametry řízení podvozku, motoru, převodovky a asistenčních systémů pro rozjezd do kopce a sjíždění strmých svahů. Režimy jsou aktivovány otočným prvkem na páce voliče převodovky DSG s intuitivním ovládáním. Aktivní režim je zobrazen ve vyskakovacím okně na digitálním přístrojovém panelu.

Standardní režim se nazývá „Street“. Pohon všech kol připojuje zadní nápravu pouze v situacích, kdy to vyžaduje trakce nebo příčné zrychlení.

V režimu „Offroad“ je na povel tlačítka aktivováno rozdělování hnací síly mezi přední a zadní nápravu v poměru 50:50 % společně s nastavením celé řady asistenčních systémů, které optimalizují jízdu v terénu. Do systému jsou integrovány mimo jiné následující prvky: asistent pro sjíždění strmých svahů, asistent pro rozjezd do kopce, ještě preciznější citlivost pedálu plynu, předvolba převodového stupně u převodovky DSG a ABSplus, které pracuje na sypkém povrchu s jinou frekvencí, aby se například na štěrkové cestě zkrátila brzdná dráha. V terénním režimu mohou být navíc aktivovány kamery vpředu a vzadu.

Při jízdě do hor zvyšuje režim „Snow“ aktivní bezpečnost. Stejně jako v režimu „Offroad“ přejde pohon všech kol na trvalé rozdělování hnací síly v poměru 50:50 % a navíc se zapne funkce ABSplus. Souběžně s tím jsou mimořádně nízké úrovni trakce na sněhu přizpůsobeny charakteristiky řízení motoru a převodovky.

Tisková zpráva/-PS-

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru