Ferrari FXX K: splněný klukovský sen

Autor: Jan Karlík - 5. 12. 2014


V Abú Dhabi se nyní koná největší akce Ferrari letošní sezony – Finali Mondiali 2014. Místo konání je jasné, okruh Yas Marina Circuit a podle očekávání zde Ferrari o víkendu představí nový závodní model odvozený od LaFerrari. Nové Ferrari FXX K je třetím vozem z vývojového programu a paradoxně prvním, který je hybridní. Slovíčko hybridní zde však nemusí nutně otáčet váš úsměv směrem dolů. Pokud by takhle hybridní začaly být všechny automobily, asi budeme milovat i Prius. Ferrari FXX K je totiž reálná podoba našich divokých klukovských snů.

Ferrari FXX K je poměrně krkolomný název, který skrývá označení vývojového programu toho nejlepšího okruhového svezení a písmenko K je zde jako přípomínka systému KERS, tedy systému rekuperace kinetické energie. Vzhledem k tomu, že FXX K rozhodně není určeno pro žádné světové série, Ferrari se nemuselo soustředit na problémy s homologací a se závodnímy regulemi. Vznikl tak nekompromisní závodní stroj, který bude klientům programu k dispozici minimálně další dva roky (pokud půjde v trendu modelů FXX a nebo 599XX, bude to i déle).

Pojďme ale k tomu, co vás určitě zajímá nejvíce! Jak může být parametrově ještě lepší než hypersport LaFerrari? Ferrari FXX K nabídne výkon 1 050 koní (860 koní má na svědomí spalovací motor V12 a 190 pochází e elektrického motoru) a točivý moment přesahující 900 Nm. To vše přenáší sedmistupňová dvouspojková skříň. Motor V12 o objemu 6 262 ccm umí vyvinout maximální otáčky až 9 250 za min. a dostal nové vačkové hřídele a ventily jsou nyní ovládány mechanicky namísto původní hydrauliky. Vylepšeno bylo také sací potrubí a výfukový systém, ze kterého byly odebrány tlumiče. Změny se dočkal i systém rekuperace kinetické energie HY-KERS, ten je nyní ovládán pomocí tlačítka Manettino na volantu a má čtyři různá nastavení. Prvním z nich je Qualify, tímto nastavením dostanete maximální možný výkon, ale po omezenou dobu několika kol. Dalším je Long Run, což je nastavení vhodné pro dlouhé jízdy a optimalizuje konzistenci výkonu. Třetí je Manual Boost, který poskytuje maximální točivý moment a konečně posledním je Fast Charge, který má za úkol co nejrychlejší opětovné nabití baterií.

Už na první pohed jsou zřejmé změny na exteriéru, jehož design se maximálně podřídil efektivitě na okruhu. Na karoserii tak najdeme díly, které vylepšují jak aktivní, tak i pasivní aerodynamiku. Celkový přítlak při dvoustovce činí 540 kg, zatímco verze pro normální silnice dosáhne maximálně 230 kg. Přední části FXX K dominuje dvojítý spoiler a velký spiltter, který je o 30 mm níže a ve svém středu je volný. Nejen tato úprava je výsledkem vývoje i pro závodní kategorii GT WEC, kde Ferrari vyhrálo poslední 3 roky za sebou. Výrazných změn se dočkala také zadní část, křídlo je nyní vyšší a je možné ho prodloužit až o 60 mm. Podvozek s rozvorem 2 650 mm má stále vpředu dvojité lichoběžníky a vzadu víceprvkové závěsy, vždy s magnetorheo­logickými tlumiči. Slicky  P-Zero od Pirelli mají na 19″ vpředu rozměr 285/650, respektive 345/725 na 20″ vzadu. Jsou vybaveny senzory tlaku, teploty a zrychlení ve všech směrech. Pod nimi jsou vidět karbon-keramické kotouče s třmeny od Bremba, vpředu s průměrem 398, vzadu 380 mm. Z elektronicých pomocníků najdeme například kontrolu stabilizace ESC, ABS/EBD proti zablokování kol a diferenciál třetí generace E-Diff. Jak bývá zvykem, cena, ani počet vyrobených automobilů, nebyl oznámen.

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru