pojisteni-novy-obcansky-zakonik-2

Každou desátou dopravní nehodu zaviní podle statistik mladí řidiči

Autor: Tisková zpráva - 22. 1. 2020


Dle statistiky dopravní nehodovosti je v ČR prokázána vina mladým řidičům ve věku do 24 let v každé desáté dopravní nehodě. I přes meziročně mírně klesající tendenci je však počet usmrcených či těžce zraněných lidí při těchto nehodách stále alarmující.

Aktuální statistické údaje o dopravní nehodovosti na území České republiky v roce 2019 potvrzují usmrcení 84 osob a těžká zranění u 272 osob (zdroj: Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011 – 2020, Besip – Ministerstvo dopravy/CDV) v případech, kdy nehodu zavinil mladý člověk ve věku do 24 let řídící motorové vozidlo. „Jako zcela nezbytné vidím v této situaci především zvýšení zodpovědnosti právě na straně mladých řidičů. Auto totiž není jen symbolem svobody, rychlosti či sociálního statusu. V nezkušených a nezodpovědných rukách se z něho může velmi lehce stát zbraň, která trvale změní životy řady nevinných lidí,“ upozorňuje Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh, která sdružuje záchranářské subjekty a další instituce, s nimiž vyvíjí a realizuje projekty, týkající se informování, vzdělávání a prevence v oblastech běžných rizik a mimořádných událostí. Dlouhodobě realizovaným projektem je mimo jiné kampaň Ty to zvládneš.

Mladí lidé často inklinují při jízdě motorovým vozidlem k přeceňování svých schopností a jejich nezkušenost si nezřídka vybere na silnici tu nejvyšší daň – lidský život či vážná zranění. „Ze statistik vyplývá, že mladí řidiči ve věku do 24 let zaviní každou desátou dopravní nehodu. Na svědomí mají ale každého šestého mrtvého nebo těžce zraněného,“ doplňuje údaje ppor. Miroslav Kolda, vedoucí Oddělení silničního dohledu Krajského ředitelství policie Karlovarského kraje.

BESIP: Mladí řidiči ročně usmrtí na 100 lidí, problémem je nezkušenost, rychlost a řízení pod vlivem alkoholu a drog

Potvrzuje se rovněž, že pravděpodobnost usmrcení u dopravní nehody zaviněné mladým řidičem je až o 75 % vyšší než u ostatních dopravních nehod. Právě při fatálních nehodách mladých řidičů zahynou obvykle dva nebo více účastníků. Tito řidiči, více než sebe samotné, ohrožují v mnoha případech ostatní účastníky silničního provozu a často právě své spolujezdce. Například sedm z deseti mladých dívek, které na území států Evropské unie zahynou v automobilu, umírají jako spolujezdkyně svých vrstevníků.

Příčin dopravních nehod mladých řidičů je hned několik. „Vedle řidičské nezkušenosti je často na vině agresivní nebo nebezpečné chování, vyhledávání adrenalinových situací, často ve spojení s alkoholem nebo s drogami,“ potvrzuje důvod tragických následků nehod na silnici MUDr. Jiří Smetana, ředitel Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje a dodává: „Pomoci může i okolí řidiče, pokud si jeho kamarádi sednou k němu do auta i ve chvíli, kdy vědí, že je pod vlivem drog nebo alkoholu, není to projev jejich důvěry, ale jejich lehkovážnosti.“

Řešení tohoto problému má především preventivní charakter. „Řidič se za zkušeného považuje po ujetí jednoho sta tisíce kilometrů, to je ale v autoškole nemožné. Pokud by ale mohl své první dva až tři tisíce kilometrů absolvovat po boku zkušeného řidiče, pravděpodobnost dopravní nehody by se tím výrazně snížila,“ navrhuje plk. Mgr. Pavel Žíha, vedoucí Odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Karlovarského kraje.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: ,

2 názory na “Každou desátou dopravní nehodu zaviní podle statistik mladí řidiči”

  1. Je to asi problém mladí to svádí na starý a opačně . Taky jsem v důchodu a jezdím. Co si dneska mladí dovolí žasnu. Rychlost a 1000 kč pokuta to se smějou na policii ( u důchodce je to dost peněz ) , plná čára jim nic neříká , předjíždí kde se dá. Důchodci možná nezvládají plynulost je to na ně rychlí , leknou se třeba kamionu 5 m za ním a zazmatkují , nebo vyběhne srnka starší člověk bojuje aby nenarazil nebot jiné auto si už nekoupí a hned je problém , více aut mít třeba kolem sebe na křižovatce zazmatkují , atd. , ale zkušenosti mají značky znají a jízda je průměrná. Jou i tací kteří v 92 letech ještě jezdí a to jen doktoru a zvládají to .

  2. K tomu není co dodat, jen by mne zajímala statistika nehod u seniorů nad šedesát let.
    Senioři musí absolvovat vyšetření u psychiatra. Toto musí dělat i řidiči do dvacet čtyři let? Nebo je to jen výplod nějakého chorého mozku a (ne)odborníci tuto šikanu uplatňují dokonce v zákoně. Jezdím už 58let a nemám nehodu žádnou. Potíž u seniorů je ta, že v dnešní bláznivé době, nemohou jezdit tak, aby byla jízda bezpečná.
    Věčně někdo předjíždí tam, kde to není bezpečné, hodně lidí nedává blinkr, nebo jezdí těsně za vozidlem. V těchto situacích nemá věk nic společného.
    Přeji všem řidičům, aby vzali rozum do hrsti a nezvyšovali statistiky obětí.
    i

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru