stk

Způsob technických kontrol včetně měření emisí projde důkladnou prověrkou

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR - Foto: Wikimedia Commons, Roman Zázvorka, CC BY-SA 3.0, odkaz - 15. 2. 2024


Ministerstvo dopravy nechá zpracovat podrobnou analýzu současné praxe měření emisí a technických kontrol vozidel. Cílem je vyhodnotit stávající rizika české úpravy, srovnat zavedenou praxi v okolních zemích a navrhnout opatření ke snížení případných manipulací při měření emisí nebo technických kontrolách. Ministerstvo tak reaguje na informace v médiích i na sociálních sítích, které dosavadní praxi STK a SME zpochybňují.

„Potřebujeme důkladně zanalyzovat dosavadní praxi pravidelných technických kontrol vozidel, vyhodnotit stávající úpravu i ve srovnání s Rakouskem, Polskem a Německem. Chceme identifikovat rizikové body české právní úpravy a navrhnout omezení případného korupčního jednání a tím transparentně ukázat, jak současný systém v České republice funguje a kde je možné ho zlepšit i přesto, že již byla v posledních letech řada opatření pro snížení rizika zneužití realizovaná,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Ministerstvo dopravy nyní v rámci předběžných tržních konzultací osloví odborné poradce, kteří by dokázali nezávisle současný systém měření technických parametrů vozidel důkladně zanalyzovat i ve srovnání s dalšími evropskými státy.

Výsledný dokument má být zaměřen na zanalyzování „úspěšnosti“ STK a SME, tedy počty kontrolovaných vozidel za jednotku času, průchodnost technických kontrol, procento vozidel, které pro nedostatky technického stavu technické kontroly nevyhoví apod.

Policie dohlíží i na emise aut na silnicích. Od října odhalila desítky problémových výfuků

Dále budou důkladně vyhodnoceny dosavadní sankce pro provozovatele STK a SME a kontrolní techniky STK, využívání zákonných institutů pro případné omezení možností podvodů s výsledky technických prohlídek. Součástí bude i navržení opatření na zlepšení právní úpravy STK včetně SME v České republice.

Ministerstvo průběžně sleduje trendy v měření emisí, a na základě toho pak upravuje postupy v měření a požadavky na přístroje pro měření, tak aby co možná nejvíce odpovídaly současnému stupni technického pokroku v této oblasti. Jde např. o nové požadavky na přístroje, kdy stanice měření emisí musely být nejpozději od 01. 03.2022 vybaveny novými přístroji, a s tím související nový metodický postup pro měření emisí, dokumentaci přítomnosti vozidla na SME, přenos dat z měřicího přístroje do informačního systému technických prohlídek, vyhodnocování dat z IS TP na základě kterých jsou v pravidelných intervalech zasílány podněty na krajské úřady k provádění kontrol konkrétních STK a v neposlední řadě metodická činnost pro krajské úřady (KÚ) a obce s rozšířenou působností (ORP) v oblasti výkonu státního odborného dozoru nad STK (KÚ) a SME (ORP).

Na základě své činnosti ministerstvo ročně zasílá na příslušné KÚ nebo ORP oznámení o podezření z přestupku fyzických osob (kontrolních techniků) nebo právnických osob (STK, SME) k dalšímu šetření.

Pro fyzické osoby je stanovena sankce do 50 000 Kč, v případě že chybné provedení TK je prokázáno v souvislosti se získáním majetkového nebo jiného prospěchu kontrolního technika pak až 500 000 Kč. V případě právnické osoby lze podle druhu deliktu uložit sankci do 50 000 Kč, 500 000 Kč, nebo 5 000 000 Kč.

Ke kontrole emisí u vozidla navíc může dojít i při samotném provozu, Centrum služeb pro silniční dopravu ve spolupráci s Policií provádí namátkové kontroly za využití speciálních mobilních měřících stanic. Od roku 2025 bude kontrola v samostatné kompetenci Inspekce silniční dopravy, kdy nebude potřeba asistence Policie ČR.

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru