rakousko-dalnice-dopravni_znacka-ig-l-omezeni_rychlosti-100_kmh

Značka, kvůli které dostávali řidiči v Rakousku vysoké pokuty, zmizela z dálnic

Autor: Radim Plachý - Zdroj: derstandard.at - Foto: Wikimedia Commons, Arths-at (Own work, CC BY-SA 4.0, odkaz) - 19. 11. 2023


Na rakouských dálnicích se objevovala proměnlivá dopravní značka, kterou doprovázelo omezení rychlosti na 100 km/h. Za porušení omezení rychlosti v tu chvíli hrozily výrazně vyšší pokuty, než pokud byste rychlost překročili „běžně“. Z rakouských dálnic ovšem značka mizí. Informoval o tom Der Standard.

Značka „IG-L“ (Immissionsschutzgesetz-Luft), která se objevovala na rakouských dálnicích v úsecích mezi Salzburgem a Gollingem na tzv. Tauern Autobahn mizí. Sloužila ke snížení emisí, protože při nižších rychlostech mají mít auta nižší spotřebu paliva a tím pádem i vypouštět méně emisí. Provedená měření však přímou úměru neukázala. Ukázala naopak to, že hodnoty škodlivin ve vzduchu jsou v pořádku a nepřekračují povolené maximum.

Stejná značka se zobrazovala také na dalším úseku rakouských dálnic, tentokrát na Inntal Autobahn (A12). A i tady ji mezi městy Imst a Landeck rakouské úřady zrušily. V obou případech zrušení proběhlo k 15. listopadu 2023.

Štítky: , , , , ,

19 názorů na “Značka, kvůli které dostávali řidiči v Rakousku vysoké pokuty, zmizela z dálnic”

  1. Tedy jako vždy se ukazuje, že stát a vláda jenom buzerovali kvůli pokutám a lhali , že 110 je ekologické, ale 120 už není. A stejně to Rakouský stát dělal jenom kvůli tomu a by vybral peníze, a aby si otestoval co všechno si ještě lidé nechají líbit. Že? to už by mohl dát na dálnice třeba i rychlost 80 km/hod a do měst tu magickou 30 km/hod.
    Dlouhodobě mám vysledováno, že u mého vozu AUDI mám nejnižší spotřebu tedy i emise při rychlosti kousek nad 120 km/hod.

    1. A já mám zase dlouhodobě vysledováno, že u mého vozu DACIA mám nejnižší spotřebu a tedy i emise při rychlosti kousek nad 75 km/hod.
      :-)

      1. Já mám zase u mého vozu Škoda Octavia vysledované, že nejnižší spotřeba a tudíž i emise je, když nejezdím. 🤣🤣🤣

  2. Kdyby si dali tu práci a prošli si vel,těch,průkazy u 30 nejprodávanějších aut, tak by zjistili že nejmenší emise budou od 80 do 120km/h. Tady ti co chtějí 30tku bych je nahnal na parkoviště kde by jezdilo aspoň 200aut a rychlosti 25-30km/h. Hluk,emise,prašnost to vše by museli polikat denně 6-8hodin.

  3. Atomic Best Decision

    No hurá, konečně!! Zase na druhou stranu jsem si na tempomatu nastatvil 112 km/h, zařadil jsem se do levého pruhu a bez jakéhokoliv zpomalení plynule celý úsek projel.

    1. To samé jde ale udělat s tempomatem na 134 km/h a je to bez ideologické dogmy, a umělého brždění provozu…

  4. Jel jsem tam posledního září a IG-L značky svítily. Jinak je jasné, že motorové emise nesouvisí s rychlostí, ale s otáčkami motoru. Při 2000 otáčkách budou cca stejné, ať jedete na dvojku nebo na šestku, žejo :-) takže 120 km/h může být poměrně slušný ekologický kompromis a padesátka na pražské magistrále je vědecky potvrzený nesmysl, dobrý jen k šikanování řidičů.

    1. S otáčkami motoru souvisí spíše hodinová spotřeba než kilometrová. Když zvýšíte otáčky, vzroste hodinová spotřeba, ale pojedete rychleji, takže ji budete mít kratší dobu. Důsledkem je, že moderní automobily mají minimum spotřeby někde mezi 60 a 100 km/h, podle konstrukce a stylu jízdy.

    2. Máte částečně pravdu s těmi otáčkami. Ovšem je to nutno vztáhnout k rychlosti a prostředí. Když budete točit motor na 2000 ot. tak ano, vypoušťíte nejmíň emisí, ale doba potřebná k ujetí určité vzdálenosti se bude lišit podla zařazeného stupně a rychlosti. Takže je to nutné vztáhnout k času potřebnému k projetí nějaké jednotkové vzdálenosti. Tzn., jestli je motor v provozu dejme tomu pět minut, nebo dvacet. Proto mi ty šílenosti s omezením velkých částí silnic na 30 km/h (nově už se objevují nápady s omezením na 20km/h) nedávají z fyzikálního hlediska smysl. Pokud tedy nejde o lokální omezení, dané spíš bezpečností provozu v husté zástavbě.

  5. Skoro určitě budou emise nižší při podstatně nižší rychlosti. Těch 30 km/h je nesmysl, ale na mé benzinové Octavii optimum leží někde mezi 60 a 80 km/h. Zrychlení i zpomalení vede k růstu momentální spotřeby a tedy i emisí výfukových plynů.

  6. Ale to je novinka! Já jsem zjistil, že moje auto má nejmenší spotřebu, čili i emise, na dálnici při 3200 ot/min to odpovídá 120km/h. Nepochopím mimoně požadující 20-30km/h ve městě. Ať někde ve městě, kde je 30km/h už funkční konečně změří emise a výsledek jim omlátí o jejich zmatené palice.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *