Česká republika se v posledních letech přiblížila k tomu, co se ještě přibližně před 10 lety zdálo skoro nemožné: k dokončení páteřní dálniční sítě. Z plánovaných dvou tisíc kilometrů je dnes hotovo už tři čtvrtě. A současné tempo naznačuje, že roky staré sliby by se mohly stát skutečností.
V tomto volebním období se podaří otevřít 222 kilometrů nových dálnic. Nikdy v historii jich v jedné éře nevzniklo tolik. Jen letos přibude 74 kilometrů a zároveň se rozjíždí stavby dalších 254 kilometrů. Aktuálně se pracuje na téměř dvou stech kilometrech dálnic a téměř osmdesáti kilometrech silnic první třídy. Další projekty už čekají na výsledek výběrových řízení.
Přečtěte si také:
Ještě před několika lety přitom vypadala situace úplně jinak. V roce 2018 přibyly v celé republice pouhé čtyři kilometry dálnic. Česká republika se tehdy často srovnávala s Polskem, které vyrazilo vpřed závratným tempem, a zatímco my jsme stavěli po desítkách kilometrů, naši severní sousedé zvládali trojnásobek. Obrat přišel až v posledních dvou letech, kdy se poměry obrátily a Češi Poláky dokonce předběhli.
V Polsku je dnes v provozu necelých 1900 kilometrů dálnic, tedy jen o několik stovek víc než u nás. Poláci loni otevřeli necelých 36 kilometrů dálničních tahů první kategorie a necelých 88 kilometrů rychlostních silnic. Česko ale mezitím přidalo více než dvojnásobek. To, co se dříve zdálo nepředstavitelné, se tak stává realitou. České tempo patří k nejvyšším ve střední Evropě.
Dálnice D3 a D55 mají zelenou: stavět je budou i soukromé firmy
Za prudkým zrychlením stojí hned několik faktorů. Velkou roli sehrál nový liniový zákon, který platí od roku 2023. Díky němu by měly klíčové dopravní stavby získat povolení do čtyř let od předložení kompletních podkladů, což je výrazný rozdíl oproti minulosti. Druhým zásadním důvodem jsou peníze: stát do dopravy posílá rekordní částky. Jen v roce 2024 to bylo přes 160 miliard korun, zhruba polovina z toho mířila na dálnice a silnice první třídy. Celkově se v letech 2022 až 2025 investice vyšplhají na částku přes 600 miliard.
Ředitel ŘSD Radek Mátl upozorňuje, že díky rychlému tempu se daří čerpat evropské peníze mnohem dříve a lépe než v minulých obdobích. Zatímco dříve se na konci programového období horečně hledaly projekty, do kterých by šly prostředky využít, tentokrát budou poslední miliardy vyčerpány včas.
Sám ministr dopravy Martin Kupka otevřeně přiznává, že vláda se inspirovala polským přístupem a posílila důraz na infrastrukturu. Ambice jsou vysoké, vždyť v roce 2033 by měla být česká dálniční síť nejen srovnatelná, ale v některých parametrech dokonce hustší než ta polská. A už dnes má Česká republika jedno z největších stavenišť ve střední Evropě: na dálnici D35 probíhá výstavba rekordních 64 kilometrů naráz.
Vedle státních peněz se do hry stále více zapojuje i soukromý kapitál prostřednictvím projektů PPP, kdy investor vybranou dopravní tepnu nejen staví, ale také financuje a následně provozuje. Tento model se poprvé uplatnil na dálnici D4 a nyní se chystá jeho rozšíření, například na poslední úsek D35.
K největším prioritám patří samozřejmě Pražský okruh. Z Běchovic směrem na D1 se buduje více než dvanáctikilometrový úsek, který se stane jedním z nejdůležitějších dopravních tahů v zemi. Čeká se také na posun u dálnice D11 k polským hranicím a u D52 z Brna směrem na Vídeň, kde se po třiceti letech konečně začne stavět.
Přečtěte si také:
Výhled je přitom ještě ambicióznější. Studie proveditelnosti už počítají s dalšími více než pěti sty kilometry dálnic, které by měly navázat na dokončení základní sítě. Na papíře se tak objevuje i vzdálenější pražský okruh, označovaný jako D99, nebo zcela nový tah D20, který má propojit Plzeň, Písek a Jihlavu a odlehčit přetížené D1 a D5.
Pokud současné tempo vydrží, čekají Českou republiku v příštích letech zásadní změny, které mohou domácí dopravu posunout o dekády vpřed. To, co ještě před pár lety působilo jako nekonečný příběh, se začíná měnit v hotovou realitu.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek
Blahopřeji ministru Kupkovi za tyto výsledky a doufám, že po volbách bude mít příležitost v této práci pokračovat. Bureš by toho moc nepostavil, jako v minulosti. Současně doufám, že na příštích nově otevřených dálnicích budou k dispozici parkovací místa s toaletami.
D11 na úseku Trutnov – Královec se teda fakt frčí. Takže je šance, že se dálnice ještě ve zdraví dožijeme.
Pokud my stavíme dálnice rychleji,než ostatní,tak to bude tím,že všude už mají hotovo. Nepopírám ale, že Kupka tomu dal nějaký řád..až na tu přemonitorovanou D4
V článku není jediná věta pravdivá.
Dokud nepůjdou peníze z našich všemožných daní na silnice a dálnice, ale na studie, posudky, předražené projekty dělené salámovou metodou aby jich bylo ještě víc, na exotické dovolené manažerů řsd společně s majiteli stavebních firem, dokud se nepřeruší struktury řsd, nebude základní dálniční síť ani za sto let.
Jak to, že když se daří tak dobře stavět dálnice a čerpat na ně peníze, není to nikde poznat?
ŘSD kontroloval NKÚ a řekl kulantně: řsd utrácí naše peníze neefektivně.
Já to řeknu přesněji, v řsd nás všechny dlouhodobě balamutí.
Za mě se tedy momentálně staví o 106. Ale pokud se, jak píšete, „přeruší struktury řsd“, které je páteřní organizací státu pro stavbu dálnic, tak se výstavba tak akorát zastaví. ŘSD už v rozkladu jednu dobu bylo, a bylo to znát. Tím netvrdím že je vše OK a není co zlepšovat. Ale z vašeho komentáře je zřejmé, že naprosto netušíte, co příprava velkých infrastrukturních staveb obnáší.
Na rozdíl od slibo stran se tu pohlo s mnoha věcmi a je to znát.Jen dva migranti a stará bolševická banda vše kritizuje.Ono dát dohromady zemi po bolševikovi dalo práci a ještě dá.Za Husáka byla jedna dálnice do Bratislavy a jinak nic.Schůzemi a oslavami VŘSR se nic nepostavilo.A dnes tu zase chtějí návrat k bolševikovi.Ale mít v čele popeláře polojaponce a slovenského Stbáka přijímajícího miliardy dotací na své firmy z naši daní,tak to opravdu né. Myslím,že Čechům má vládnout Čech a né migranti,
Děkujme ODS a zejména Martinu Kupkovi, že se staví tak rychle, bravo
Ano Kupka je dobrý manažer, ale pořád mi chybí prioritizace staveb. Rozhodně stavba D4, tedy dálnice od Prahy nikam mohla počkat. A pokud se již staví severní bchvat Českých Budějovic a obchvat vesnic před českými Budějovicemi od Písku, tak pro tento obchvat nemá již 4 pruhy a staví se tříproudový? To opravdu nechápu??? Jinak jsou rozhodně důležitější stavby, které se staví, tedy podle mého názoru je pořadí následující:
1/DO již ve stavbě a dále jeho severní část, jejíž realizace je v nedohlednu,
2/ Další stavby na roveň postavené: D35, celá se dosud nestaví, dokončení D 11 dosud se staví, D6 dosud se staví a nutné napojení na BRD dálnici a vyřešit obchvat Karlových Varů (ten je ve hvězdách), D52 na Vídeň se teprve začíná stavět.
3/Ostatní, které se staví, ale tak zásadní priorita to není jako D4.
Samozřejmě beru v úvahu, že Bárta svou nekompetencí a pozastavením staveb zpozdil dokončení o několik let, protože mezi tím propadla některá povolení.
Ministr Kupka a ředitel Mátl jsou skvělí manažeři a umí vyjednávat. Nepopírám předchozí přípravu, ale byly tam blokace různých sdružení, které se jim podařilo uvolnit. Nemůžu zapomenout ani na předchozího ministra, pana Ťoka, ta kontinuita v pracích tam nepopiratelně je.
Takže kritikům pouze vzkážu: zkuste si to v manažerských pozicích, i řádově nižších a uvidíte, s kolika problémy, které se vám mnohdy nepodaří vyřešit, i kdyby jste chtěli všemi silami, se setkáte. A také si okusíte, že vám lidé nadávají za věci, které nejste schopen ovlivnit. To je však druhá strana mince ve vysokých funkcích. U piva se vždy dobře kritizuje.
Současná vláda má výsledky.
Populistickým vládám trvalo skoro 8 let než se jim podařilo spustit to, co bylo na 4 roky mezi lety 2009-2013 pozastaveno. To je spíš selhání než úspěch.