I více než 22% zhodnocení ročně mohou svému majiteli přinést takzvané youngtimery – vozy, v nichž se lidé proháněli ještě před 30, 40 lety. Za zachovalou škodovku 120 získal její majitel před 5 lety stěží 30 000 korun, letos ji může prodat i za 80 000 a více Kč. Vedle investic do klenotů nebo výtvarného umění se tak youngtimery stávají významným alternativním investičním artiklem. Tvrdí to ředitel inovačního centra AuresLab v AAA Auto Stanislav Gálik.
Nárůst hodnoty o zhruba 60 % za posledních 5 let podle Gálika zaznamenaly například vozy jako Tatra 603 nebo Škoda Rapid. V Česku je také velmi žádaným zbožím kupříkladu Škoda 1000 MB, roste zájem i o legendární Fiaty 126, Volhy nebo Lady. Díky rostoucí oblibě sběratelství automobilů tak mohou zhodnocení nabídnout i modely, které byly ještě před pár lety běžně k vidění v ulicích.
„Historická auta jsou v posledních letech jakožto alternativní investice stále atraktivnější. Experty na umění jsou dokonce vyhodnocována jako jedna z nejvýnosnějších a nejméně kolísavých alternativních investic,“ přibližuje Gálik.
Největší potenciál zhodnocení mají v současnosti takzvané youngtimery čili auta do zhruba 30 let stáří, která se mnohdy dají pořídit i do sta tisíc korun. Přesně předpovídat, která budou nabývat na hodnotě, je podle Gálika možné, ovšem vyžaduje to jistou dávku znalosti trhu a technické expertízy. „Obecně ale lze říct, že dříve nebo později budou zajímavé jakékoliv vozy s minimálním nájezdem a v původním zachovalém stavu,“ vysvětluje.
Světový trh s historickými vozy byl v posledních letech jedním z nejrychleji rostoucích ve srovnání s ostatními alternativními investicemi (klenoty, výtvarné umění). V roce 2017 byl celosvětový aukční obrat na trhu s veterány odhadován na více než miliardu eur a meziročně vykázal 3% růst.
Přesto při pořizování automobilu pro investiční účely musí mít kupující na paměti, že nejde o krátkodobou záležitost. „Je to běh na dlouhou trať a sázka na růst poptávky a ceny vozidel. Automobil je investice jako každá jiná, její hodnota může růst, ale zároveň třeba klesnout na polovinu. Nesmíme také zapomínat na náklady na skladování a údržbu, jež hodnotu průběžně snižují,“ upozorňuje na možná rizika ekonom společnosti Partners Martin Mašát.