Když se ráno posadíte do auta a místo čistého výhledu na silnici vás vítají zamlžená skla, máloco dokáže zkazit náladu rychleji. V ideálním případě stačí otočit ovladačem ventilace nebo zapnout klimatizaci a během chvilky je po problému. Jenže co když zrovna větrák vypoví službu anebo se vám skla mlží i tak? Mlžení skel může být nepříjemná komplikace, která se navíc pak třeba v mrazu řeší dost složitě.
Proč se okna vlastně zamlžují
Viníkem mlžení skel je obyčejná vlhkost. V autě se jí drží víc, než by člověk čekal. Dostává se tam z mokrých bot, nasáklých koberečků nebo z prostého dýchání posádky. Jakmile vlhký vzduch narazí na studené sklo, okamžitě kondenzuje. Nemusí to tak vždy být nějaká technická závada, ale jen přirozený fyzikální jev. Problém se však zhoršuje, pokud máte v autě starý a zanesený kabinový filtr. Ten místo toho, aby vlhkost zachytával, hromadí nečistoty a celé prostředí vozu ještě více zvlhčuje. Proto se doporučuje jeho pravidelná výměna, ideálně alespoň jednou ročně.
Přečtěte si také:
Když ventilace nefunguje
Bez větráku je boj s mlžením skel mnohem náročnější. Jediným řešením je dostat vlhký vzduch ven, tedy otevřít okna a nechat kabinu vyvětrat. Trochu to připomíná ranní otužování, ale jinak to nejde.
V zimě se před jízdou vyplatí nejdříve očistit okna od sněhu a námrazy, ostatně přikazuje to i zákon. Během toho už můžete mít klidně pootevřená okna, aby se vlhkost začala odvádět ven. Ale pozor, rozmrazování auta s nastartovaným motorem není dobrý nápad. Vykoledovat si za něj můžete i pokutu. Pokud má vaše auto vyhřívané čelní sklo, máte výhodu. Funguje to pak totiž podobně jako u toho zadního a zamlžení se dá odstranit jednodušeji a rychleji.
Na klimatizaci v zimě nezapomínejme. Pomůže se zamlženými okny a přebytečnou vlhkostí
Čemu se raději vyhnout
Možná to svádí sáhnout po kapesníku nebo rukávu a okno utřít. Jenže tím si spíše přiděláte starosti. Na skle zůstávají šmouhy a mastné stopy, které také výhled zhoršují. A navíc se plocha stejně po chvíli znovu zamlží.
Prevence je základ
Nejlepší zbraní proti mlžení je udržovat interiér co nejsušší. Nezapomínejte proto na mokré koberečky, které po jízdě vyjměte a nechte vyschnout. Pomoci mohou i různé pohlcovače vlhkosti – od sáčků se silikagelem až po speciální spreje či pěny, které na skle vytvoří dočasnou ochrannou vrstvu.
Babské rady
Někteří řidiči nedají dopustit ani na triky, které možná působí úsměvně. Jedním z nich je pěna na holení. Ta se nanese na čisté a suché sklo a po vyleštění vytvoří tenký film, který brání kondenzaci. Podobně funguje i rozkrojená brambora, i když účinek vydrží jen pár dní.
Alternativou k silikagelu je obyčejná rýže nebo dokonce kočkolit se silikátem. Obojí dokáže vlhkost v autě spolehlivě pohltit.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek
Rady opět na ho.no. Dělám vše jak píšete, kabinový filtr mám také vyměněný a mlží se stále. Do auta nastupuji bez vlhkosti na botách nebo oblečení. To má jen minimální vliv. Mám i pohlcovač vlhkosti a stejně se mlží. Nepomůže ani teplý vzduch. I ten je totiž pořád vlhký. U starších aut nejde prostě mlžení odstranit nikdy, to by jste spíše měli napsat, než slibovat jak problém vyřešit jednou pro vždy.. Vaše rady nefungují. Tak co takhle se poradit s výrobci aut a napsat, jak to ve skutečnosti je? Vlhkost je v motoru a vzduch do kabiny jde přes tuhle vlhkost, takže určitě nepomůže oklepání bot..
Zásadní, tedy nejúčinnější a nejjednodušší je předcházet zanesení si vody/sněhu (ale i špíny) do vnitřku auta – při nasedání za mokra/sněhu si sedat do sedačky zadkem už z venku a zvednuté nohy tam o sebe pořádně oklepat, případné další mokré věci ještě venku pokud možno co nejvíce oklepat a zabalit proti odpařování. Zároveň také pustit naplno větrání/topení na přední (i boční) okna a pootevřít zadní okno/okna, aby bylo větrání co nejúčinnější. Během jízdy, kdy je už vytápění silně účinné, tak pustit proudění teplého vzduchu i na nohy, aby se osušily boty a koberečky. Po tuto dobu je vhodné alespoň jedno zadní okno (u nějž nikdo nesedí) nechat trošku /cca 2-3 cm/ stažené a po vysušení vnitřního prostředí jej dovřít. A urřitě alespoň před zimou vyčistit (ošetřit) zvnitřku okna!