SEAT-Leon-X-Perience-zima

Zima a mrazy dávají autům pořádně zabrat. Pokud se příprava podcení, můžete mít problém s bezpečným provozem vozidla nebo může zbytečně chátrat a ztrácet na své hodnotě. A to by neměl dopustit žádný vlastník vozidla. Navíc vás na jaře může překvapit nepříjemnost v podobě nutné servisní opravy. Co je tedy potřeba zajistit, aby auto přečkalo zimu v té nejlepší kondici?

Přezutí pneumatik

Myslete na bezpečnost sebe a svých blízkých, které v autě vozíte. Jezdit v zimním počasí na letních pneumatikách je riskantní nejen kvůli pokutě, ale také kvůli zvýšenému riziku dopravní nehody. Za porušení povinnosti použít za stanovených podmínek zimní pneumatiky mohou policisté řidiči v blokovém řízení uložit pokutu až do 2 000 korun. Pokud by další jízdou na nevyhovujících pneumatikách mohlo dojít k ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, jsou policisté navíc oprávněni zakázat řidiči další jízdu.

Češi přezouvání z letních na zimní pneumatiky nepodceňují. Bezpečnost je pro ně na prvním místě

Problémy mohou nastat také v otázce krytí způsobených škod při nehodě, kdy pojišťovna v případě nepřezutých nebo sjetých pneumatik může krátit pojistné plnění. Povinnost mít na vozidle obuté zimní pneumatiky platí v období od 1. listopadu do 31. března v případech, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námraza, nebo může-li řidič vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se tak během jízdy stane. Povinnost zimního obutí platí naopak vždy na úsecích, kde ji nařizuje dopravní značení.

Zkontrolujte autobaterii

Právě autobaterie, která v mrazu rychle ztrácí svou kapacitu, vám může připravit horké chvilky přesně v okamžiku, kdy svůj automobil budete opravdu potřebovat. Autobaterie nízkými teplotami trpí. Pokud je vybitá, dokáže zamrznout už při několika málo stupních pod nulou (hrozí i její roztržení). Naopak, pokud je baterie nabitá, nevadí jí ani mrazy několik desítek stupňů pod nulou. Pokud v zimě častěji startujete nebo jezdíte kratší trasy, baterie se nemusí stihnout dobíjet na plnou kapacitu. „Nejjednodušší orientační test stavu baterie je možný prostým změřením klidového napětí baterie. Ideální je provést měření 24 hodin po jízdě. Pokud je naměřené napětí nižší než 12,5 V, je nutné autobaterii dobít nabíječkou,“ vysvětluje Michal Knor ze společnosti Auto Kelly. Tento údaj neplatí pro vozidla se systémem START-STOP. Jestliže u nich chcete zjistit stav baterie, je nutné navštívit odborný servis. Při opakovaných problémech doporučujeme prověření stavu alternátoru.

Kontrolujete stav své autobaterie? Předejděte tomu, že své auto nenastartujete

S dobíjením autobaterie opatrně

Baterie by se měly nabíjet jen schválenými nabíjecími zdroji a dle pokynů výrobce nabíječek i autobaterie. Na trhu se objevují nové nabíječky a zažité postupy pro nabíjení u nich nemusejí vždy platit. Pro bezchybné nabíjení jsou nejvhodnější a nejbezpečnější automatické nabíječky. Pokud kvůli vybité baterii nenastartujete, lze použít startovací kabely nebo startovací stanice. Ty automobil přivedou k životu. Je však třeba mít na paměti, že jízdou baterii úplně nedobijete, a proto je nutné ji vždy dobít nabíječkou.

Přečtěte si také:  Vybitá baterie nebo poškozená pneumatika? Stačí vytočit asistenci

Doplňte nemrznoucí směs do ostřikovačů

V zimním období je zimní směs do ostřikovačů zvláště důležitá. Proto ji nezapomeňte vyměnit či doplnit. Při výběru mrazuvzdorné směsi dávejte pozor na různé hranice odolnosti proti mrazu. Nejlepší je volit účinné směsi s nanočásticemi, které odpuzují vodu, nečistoty a zvyšují lesk nebo ho chrání před dalším znečištěním.

Zkontrolujte i chladicí kapalinu

Když už doplňujete vodu do ostřikovačů, nezapomeňte se podívat i na stav své chladicí kapaliny. Je na čase ji po létě doplnit případně vyměnit za novou, vždy dle předepsané specifikace. Stará kapalina může při mrazech zamrzat a poškodit motor i s chladičem. Pokud si nejste jistí, jaká kapalina má být použitá právě ve vašem voze, nebojte se obrátit na vyškolený personál, třeba v síti prodejen Auto Kelly vám vždy poradí.

Chladicí kapalina může řidičům v mrazech pěkně zavařit, kontrolovali jste ji?

Brzdy a brzdová kapalina

Dalším důležitým komponentem jsou brzdy, jejichž význam se v zimním období násobí, proto zkontrolujte nejen jejich fungování, ale i hladinu brzdové kapaliny. Pokud si nejste jisti stavem své brzdové kapaliny, navštivte nejbližší servis, kde vám pomohou.

Mytí a voskování

Zvýšená vlhkost a posypová sůl během zimního období do značné míry podporují korozi. Té se dá efektivně bránit nanesením ochranného vosku na karoserii. Nejdříve je ale nutné vůz důkladně umýt a odstranit všechny nečistoty. Před voskováním byste také měli opravit velké škrábance, které ani vosk nezacelí. Využít můžete různé sady na odstranění škrábanců.

Na výběr je varianta domácího ošetření či profesionální aplikace. „Kvalita vosku se odvíjí zejména od ceny. Domácí autokosmetiku pořídíte už od 300 korun, práce profesionála pak vyjde na cenu od 1000 korun výše,“ dodává Michal Knor ze společnosti Auto Kelly.

Doplňte si do auta důležité zimní pomocníky

Doporučujeme u sebe nosit sprej na rozmrazení, protože se může stát, že vaše auto bude zamrzlé a nebudete se moci do něj dostat. Určitě také oceníte, že v něm máte potřebné doplňky, které dokáží zpříjemnit zimu. Připravte si tedy do auta rukavice, škrabku, smetáček, lopatu a rozmrazovací sprej, díky kterým ušetříte drahocenný čas i nervy. Pro udržení auta v čistotě, jistě poslouží i gumové koberečky či gumová podložka do kufru auta, která bude chránit váš interiér před znečištěním.