Zima rozdělí osazenstvo na silnicích na řidiče a držitele řidičáků. Policie každoročně během zimních měsíců řeší tisíce nehod

Autor: Anina Russová - Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, BESIP - Foto: Ministerstvo dopravy ČR - 14. 12. 2021


Jakmile přijdou první mrazy a spadnou první sněhové vločky, policisté, hasiči, ale i záchranáři mívají hodně na pilno. Řidiči se často nechávají zimními podmínkami zaskočit, řada z nich pak nerespektuje to, že na sněhu, mokru a při náledí musí jezdit jinak než za sucha nebo během léta. I zbrklé vyhýbání se díře v silnici nebo kanálu může být během zimních podmínek nebezpečné.

Řidičů, kteří bourají v důsledku vlivu námrazy, sněhu a náledí jsou každoročně tisíce. Například v roce 2019 jich bylo 4085, přičemž 11 lidí při těchto nehodách zemřelo. Letošek nebude o mnoho jiný, ostatně, zima přišla už se začátkem prosince, a to poměrně silně.

Nepodceňovat přípravu

Řada řidičů si myslí, že stačí obout zimní pneumatiky a je vyřešeno. To je ale chyba. „Důležité je očistit skla tak, aby měl řidič do všech směrů neomezený výhled z vozidla, očistit světla a odstranit z karoserie kusy sněhu a ledu, které by se mohly uvolnit a ohrozit jiné řidiče,“ vysvětlil Tomáš Neřold z BESIPu. V zimním období by také řidiči měli obzvlášť dbát na dodržení bezpečného odstupu na úrovni minimálně dvou vteřin a vyjíždět jen se zkontrolovanými světlomety.

Pokud ale zůstaneme u pneumatik, je nutné dodat, že vhodné a kvalitní obutí je opravdu základ. Pokud řidič nechá i přes zimu letní pneumatiky, musí v některých případech počítat s pokutou, ale i s tím, že v případě nehody, byť jím nezaviněné, se z něj může stát minimálně spoluviník. Pojišťovna může i odmítnout plnění. Asi pak není překvapením, že jízda na letních pneumatikách během zimy je nesmírně nebezpečná. Například při rychlosti 50 km/h je brzdná dráha letních pneumatik o zhruba osm metrů delší než při použití těch zimních. Při náledí je tento rozdíl ještě vyšší. Zimní pneumatika ovšem může svojí funkci plnit pouze tehdy, pokud má potřebný dezén. Jeho hloubka by měla být minimálně 4 mm.

Minimální hloubka vzorku pneumatiky se liší v létě i v zimě

Zkušební jízda jako dobrý tah

Jedete do práce a na silnicích panují typicky zimní podmínky. Doporučujeme si auto, stav silnice i chování pneumatik nejprve vyzkoušet. Stačí rovný úsek a prázdná silnice na to, abyste si vyzkoušeli, zda silnice není namrzlá. Pokud si pak nejste jisti tím, jak vlastně auto na sněhu brzdí nebo jak zatáčí, doporučujeme si to předem důkladně vyzkoušet.

Ideálně samozřejmě na k tomu určených místech, v centrech bezpečné jízdy, nebo velkých prázdných prostranstvích (prázdné parkoviště, uzavřené letiště apod.) Vždy buďte ale velmi opatrní, rozhodně není vhodné cílené zběsilé driftování. Něco jiného je tato oblíbená zimní zábava a poznávání vlastního vozu během zimních podmínek.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru