Možná i vy máte plné zuby neustálého omílání rovnosti žen a mužů. A možná vás napadlo, že jsme se do této války o rovnocennost pustili i my. Nebojte, tak tomu rozhodně není. Jen vám chceme ukázat, proč jsou ženy při nehodách zraněné častěji než muži. Ten důvod je prostý. Vývojáři testovacích figurín pro crash testy aut totiž zapomněli, že ženské a mužské tělo má zcela rozdílnou stavbu a tedy, že rozdílně reaguje na náraz. Jistě jste si všimli, že figuríny pro crash testy jsou vše, jen ne žensky tvarované.
Drtivá většina automobilek spoléhá na to, že jeden jediný typ ženské zkušební figuríny stačí k tomu, aby lidé pokud možno přestali v autech umírat. Taková figurína je vysoká 1,5 metru a má hmotnost 50 kilogramů. Upřímně, kolik takových žen znáte? Mimochodem, mužské figuríny jsou mnohem reálnější. Jejich hmotnost je 100 kilogramů a výška 185 cm. Takové jsou standardy, ale ukazuje se, že průměrná reálná žena vypadá úplně jinak. A to je problém.
Pomalu jedoucí řidiči způsobují stále větší množství nehod a vážných či smrtelných zranění
Realita je úplně někde jinde
Celý případ vyšel najevo v Americe a vyjádřil se k němu i Národní ústav pro statistiku, který říká, že průměrná americká žena je vysoká 165 centimetrů a má hmotnost 77 kilogramů. A to je pořádný rozdíl! Právě proto je pravděpodobnost vážného zranění nebo smrti u žen vyšší než u mužů a to o 73 %. Samozřejmě ale záleží na tom, v jakém autě dotyčná jede, zda řídí nebo je spolujezdec, a také to, zda je nebo není připoutaná.
A v čem je problém? V rámci testů jsou bezpečnostní prvky nastaveny na tu původně popsanou figurínu. Jenomže ona, na rozdíl od reálné ženy, má užší pánev, je nižší, hubenější a samozřejmě také lehčí. Všechny ty zádržné systémy jako bezpečnostní pásy či airbagy nepočítají s tím, že budou „zachraňovat“ někoho, kdo je mohutnější či těžší. Pro příklad mohou sloužit bezpečnostní pásy, které jsou testované na figuríně s velmi štíhlou pánví. Prakticky neznatelnou. Ovšem ženy mají pánev mnohem širší a pás, který bude chtít za každou cenu udržet tělo při případném nárazu na místě, může ženě pánev dokonce rozdrtit. V těch méně závažných případech pak pásy mohou poškodit měkké tkáně na těle, jak v místě pánve, tak i žeber.
Právě v Americe, odkud toto zjištění pramení, tvrdí, že je to tím, že designéři aut, experti přes bezpečnost a vývojáři jsou v drtivé většině muži. S tím ovšem nemůžeme souhlasit. Žen v tomto průmyslu pracuje velké množství, spíše si myslíme, že to prostě nikoho ani nenapadlo. A to je problém. Na druhou stranu je dobře, že se o tom konečně začalo mluvit. Podle nás je jen otázkou času, než budou figuríny upraveny tak, aby spíše odpovídaly průměrné ženě. Jak vidno, je to potřeba.