porsche_taycan-POV-semafory

Zelená na semaforu neznamená vždy pokyn k okamžité jízdě. Červená naopak není zeď a někdy ji projet můžete

Autor: Anina Russová - Zdroj: Zákon 361/2000 Sb., Policie ČR - Foto: Pavel Srp - 20. 5. 2021


Už malé děti se učí, že když na semaforu svítí červená, znamená to, že musí zastavit a nesmí vjet do křižovatky. Když naopak svítí zelená, mohou se v klidu rozjet. Realita silnic je ale taková, že toto zažité pravidlo není vždy stoprocentně platné. Jsou případy, kdy se řidič na zelenou rozjet do křižovatky nesmí, ale také případy, kdy na červenou naopak jet může. A pro dnešek nemluvíme o situaci, kdy je semafor porouchaný, ale o případech, kdy vše funguje tak, jak má.

Červená není zeď

Začneme tou červenou. Ta je standardně jasným pokynem k tomu, abychom na semaforu zastavili. Ostatně, jízda na červenou je velmi přísně trestaným dopravním přestupkem, za který na místě hrozí pokuta do 2500 Kč, ve správním řízení do 5000 Kč. Pokud navíc tento přestupek spácháte dvakrát během 12 měsíců, pak se pokuta vyšplhá až na 7000 Kč. K tomu úřad přidá pět trestných bodů a také zákaz řízení na 1 měsíc až půl roku.

Jen blázen by tedy riskoval dobrovolný a vědomý průjezd semaforu ve chvíli, kdy na něm svítí červená. Přesto existuje jeden případ, kdy je to naprosto v pořádku. Tím je umožnění plynulého průjezdu složkám IZS, které jedou tzv. „pod majáky“. Ve chvíli, kdy stojíte na semaforech na červenou a za vámi se objeví hasiči, policisté nebo třeba záchranka, můžete, respektive dokonce musíte jim uhnout z cesty. A to i ve chvíli, kdy to znamená průjezd červeného světla semaforu. Za takový manévr pokuta, trestné body ani ztráta řidičáku nehrozí.

Pamatujte ale, že fakticky vjíždíte do křižovatky ve chvíli, kdy tam nemáte, co dělat. Je tedy potřeba zvýšená pozornost a velká opatrnost. V žádném případě není možné se prostě bezmyšlenkovitě rozjet do křižovatky, byť s dobrým úmyslem. Většinou stačí jen popojet tak, aby měly složky IZS dost místa k průjezdu.

BMW M2 Competition oficiálně, dostalo motor z M3, ale „jen“ se 410 koňmi

Zelená neznamená povinnost se rozjet

Tohle je velký nešvar řady řidičů. Jakmile padne zelná, rozjedou se do křižovatky, přestože fakticky nemají kam jet, protože je před nimi kolona. A ti, kteří to neudělají, se dočkají nervózního troubení. Takto to ale vypadat opravdu nemá. A nejde jen o slušnost, ale i o zákon.

Ten totiž na situaci, kdy sice padne zelená, ale kvůli koloně není kam jet, pamatuje jako na přestupek. Silniční zákon č. 361/2000 Sb. říká: „Řidič nesmí vjet do křižovatky, nedovoluje-li mu situace pokračovat v jízdě v křižovatce a za křižovatkou, takže by byl nucen zastavit vozidlo v křižovatce.“ Jen dodáme, že toto neplatí v případě, kdy je nucen dát přednost právě třeba složkám IZS. Pak je samozřejmě možné v křižovatce beztrestně zastavit. 

Toto blokování křižovatek je nesmírně neohleduplné. Pokud tedy už na semaforu víte, že i když se rozsvítí zelená, nemáte kam jet a nejspíš byste zůstali stát uprostřed křižovatky, nerozjíždějte se. Ano, v některých případech to znamená počkat na další zelenou, ale nejen, že dodržíte zákon, ale navíc ještě více nezhoršíte už tak špatnou dopravní situaci. A navíc, pokud vás při tom uvidí policie, můžete se snadno dočkat pokuty až do výše 2500 Kč.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru