rallye-dacia-sandero-r4- (1)

Legendární Rallye Monte Carlo je jednou z vůbec nejstarších soutěží v rallye, která se jezdí už od roku 1911 v Monaku. Letos se koná od 23. ledna do 26. ledna a pojede v ní i jedno velmi speciální auto. Ve startovním poli se totiž objeví i Dacia Sandero R4.

Tento týden se bude konat už 88. ročník Rallye Monte Carlo, bude obsahovat čtyři etapy a celkem 16 rychlostních zkoušek v celkové délce 304 kilometrů. Posádky se o vítězství utkají v horách nad Monakem, ale i v okolí francouzského města Gap.

rallye-dacia-sandero-r4-grafika

Závodní speciál Dacia Sandero R4 se na závodech rallye objeví vůbec poprvé. Nejde ale o žádnou amatérskou stavbu, ale o opravdový závodní stroj. Není to ale tak úplně počit rumunské automobilky, protože kategorii R4 vlastně vyjadřuje spojení: jednotná technika, různé karoserie. Vysvětlení je ale jednoduché.

Mezinárodní automobilová federace, známá spíše pod zkratkou FIA, totiž v reakci na neustále se zpřísňující emisní limity (a tím pádem úbytek automobilů jako Mitsubishi Lancer Evolution či Subaru Impreza a podobně, z nichž se závodní auta stavěla), zavedla právě kategorii R4. V té mohou startovat jakákoliv auta – respektive s jakoukoliv karoserií – která však musejí mít totožnou závodní techniku. Díly, které se používají, vyvinula francouzská společnost Oreca. Jde o kit, který obsahuje motor, závodní převodovku, ale i kompletní pohon všech čtyř kol včetně zavěšení kol.

Takto napsané to zní jednoduše, ale provedení už je značně složitější, protože je potřeba to namontovat do rozdílných aut. Do některých to půjde jednodušeji, do jiných složitěji. I tak je však potřeba výchozí automobil naskenovat 3D skenerem. Teprve potom je možné závodní auto zkonstruovat. Nejdříve ale samozřejmě v počítači. Tam se navrhuje bezpečnostní rám, tvar karoserie, ale i další věci, jako tunel pro kardan a zadní diferenciál. Pokud je hotovo v počítači, pak se začíná fyzicky pracovat na autě. I tuto část vyřeší francouzský specialista Oreca, který dodá připravenou karoserii společně s balíkem dílů pohonného ústrojí.

Zajímavostí je, že motor je téměř sériový přeplňovaný čtyřválec 1,6 THP  z Peugeotu 308 GTi. Motor má výkon 193 kW/263 koní a maximum točivého momentu vrcholí 382 Nm. Převodovka už je ale závodní sekvenční Sadev. Pohon všech kol je pak podobný jako ten, který používají závodní speciály R5. Podle prvních testů jsou sice závodní speciály R4 v porovnání s R5 pomalejší, ale jde o nízké jednotky sekund na ostrý kilometr rychlostní zkoušky.

I když jde do jisté míry o „skládačku“, pak rozhodně nejde o levnou záležitost. Stavba závodního speciálu vyjde přibližně na 185 tisíc eur bez daně. Díky použitému motoru ze sériového auta jsou ale levnější provozní náklady. Podle propočtů by měl jeden ostrý kilometr v rychlostní zkoušce vyjít na přibližně 38 eur. To tedy znamená, že Rallye Monte Carlo 2020 vyjde asi na 11 500 eur.

Přečtěte si také:  Test Dacia Duster TCe 150 4×4 (2020)

Závodní Dacia Sandero R4, která pojede na letošní Rallye Monte Carlo, vznikla v dílnách španělského týmu ASM Motorsport. Nejde o úplně novou stavbu, ale o speciál, který už má za sebou tři starty v loňském roce. Za volantem bude sedět 60letý italský pilot Ermanno Dionisio, kterého bude navigovat krajan Fabio Grimaldi.

Video ukazuje závodní auto při jedné ze starších soutěží.