Ti, kteří se v pondělí 14. března potřebovali autem přesunout po Praze, nejspíš narazili na dlouhé kolony. Ty ovšem tentokrát nebyly zapříčiněny ranní dopravní špičkou, ale blokádou některých tahů, kterou měli na svědomí dopravci nespokojení s vysokými cenami nafty, respektive s tím, že vláda prý proti těmto vysokým cenám nic moc nedělá.
Vláda dělá málo
Jak ukazuje řada příspěvků na sociálních sítích, dopravcům v žádném případě nejde o to, aby byly vládou regulovány všechny pohonné hmoty. Jde jim pouze o naftu a nejčastěji se ohánějí tím, že nafta je důležitější, protože je potřeba pro kamiony, a tedy i zásobování.
Česmad Bohemia, tedy sdružení dopravců, k tomu ve své tiskové zprávě napsalo: „Silniční dopravci jsou rozhořčeni ze tří opatření, která včera vláda prezentovala jako pomoc v době růstu cen pohonných hmot. Předsednictvo Česmadu Bohemia, největšího sdružení autodopravců v ČR, dnes zhodnotilo postup vlády jako zcela nekvalifikovaný. Zrušení povinného přimíchávání biosložek do nafty snížení ceny nepřináší, alternativní řešení pro plnění závazku EU snižovat emise jsou naopak dražší. Zrušení silniční daně z vozidel do 12 tun se velkých vozidel a autobusů netýká vůbec a pouhý dohled nad maržemi prodejců pohonných hmot je nejen pro profesionální dopravce bez efektu.“
Prezident Česmadu Josef Melzer se k nedávné tiskové konferenci Vlády ČR, kde byla výše zmíněná opatření proti neustálému růstu cen pohonných hmot publikována, vyjádřil následovně: „Včerejší tisková konference mě velmi zklamala. Vláda slavnostně oznámila, že neudělá pro naše členy nic. Zcela reálně hrozí, že mnozí dopravci nevyjedou a zboží nebude mít kdo vozit. Buď naše vláda nevnímá kritickou situaci dopravců, kteří jsou zasaženi růstem cen nafty jako první, nebo jim na rozdíl od vlád v okolních zemích pomoci nechce. Rád bych pana premiéra s našimi návrhy osobně seznámil.“
Dopravci mají problém také s tím, že ceny v okolních státech jsou nižší než u nás. „Není možné, aby byla u nás nafta o 10 Kč dražší než v Polsku, o 8 Kč dražší než na Slovensku a o 2 Kč dražší než v Rakousku. Vláda by se také neměla zdráhat jednat s EU o rozvolnění některých mantinelů v oblasti zdaňování paliv či vozidel,“ napsal Česmad.
Požadavky jsou naprosto jasné
Na pondělní protest jsme se zeptali přímo Jana Štědronského, jednatele společnosti European Cars, která za blokádou stojí. Zajímalo nás, jaké jsou další plány a jak vnímá pondělní protest. „Myslím, že dnešní protest se povedl. Povedlo se nám zablokovat několik hlavních tahů po celé ČR. Ukázali jsme vládě, že jsme zatím stále tady a že je potřeba nám v této ropné krizi pomoci. Podpora od veřejnosti je obrovská, za což moc děkujeme. Povedlo se nám něco, co v ČR nemá obdoby. Pokud vláda na naše požadavky nepřistoupí, přistoupíme my k daleko větším protestům včetně hraničních přechodů,“ řekl Štědronský.
Prozradil nám také požadavky, které na Vládu ČR má. Patří mezi ně zastropování cen nafty, kontroly marží v distribučním řetězci, snížení sazby spotřební daně z nafty o 5 Kč/l na období od 17. 3. 2022 – 30. 6. 2022, odpuštění sankcí za nezaplacení záloh na silniční daň k 15. 4. a 15. 7., odpuštění sankcí za nezaplacení plateb DPH, zvýšení záloh a změna valorizačních doložek ve smlouvách na dopravní obslužnost, odklad leasingových a úvěrových splátek, snížení sazby spotřební daně z nafty na 330 eur/1000 litrů a úplné zrušení silniční daně i pro vozidla nad 12 tun.
Nutno ale dodat, že ne všechny požadavky může splnit stát. Především požadavek na odklad leasingových splátek se státu vůbec netýká.
Protest jen kvůli naftě, ne kvůli benzinu
Běžného řidiče dlouhé kolony naštvaly a zdržely. A od kolegy máme také zprávu, že protestující nákladní auta zdržela minimálně jednu sanitku. O protestech na facebooku velmi podrobně informuje například stránka „Skupina stránky Doprava on-line II“, kde se rozjela čilá debata. Tu můžete sledovat zde.
Je ovšem velmi zarážející, jakým směrem. Jeden z diskutujících se pozastavil nad tím, že vůbec nejde o plošné ceny pohonných hmot, ale zjevně jen o naftu. Ve svém příspěvku napsal: „A zase lobbing jen za naftu a ti co mají benzín tak ať si jezdí klidně za 60 a víc. Když už chtějí blokovat kvůli vysoké ceně tak ať kopou za všechny a ne jen za naftu. Co pracující lid co se dopravuje do práce autem a má benzín.“ Jeho příspěvek necháváme v původním znění.
Reakce správce facebookové stránky pak zněla následovně: „Vážený pane, co třeba pochopit, že cena nafty na rozdíl od benzínu se promítá do všeho co najdete v supermarketu, stavebninách a dalších provozech?“
Ostatní diskutující se pak shodovali nad tím, že by bylo lepší, aby podobné protesty byly delší, ideálně několikadenní. Blokáda totiž trvala jen asi 30 minut, ale i tak se na několik hodin podepsala na průjezdnosti Prahy. Dopravci pak nevylučují, že tuto akci v budoucnu ještě zopakují.
Síkela le lhář. A hlupák.