Jen co ministerstvo dopravy potvrdilo, že od léta vznikne a začne působit Inspekce silniční dopravy (INSID), vyvstala mezi řidiči především na sociálních sítích velká debata. Někteří nechápu, k čemu je INSID dobrá, jiní tvrdí, že nemá žádná práva, a další už předem ohlašují, že nikomu jinému než policii stejně nezastaví. Pojďme se tedy podívat na to, jaké pravomoci INSID vlastně má.
INSID vznikla v rámci novely silničního zákona a fakticky jde o přetransformované Centrum služeb pro silniční dopravu. To znamená, že INSID nevzniklo z nuly a nenabralo desítky nových úředníků. Přestože se bude nová inspekce zaměřovat hlavně na kamiony, zákon jí dává právo zastavit a zkontrolovat jakékoliv vozidlo.
Inspektory bude při kontrole zajímat především technický stav vozidel, hmotnost kamionů, jejich tachografy, ale i emise všech aut, která jezdí po silnicích. Ano, inspektoři budou moci v rámci mobilního měření kontrolovat i vaše emise. Navíc u toho nebudou muset mít policii. Vše bude jen v rámci jejich pravomocí. Kontroloři budou sledovat také přepravu nebezpečných věcí a materiálu anebo používání zařízení zabraňující přimíchávání AdBlue do motorové nafty.
Auta kontrolorů dostanou modré majáky a půjde o vozidla s právem přednosti v jízdě. „Mezi nejzásadnější změny bude v případě zjištěných nedostatků patřit možnost ukládat pokuty příkazem přímo na místě a vybírat kauce, jednotky budou moci zabránit v další jízdě či odebrat doklady anebo registrační značky,“ vysvětluje ministerstvo dopravy.
To vše znamená, že řidiči budou muset na výzvu inspektora zastavit, nechat si zkontrolovat emise, případně třeba i technický stav vozidla. Připomínáme také, že nezastavení na pokyn k zastavení, se rovná pokutě na místě do 5500 Kč, ovšem ve správním řízení už do 25 000 Kč. K tomu je navíc přidáváno šest trestných bodů a pokud se prokáže úmysl, tak také až šest měsíců zákaz řízení. Bude to ale muset řešit policie.
Dobrý den, je všeobecně známo že v české republice máme nejvíce policistů v poměru na počet obyvatel máme to pochopit tak že vytvořením jednotky INSID připádá mi to jako novodobá PSVB, ještě navýšíme počet represivních úředníků .Pracuji v dopravě 30 let jako dopravce si připadám jako dojná kráva státu a štvaná zvěř těmito úředníky v dopravě je spousta problémů ,řidiči nemají kde dělat přestávky protože chybí parkoviště ,rekonstrukce D1 už trvá 30let,chybí řidiči ani se tomu nedivím kdo by chtěl být na cestách neustále buzerován těmito nesmyslnými institucemi které zpochybnují práci stk a měření emisí Langer František dopravce