Octavia je na trhu už několik měsíců, přesto musejí zaměstnanci automobilky Škoda řešit velké problémy s jejím softwarem. Obdobné potíže má navíc také úplně nový elektromobil Enyaq iV. V obou případech vázne také výroba a zaměstnanci jsou nuceni řešit problémy, které by se jich jindy tak výrazně netýkaly.
Informace o těchto potížích přineslo aktuální vydání Škodováckého odboráře, který kromě softwarových problémů zmiňuje také problém s nedostatkem motorizací pro novou Octavii. V zaměstnaneckém magazínu se píše: „Nedostatek motorizací jsme se snažili v minulosti řešit zpětně výrobou A7 combi (předchozí generace Škody Octavia – pozn. redakce), ta však již byla ukončena. Zaměstnanci jsou rozhořčení a zklamaní, chtějí přesně vědět, kdo způsobil tento problém a zároveň, jak bude napraven. Většinou se totiž viníka ani sankci nedozvíme, zato když například někdo neúmyslně způsobí menší či větší závadu při montáži vozu, je výrazněji a někdy i exemplárně potrestán, včetně finančního postihu.“
První jízda: Škoda Octavia Combi 1.5 TSI a 2.0 TDI DSG. Liší se víc, než by se dalo čekat
Ucpané výrobní linky
Tentokrát ale není koho postihnout. Za nedostatečnou nabídku motorů mohou zaměstnanci spílat leda tak přímo koncern Volkswagen. Ovšem softwarové problémy obou aut už jsou jiný příběh. Ten totiž musí vyřešit představenstvo a dle odborů se tak musí stát velmi rychle. Problém je v tom, že obě auta „ucpávají“ výrobní linky. Standardně nové auto z linky sjede během několika málo minut. Ovšem kvůli problémům se tento proces neúměrně prodlužuje.
Škodovácký odborář problém popisuje následovně: „Připravenost vozu do výroby je ve velmi žalostném stavu. Nová Octavia i nový elektromobil Enyaq se dovyvíjí až v sériové výrobě. Na tom to stojí i padá zároveň. Nový elektromobil Enyaq například ani teď, v nulté sérii, není schopen pokračovat z montážní linky v přímém toku, ale musí se odstavit a až průměrně po třech hodinách věnování se problematice softwaru může pokračovat v toku na další funkční zkoušky. U předchozí generace Octavie s jednoduchou architekturou řídících jednotek bylo mazání chybových pamětí otázkou 2 až 5 minut, ale u nové Octavie se to samé dělá 30 minut, což způsobuje zacpávání testovacích válců a výpravny, která nemá infrastrukturní podmínky pro tento typ vozu s takovou architekturou.“
Zaměstnanci nestíhají
Kvůli prodlužování výroby jednotlivých aut se zaměstnanci automobilky zlobí na své vedení. Přiznávají, že nestíhají svou práci, ale rozhodně ne kvůli své neschopnosti nebo pomalosti. V magazínu tyto potíže popisují následovně: „Zaměstnanci začínají být nervózní, naštvaní a dokonce si připadají, že nic neumějí, že jim to nejde jako dřív. Například jsme tu měli „repasáka“, který mazal chybovou paměť 3,5 hodiny než chybový test dodělal. Určitě by bylo potřeba navýšit personál na elektro repasích. Útvar, který má na starosti problematiku softwaru a hardwaru na hale M13 by také potřeboval posílit, protože zaměstnanci na lince potřebují se softwarovými problémy pomoci více než kdykoliv předtím a tady se lidi nepřidávají. Nikdo neví proč, když jsou tolik potřeba. Nikdy jsme se na hale s tímto nesetkali a je to tady pro lidi psychicky velmi ubíjející s nejistotou, co bude dál.“
Co s tím?
Problémy ve výrobě ale nedopadají jen na zaměstnance, ale v konečném důsledku také na prodejce nových aut a samozřejmě zákazníky. A právě proto je nasnadě tyto problémy vyřešit. Magazín Škodovácký odborář tvrdí, že zasáhnout musí především představenstvo: „V současné době musí představenstvo dát hlavy dohromady. A hlava nejvyšší, tedy předseda představenstva, má prostor ukázat své schopnosti při hledání řešení – technického, personálního ale i jiného. To poslední, co si v současné době můžeme dovolit, je ztrácet zákazníky a ukazovat koncernu Volkswagen, že nejsme schopní problémy řešit.“