Zákaz řízení v noci nebo více kategorií řidičáků. Evropská komise projednává řadu velmi přísných změn

Autor: Anina Russová - Zdroj: Dopravní výbor Evropského parlamentu, ADAC - Ilustrační foto: Ministerstvo dopravy ČR - 13. 11. 2023


Evropskou komisi, respektive dopravní výbor Evropského parlamentu čeká v následujících týdnech projednávání možných změn týkajících se řidičů, řidičských průkazů a pravidel provozu. A změny jsou to opravdu hodně výrazné, přičemž se dotknou hlavně začínajících řidičů.

Rozšíření skupin řidičáků

Těch změn je opravdu hodně, ale nejčastěji a nejhlasitěji se mluví mimo jiné o úpravě skupin řidičáků. Komise má na stole například návrh, který říká, že skupina B by mohla mít zvýšený hmotnostní limit, a to až na 4250 kilogramů. Důvodem jsou hlavně elektromobily, které jsou těžké a dříve či později by mohlo být náročné se s nimi vejít do 3,5 tuny, tedy do současného hmotnostního limitu skupiny B.

Jenomže to je jen jeden z návrhů. Komise bude řešit i další, který už tak logický není. Jednou z možných změn je i to, že mladí do 18 let budou se skupinou B moci za volant pouze aut, která mají hmotnost maximálně 1,8 tuny. To ale už řada odborníků zcela odmítá, například i německý autoklub ADAC. Podle něj by tak mladí mohli jezdit jen se starými auty, k moderním by se kvůli limitu vůbec nedostali. Podle ADAC je tento nápad naprosto nelogický a nemá žádné opodstatnění.

K tomu ale komise chce zařadit skupinu řidičáku B+. Ta by byla pro řidiče od 21 let, ale nebyla by automatická. Řidič by musel ke zkouškám. Pokud by je absolvoval správně, hmotnostní limit by mu byl zvýšen na 3,5 tuny, respektive možná oněch projednávaných 4,25 tuny.

Na dálnicích až 150 km/h, nový bodový systém i možnost nechání řidičáku doma. Prezident podepsal novelu bodového zákona

Omezení rychlosti a zákaz jízdy v noci?

Velmi diskutované jsou i další dva návrhy, které se také týkají mladých řidičů. Jeden z nich má v plánu omezit rychlost těm, kteří budou mít řidičák skupiny B na 110 km/h. Skupina B+ by pak mohla jezdit 130 km/h. Jenomže ne víc. A to by byl v zemích, kde mají na dálnicích možnou vyšší nebo dokonce neomezenou rychlost, problém. Tyto země, mezi které se bude řadit i Česko, by tak musely na dálnice zavést maximální rychlost 130 km/h. ADAC ale ani s tímto nesouhlasí. Podle nej by rychlostní limity, ať už pro vybranou skupinu řidičů nebo pro všechny, měly zůstat v kompetencích jednotlivých zemí.

Mladé, respektive začínající řidiče také možná bude zajímat, že jim komise možná zakáže jízdu v noci, konkrétně mezi půlnocí a šestou ranní. Toto nařízení má zamezit jízdě pod vlivem alkoholu, především během víkendových nocí. Jenomže jak zdravý rozum, tak i ADAC upozorňuje, že je to nesmysl. Nařízení by omezilo totiž i ty, kteří pracují na směny a během zakázaných hodin se dopravují z nebo do práce. Nehledě na to, že někdy si řidičák dělají i mnohem starší lidé, kterých už se nějaké páteční nebo noční radovánky tolik netýkají.

Pokud komise změny schválí, bude pak na jednotlivých členských zemích, aby je implementovaly do svých zákonů. Mohou je pak také upravovat, ale základ případně musí zůstat pro všechny stejný.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru