Za autem na kole rychlostí více než 160 km/h – jde to!

Autor: Anina Russová - 20. 10. 2012


Když jsme poprvé uviděli tenhle obrázek, zaujal nás tak moc, že jsme hledali jako zběsilí, abychom zjistili, o co jde a povedlo se!

Jean Claude Rude byl velice ambiciózní muž. Nejraději se věnoval cyklistice a v roce 1979 se tenhle francouz rozhodl překonat světový rychlostní rekord na kole. Aby se stal nejrychlejším, musel být lepší než jeho krajan José Meiffret, který v roce 1962 stanovil rekord při rychlosti 204 km/h. A teď se dostaneme k podstatě toho, proč tu celou dobu mluvím o cyklistice, ačkoliv jsme portál o autech… Aby José Meiffret dosáhl takové rychlosti musel se schovat do závětří za jedoucí Mercedes-Benz 300 SL. Kvůli tomuto úspěšnému pokusu o rekord museli tenkrát úřady zavřít část německé dálnice, protože ta jediná byla v té době tak kvalitní, aby se tam tahle zběsilost mohla vůbec uskutečnit. Nejnovější rychlostní rekord v tomto odvětví byl stanoven v roce 1995. Holanďan Fred Rompelberg v závěsu za speciálním vozem jel na solném jezeře rychlostí 278.8 km/ h. Na kole….

Tato forma cyklistiky je známa jako  motor-paced racing. Podstata je v tom, že cyklista jede tak blízko za jedoucím vozem, aby mohl těžit ze závětří, které tam vzniká. Stejnou metodu požívá také většina závodních vozů  – nejčastěji se tenhle „fígl“ používá při závodech Nascar.

Vraťme se ale zpět do roku 1979. Jean Claude Rude věděl, že chce světový rekord a představoval si rychlost okolo 240 km/h. Ale k tomu potřeboval závodní vůz, který by takové rychlosti dosahoval. Proto kontaktoval automobilku Porsche a ti s celým tím šíleným plánem souhlasili. Němci předělali v té době velice úspěšné Porsche 935, které mělo pod kapotou až 800 koní a poskytli vůz našemu cyklistovi. Vůz dostal na záď podivný prodloužený konec, ve kterém se cyklista mohl jednoduše schovat.

Němci se pro celou akci tak nadchli, že dokonce povolili start téhle dvojice v Ehra-Lessien, což je testovací trať celého koncernu Volkswagen nedaleko Wolfsburgu. Postavena byla v průběhu studené války a kromě toho, že obsahuje mnoho druhů povrchů vozovek a mnoho druhů zatáček, má také nejdelší rovný úsek měřící 9 km a kvůli zakřivení země není vidět z jednoho konce na druhý. Určitě si vzpomenete na díl Top gearu, v němž James May testoval nejvyšší rychlost Bugatti Veyron. Bylo to přesně na tomhle místě.

Porsche 935 řídil Henri Pescarolo. Tenhle stále vousatý francouz je dnes známým majitelem závodního týmu, ale v roce 1979 byl ještě aktivním závodním jezdcem pod taktovkou Porsche. Nově upravená záď vozu ale hodně ovlivnila jeho funkčnost. 935 byla po všech úpravách vysoce nestabilní. A to pořád nebylo to nejhorší! Technici od Porsche vůz osadili vetším turbodmychadlem, díky kterému z výfuku létaly ohnivé koule. To bylo nakonec vyřešeno vyvedením výfuku do boku vozu.

Jean Claude Rude potřeboval zůstat v závětří vozu nejen pro dosažení požadované rychlosti. Vůz ho měl také chránit před stěnou vzduchu, která kvůli vysoké rychlosti vznikla kolem. Proto se cyklista musel držet opravdu blízko za vozem. Vyjetí z předepsaného místa, by cyklistu nejspíš stálo život. Fyziku prostě nejde oblafnout. To už jsme se učili ve škole. Další důležitou věcí pro úspěch celé akce byla plynulost. Porsche muselo průběžně a plynule zrychlovat, aby cyklista zvládl držet krok. To ale v případě „přeturbené“  935 opravdu nebylo snadné.

Všechno šlo nakonec dobře, dokud naše dvojice nedosáhla rychlosti 160 km/h. Po překonání tohoto limitu bohužel Jean-Claudova zadní pneumatika praskla a doslova se odtrhla od kola. Je to neskutečné, ale Jean-Claud kolo dokázal bez jakéhokoliv pádu či zranění zastavit. Zklamaný neúspěšným pokusem o rekord, ale šťastný že žije, zaúkoloval tenhle blázen Michelin, aby mu vymyslel nový druh pneumatik. Bohužel k druhému pokusu už nikdy nedošlo.

Jean Claude se rozhodl na vlastní pěst zjistit náhlý účinek zvýšení odporu vzduchu při možném vyjetí ze závětří vozu. Podle něj nejlepší způsob jak to zjistit, byla jízda na kole podél železniční trati, kde by mu podobný účinek přinesl právě projíždějící vlak. Místo toho, aby vyzkoušel sílu větru, byl bohužel vlakem zachycen a na místě zemřel.

Poněkud ironický konec jednoho bláznivého rekordmana.

[nggallery id=1508]

-AR-


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru