Nissan při příležitosti britského Dne čistého ovzduší 20. června představil zdravější verzi zmrzlinářského vozu – bez spalovacího motoru, plně elektrickou a s nulovými emisemi.
Projekt připravila ve spolupráci s výrobcem zmrzliny Mackie’s of Scotland, který provoz rodinné mléčné farmy zajišťuje pomocí obnovitelné větrné a sluneční energie. Výsledek jejich společného snažení ukazuje, že taktika „z nebe do kornoutu“ umožňuje eliminovat závislost na uhlíkových palivech ve všech fázích procesu výroby a prodeje zmrzliny.
Zmrzlinářské vozy mají ve většině případů vznětový motor, který nevypínají, protože udržuje v chodu mrazicí zařízení. Jejich motory přitom při volnoběhu produkují škodlivé emise, mimo jiné emise černého uhlíku. Některá britská města v současné době uvažují o tom, že by tyto vozy zakázala nebo pokutovala. Koncept společnosti Nissan slibuje možné řešení pro prodejce, kteří chtějí zmenšit svoji uhlíkovou stopu a prospět zdraví svých zákazníků.
Prototyp vychází ze stoprocentně elektrického lehkého užitkového vozu Nissan e-NV200. Je funkční ukázkou elektrického ekosystému Nissan, jenž spojuje hnací ústrojí s nulovými emisemi, technologii ukládání energie do znovu použitých baterií a výrobu obnovitelné solární energie.
Elektromotor vozu pohání 40kWh baterie, ale cukrářské vybavení – stroj na točenou zmrzlinu, mrazicí pult a chladničku na nápoje – napájí nedávno představená jednotka Nissan Energy ROAM.
ROAM je přenosná baterie určená pro profesionální i volnočasové využití, která obsahuje recyklované lithium-iontové články z nejstarších elektrických vozů Nissan první generace (vyrobených v roce 2010 a později). Umožňuje tedy druhotné využití baterií z elektromobilů Nissan v souladu se zásadami udržitelnosti.
Výkonný ředitel společnosti Nissan Motor (GB) Ltd. Kalyana Sivagnanam říká: „Zmrzlina je oblíbená po celém světě, ale spotřebitelé si čím dál více uvědomují, jaký dopad na životní prostředí má výroba pochoutek tohoto druhu a jejich distribuce na posledním úseku cesty k zákazníkům.“
„Tento projekt je perfektní ukázkou strategie Nissan Intelligent Mobility, jejíž snahou je zúročit více než desetileté zkušenosti s elektromobily a pokrok ve vývoji bateriových technologií a vytvářet – pro zákazníky mnohdy překvapivá – ekologičtější řešení napájení na cestách,“ pokračuje Sivagnanam a uzavírá: „Tím, že eliminujeme škodlivé emise ve výfukových plynech a stále častěji využíváme energii z obnovitelných zdrojů, přispíváme k tomu, aby se všem žilo lépe.“
Karin Hayhow, marketingová ředitelka společnosti Mackie’s of Scotland, spokojeně říká: „Jsme velmi rádi, že jsme se společností Nissan na projektu mohli spolupracovat. Dokonale zapadá do naší vlastní vize soběstačnosti v oblasti obnovitelné energie – a eliminování uhlíkových emisí během výroby a distribuce zmrzliny ve stylu ‚z nebe do kornoutu‘.“
„Naše společnost už přestala být závislá na fosilních palivech a spoléhá se na ekologickou elektřinu z obnovitelných zdrojů. Do celostátní sítě exportujeme 4,5krát více energie, než kolik jí spotřebujeme. Letos se naplnění své vize přiblížíme ještě víc, protože instalujeme inovativní nový mrazicí systém s malou uhlíkovou stopou. Jsme hrdí, že zmrzlinu vyrábíme způsobem, který prospívá klimatu,“ dodává Hayhow.
Chris Large z organizace Global Action Plan dodává: „Smyslem kampaně Den čistého ovzduší je podpořit inovace a urychlit další pokrok. Iniciativu společnosti Nissan, díky níž se zmrzlinářské vozy servírující jedovaté plyny mohou stát minulostí, vítáme. Děti zapojené do projektu Clean Van Commitment poslaly všem velkým provozovatelům dodávek video s výzvou, aby se miliony dieselových dodávek na britských silnicích nahradily elektrickými. Tato iniciativa jim podle mého názoru bude jednoznačně po chuti.“
Bližší seznámení se zmrzlinářským vozem Nissan e-NV200
Dodávka e-NV200 má v plně elektrickém režimu dojezd 200 km na jedno nabití (WLTP – kombinovaný cyklus). Dvě jednotky Nissan Energy ROAM, jimiž je zmrzlinářský vůz vybaven, mají celkovou kapacitu 1,4 kWh a výstupní výkon každé z nich je až 1 kWh. Dobíjejí se buď z 230V síťové zásuvky (plné dobití trvá přibližně hodinu), nebo ze solárních panelů na střeše dodávky (plné dobití za 2–4 hodiny*).
Nové pojetí zmrzlinářského vozu je netradiční v řadě ohledů. Zmrzlina se servíruje z výklopných dveří po straně a prodavač stojí vedle dodávky – takže se k zákazníkům nenaklání z okénka ve výšce, ale je s nimi v přímém kontaktu.
Za zmrzlinu je možné platit hotově, ale i bezkontaktně platební kartou nebo chytrým telefonem přes terminál upevněný na boku dodávky.
Vůz také zákazníky k mlsání neláká obvyklou znělkou, kterou někteří rodiče slýchají tak neradi. Místo ní má chytré tlačítko, jež umí tweetovat informaci o přesné poloze dodávky podle globálního lokalizačního systému What3Words. Systém What3Words celý svět rozděluje na čtverce o rozměrech 3 x 3 metry, přičemž každý z nich má jedinečnou adresu sestávající ze tří slov, např. ///trendy.angel.define je místo na nábřeží v britském Brightonu and Hove. Zákazníci tak snadno zjistí přesné stanoviště zmrzlinářského vozu i v parku nebo u moře, tedy na místech, která nemají běžnou adresu.
Technologie obousměrného nabíjení navíc majitelům vozu e-NV200 umožní, aby vydělávali i v zimním období, kdy se dodávka využívá méně často.
Přes nabíječku s technologií V2G (Vehicle-to-Grid) lze do baterie vozu e-NV200 ukládat přebytkovou energii z celostátní sítě (například obnovitelné větrné a solární energie) a tuto energii z ní později podle potřeby do sítě zase dodat. Tato technologie může pomoci zvládat poptávku ve špičce v celostátní rozvodné síti a zároveň majitelům elektromobilů nabídnout další zdroj příjmu v období, kdy vozem nejezdí.
Vylepšený Nissan e-NV200 přijíždí s větší baterií a delším dojezdem