Už začátkem roku policisté avizovali, že jakmile počasí dovolí, vyrazí na silnice s mobilním měřením emisí. A jak řekli, tak také udělali. Jedna z policejních akcí zaměřená na emise proběhla před několika dny na Vysočině. A výsledky jsou až neuvěřitelné.
Policisté vyrazili na měření emisí ve spolupráci s Centrem služeb pro silniční dopravu. „Cílem této akce je příznivě ovlivnit stav a množství tvorby škodlivých emisí produkovaných výfukovými plyny spalovacích motorů motorových vozidel, které nesplňují příslušné normy a zároveň musí být úplné, nepoškozené a funkční,“ vysvětlila tamní krajská policejní tisková mluvčí Dana Čírtková.
A výsledek jednodenní akce? Celkem bylo změřeno 12 aut, nicméně u 11 z nich byly zjištěny závady v emisním systému. „Na základě měření vystavili technici těmto vozidlům doklad o provedené technické silniční kontrole pro závady typu „B“ – vážné závady, kdy tímto zároveň vyslovili omezení používání vozidla. Provozovatelé vozidel mají 30 dnů na opravu a přistavení vozidel na technickou prohlídku, jinak dojde ke ztrátě technické způsobilosti vozidel,“ dodala Dana Čírtková. Takřka všichni dotčení řidiči se také dočkal i pokuty, v jednom případě se ji dočkal i provozovatel auta, který se dokonce dostavil na místo kontroly. Jeden řidič byl následně předán do správního řízení.
Způsob technických kontrol včetně měření emisí projde důkladnou prověrkou
Kontrola krátká, pokuty vysoké
Je dobré si uvědomit, že jízda s technicky nezpůsobilým autem není „levná“ záležitost. Za tento přestupek je možné na místě udělit pokutu v rozmezí 2500 Kč až 3500 Kč. Ve správním řízení dokonce v rozmezí 4000 Kč až 10 000 Kč, přičemž úřad přidá i šest trestných bodů.
Samotná mobilní kontrola emisí zabere asi 20 minut. Auta jsou ke kontrole vždy vybírána náhodně v běžném provozu. Měření probíhá tak, že se do výfuku auta zavede sonda, počítač se pak napojí na řídící jednotku a poté se opakovaně sešlápne plynový pedál. Pokud jsou povolené limity překročeny, může to být nejenom technickým stavem auta, ale i špatným palivem nebo opotřebovanými filtry.
„V případě, že jsou překročeny stanovené limity, omezí policista technickou způsobilost vozidla na třicet dní. Může však nastat situace, že podstatná část výfukového systému na vozidle zcela chybí, a v ten okamžik tu technickou způsobilost vozidla úplně odejmeme, protože takové vozidlo je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích,“ uvedl Jiří Špaček z policie kraje Vysočina.
Policejní měření emisí je vstup na tenký led ….Jak se i uvádí, problém může být mmj i v palivu, což je problém, který nemohu ovlivnit, protože v tomhle blbém státě neexistuje fungující systém kontroly čerpacích stanic. Takže pokud mám platné měření emisí, je velmi na vodě jakési „dodatečné měření“ kdesi na příkopu… A nejlepší by bylo, pokud bych znovu absolvoval SME s pozitivním výsledkem…. KDO by to rozhodoval následně, KDO by platil dodatečné náklady ??
Kdo s dieselem jezdí v normálním provozu s 5500-6000 otáčkami ? Je to nelogické, měřit emise s tak vysokými otáčkami.