I přesto, že moderní automobily jsou v dnešní době vybaveny mnoha sofistikovanými bezpečnostními systémy a prvky, stále dochází k nehodám. Některé značky vozidel jsou účastníky dopravních nehod častěji než jiné.
Společnost carVertical nedávno provedla průzkum s cílem zjistit, které značky automobilů mají největší podíl poškozených vozidel, a určit průměrnou finanční hodnotu těchto škod.
Až tři čtvrtiny vozů značky Tesla zaznamenaly nehodu
Tesla získala první místo mezi nejvíce poškozenými značkami automobilů – poškození bylo zjištěno u 74,3 % prověřovaných automobilů. Následují značky Hyundai (69,1 %) a Subaru (68,7 %). Mezi trojici nejméně poškozených automobilů naopak patří vozidla značek Renault (40,8 %), Alfa Romeo (40 %) a Fiat (39,5 %).
Už při koupi ojetého vozu je třeba myslet i na jeho případný prodej
„U automobilů Tesla je to trochu paradox, protože mají jeden z nejpokročilejších systémů autonomního řízení a zároveň nejvíce nehod. Tak velký počet nehod může naznačovat, že řidiči buď nejsou zvyklí na rychlou akceleraci vozů Tesla, nebo jen nevěnují řízení dostatečnou pozornost. Není žádným tajemstvím, že největší podíl poškozených vozů Tesla je dodáván z USA,“ vysvětluje Matas Buzelis, vedoucí oddělení komunikace společnosti carVertical.
Ferrari a Lamborghini se mohou pyšnit nejdražšími škodami
Není divu, že nejvyšší průměrná hodnota škody je přisuzována značkám Ferrari (94 149 €) a Lamborghini (64 608 €), což je několikanásobně více než u ostatních značek v tomto seznamu. Tesla (14 320 €), Dodge (9 522 €) a Porsche (8 588 €) se řadí až za luxusní značky s výrazně nižšími náklady na opravu.
Vysoká průměrná hodnota poškození naznačuje, že opravy jsou nákladné nebo že škody u jednotlivých modelů jsou závažné. Zatímco exotické vozy se mohou pochlubit desetitisícovými výdaji, průměrná hodnota škody u vozů BMW činí 3 994 eur, u Volkswagenu 3 539 eur a u Toyoty 3 011 eur. Díky průzkumu byla zjištěna i celosvětová průměrná hodnota škody, která činí 3 574 eur. Tento údaj by měl pomoci porovnat, zda jsou výdaje ve skutečnosti vysoké, či nízké.
Pozor na červená auta. Podle statistik mají nejčastěji dopravní nehody
„Z hlediska ceny se nehody supersportů pohybují zcela na jiné úrovni. I drobný škrábanec se může vyšplhat až na astronomickou částku, takže není divu, že Ferrari a Lamborghini jsou na vrcholu žebříčku,“ říká M. Buzelis.
Porsche je držitelem nejvyššího průměrného počtu škodních událostí
Jak se dalo očekávat, existuje silná korelace mezi vozy, které mají alespoň jeden záznam o poškození, a těmi, které mají v průměru nejvíce škodních událostí na vůz. Na prvním místě se umístilo Porsche s průměrem 1,71 škodné události na vůz, následované Teslou (1,58) a značkou Hyundai (1,52). Nejnižší podíl škodních událostí vykazují značky Peugeot (0,75), Renault (0,73) a Fiat (0,7).
„Existuje malá korelace mezi nejoblíbenějšími značkami poškozených vozů a nejvyšším průměrným počtem škodních událostí. Průměrné stáří prověřovaných vozů na naší platformě je však přibližně 9,5 let a běžně se stává, že vozidla některých značek jsou za tuto dobu poškozena dvakrát,“ říká M. Buzelis.
Výzkum odhalil i několik extrémních případů, včetně vozidla značky Mercedes-Benz s 35 záznamy o poškození v přehledu historie vozu. Vícenásobné poškození vozu je běžnou záležitostí a představuje ještě větší riziko, jelikož taková vozidla nemusejí být bezpečná pro běžný provoz.
Analýza ukázala, jaké značky aut klesají na ceně nejvíce a jaké nejméně
Jak tento výzkum probíhal?
Výzkum byl proveden analýzou údajů o poškození, shromážděných ze 2 milionů zpráv historie od společnosti. Společnost carVertical shromažďuje údaje ze spolehlivých databází a institucí, zpracovává je a poskytuje uživatelům přehledy o historii, které zahrnují údaje např. o počtu najetých kilometrů, poškození, vlastnictví a další důležité informace.
Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit, jak časté jsou záznamy o poškození u různých značek automobilů. Datoví experti společnosti proto analyzovali skutečné přehledy o historii vozů, které jsou generovány pro uživatele platformy.
Průměrná výše škody byla určena tak, že se sečetly všechny dopravní havárie dané značky auta a stanovil se průměr. Výsledky ukazují, k jak vážným poškozením dochází u určitých značek automobilů, a jak nákladné jsou obvykle jejich opravy.
Další údaj odhaluje průměrný počet pojistných událostí na jeden vůz v rámci dané značky, který byl vypočten tak, že se spočítal počet nehod určité značky a vydělil se celkovým počtem kontrol historie u dané značky.