Volkswagen se v posledních letech pustil ve velkém do elektromobility,ale to neznamená, že by zanevřel na ostatní modely. Pořád nabízí i rychlé modely s označením GTI a R. A právě ty jsme si mohli před pár dny vyzkoušet na mosteckém okruhu i tamním polygonu.
Spousta rychlých modelů
Nabídka Volkswagenu z pohledu rychlých modelů není vůbec špatná, naopak je hodně zajímavá. I u VW se sice v průběhu posledních let nabídka proměnila, ale stále nabízí dva modely GTI (Polo GTI a Golf GTI v několika variantách), ale také několik modelů R (T-Roc R, Golf R a Touareg R, přestože to není úplně sportovní model). A pak jsou tu i rychlé elektrické modely, které VW označuje jako GTX.
A my jsme si v rámci akce s názvem R Driving Experience několik těchto rychlých volkswagenů vyzkoušeli. Pro jízdu na polygonu pro nás byly připraveny Golfy R, Golfy GTI a elektrické ID.3 GTX, a pro jízdu na velkém okruhu pak Golf R Variant a T-Roc R.
R Driving Experience je akce určená primárně pro zákazníky, kterou Volkswagen pořádá pouze v 11 zemích světa, mezi které patří právě i Česká republika (dalšími zeměmi jsou: Finsko, Německo, Rakousko, Japonsko, Bulharsko, Taiwan, Austrálie, Kanada, Dubaj a Švýcarsko). Účast na akci R Driving Experience si mohli zákazníci zakoupit za 10 000 Kč, přičemž se jí během dvou dnů zúčastnilo kolem 160 účastníků.
Česká republika nebyla do těch 11 zemí vybrána náhodou, u nás totiž tradičně zaznamenáváme velmi dobré prodeje sportovních variant modelů – platí to nejen u VW, ale napříč automobilovými značkami. V případě VW si zákazníci koupili už 55 sportovních variant modelů – 44 jich bylo se spalovacím motorem, zbytek byly elektromobily GTX. Jasně nejprodávanějším modelem je přitom Golf GTI Clubsport, následovaný modely Golf R, Golf R Variant a Golf GTI.
A jaký byl program?
Volkswagen si připravil pro účastníky čtyři stanoviště, přičemž na všechna z nich byla vyčleněna jedna hodina. Účastníci R Driving Experience si tak mohli vyzkoušet driftování s Golfem R na kluzné ploše na polygonu, jízdu zručnosti se slalomem, kde mohli opět na polygonu porovnat Golf GTI a ID.3 GTX, a pak dva bloky ježdění přímo po velkém mosteckém okruhu (hodina s Golfy R Variant a hodina s T-Rocy R).
V naší skupině to vyšlo tak, že jsme začínali driftováním s Golfem R. Hned na začátek je ale potřeba říct, že jde spíše o „driftování“, protože driftovat tady nejlépe bude někdo, kdo vlastně driftovat vůbec neumí. Jakto? Ono tady totiž to driftování závisí na elektronice, nikoliv až tolik na nohách nebo na volantu.
Volkswagen Golf R je čtyřkolka, která primárně pohání přední nápravu a tu zadní přiřazuje v případě potřeby. Na zadní nápravě ale není klasický diferenciál, nýbrž systém, který koncern Volkswagen pojmenoval jako Torque Splitter. Jde velmi zjednodušeně o systém dvou spojek, které přenášejí sílu na zadní kola, ale také mezi zadními koly. Na zadní nápravu mohou přenést celkem až 50 % točivého momentu, přičemž z tohoto poměru to pak může být na jedno zadní kolo klidně až 100 %. Řídí si to sama elektronika.
A v tom může být při driftování ta potíž. Elektronika totiž potřebuje „informace“ o tom, co má dělat, a pokud chcete driftovat, musíte jí to říct. Z místa se tak rozjíždíme už s natočenými koly dovnitř do zatáčky a plným plynem, aby se na zadní nápravu dostala informace o tom, že má začít „klouzat“. A skutečně se auto rozjede do smyku. Pak ale nesmíte dávat volantem velké kontra, ideálně žádné anebo jen lehce volant srovnat, protože pokud to uděláte, zadní náprava dostane „nové informace“ a přestane udržovat auto ve smyku. Stejně tak se driftování zastaví v situacích, kdy plyn uberete, protože se vám auto moc přetáčí nebo budete tzv. modulovat výkon. Elektronika prostě a jednoduše potřebuje vědět, co má dělat. A pokud to uděláte správně – nejlíp bude driftovat někdo, kdo to vlastně vůbec neumí – dokážete nakonec vykroužit docela pěkný smyk:
Druhou částí byla jízda po okruhu s kombíky VW Golf R Variant. Jde o auta se stejnou technikou, kterou jsme měli na driftování, liší se pouze tím, že jde o verze kombi. Pod kapotou jsou tak čtyřválcové motory 2,0 TSI s výkonem 245 kW/333 koní a točivým momentem 420 Nm, které mají převodovku DSG a pohon všech čtyř kol s Torque Splitterem. Na rozdíl od hatchbacků neměly kombíky R-Performance paket, takže neměly například jízdní módy „Special“ a „Drift“, maximální ryhclost až 270 km/h nebo stopky a další drobnosti. A neměly ani výfuky Akrapović.
To ale nakonec vlastně nevadilo, protože i tak šlo o velmi schopná auta. Mostecký okruh dobře známe, vždyť tady i závodíme, takže jsme se nemuseli trať ani stopu učit a mohli jsme se soustředit rovnou na samotné auto. Jezdili jsme sice ve vláčku, ale byli jsme kompletně skupina novinářů, takže jsme mohli jet docela vysoké tempo a mohli jsme schopnosti eRkového kombíku důkladně vyzkoušet.
Mezi nejvýraznější dojmy patří fakt, že je překvapivě tohle auto hodně měkké od podvozku, v zatáčkách se docela naklání a to i v jízdním módu „Race“. Na druhou stranu je to auto primárně na okresky a ne na okruh, přesto tady funguje opravdu dobře. Torque Splitter na zadní nápravě pomáhá vážně rychlým výjezdům ze zatáček, kdy můžete jít na plný plyn už opravdu velmi brzy, protože díky Torque Splitteru oblouk příjemně dotočíte. Stabilizaci samozřejmě můžete nechat zapnutou, ale lepší bude ji minimálně omezit do sportovního nastavení, kdy vás nechá i zlehka sklouznout, anebo ji vypnout, kdy vás nechá sklouznout o něco víc. Pořád je tu ale „jen“ 333 koní, takže na žádné velké smyky to není, takže na okruhu při ostré a čisté jízdě rozdíl mezi sportovním nastavením a vypnutou stabilizací vlastně nepoznáte.
Co byste ale před jízdou na okruhu vypnout určitě měli, to jsou asistenty. Nezapomeňte hlavně na „Front Assist“, protože ten nad vámi neustále drží ochranu a jakmile se budete přibližovat (přestože budete pořád opravdu hooodně daleko) k autu před sebou, dlouze pípne, rozsvítí červenou kontrolku v kapličce přístrojů a přitáhne vám pásy. A nepustí. Není to příjemné, je to otravné. Problém je, že to musíte udělat před jízdou, na místě, když auto stojí, při jízdě už to pak nevypnete.
Na okruhu je nicméně Volkswagen Golf R Variant zábavné řídit, protože je to stabilní, jisté, přesné a rychlé auto, které si řidič opravdu užije. Jediné, co by pro okruhové užívání ještě sneslo vylepšit, by byl ještě tužší podvozek. Že by snad bylo málo výkonu nebo byly slabé brzdy? Takový pocit jsme neměli. Mimochodem, jezdili jsme na pneumatikách Bridgestone Potenza Race.
Dalším bodem programu byla jízda zručnosti v rámci slalomu, kde jsme mohli porovnat dvě zcela odlišné koncepce pohonu. Na střídačku jsme totiž přesedali z Volkswagenů Golf GTI Performance do ID.3 GTX. Zatímco Golf je spalovací auto s automatickou převodovkou a pohonem předních kol s VAQ (tedy elektronickým samosvorem), tak ID.3 je zadokolka s jednostupňovou převodovkou.
Jezdit s ID.3 GTX bylo jednodušší, protože člověk si auto nemusí nijak „připravit“, prostě si sedne, nastaví si sedačku a pak jen šlape na plyn, na brzdu a otáčí volantem. Oproti tomu u Golfu musíte mít dobře zařazeno, správné otáčky motoru a ještě musíte na plyn opatrněji, protože přední náprava tady přidává, zatáčí, ale i brzdí. V těchto malých rychlostech a poloměrech se tak lépr jezdilo s elektrickým GTX. Jakmile bychom ale vyrazili na velký okruh, situace by se jednoznačně otočila ve prospěch GTI.
A závěr? To nás čekala další necelá hodinka ježdění po velkém okruhu, tentokrát na palubě crossoveru Volkswagen T-Roc R. Už od prvních metrů je znát, že tohle auto je překvapivě tužší, než kombíkový eRkový Golf, ale má starší techniku. Pod kapotou má sice také dvoulitrový čtyřválec, ale „jen“ s 300 koňmi. A má sice také pohon všech čtyř kol, ale bez Torque Splitteru. A má taky běžné silniční pneumatiky.
Všechno tohle se na trati projevuje tím, že je to pomalejší auto, ale rozhodně to není míň zábavné auto, což nás také překvapilo. Je ale pravda, že pneumatiky se mnohem rychleji přehřály a hůř držely, přesto se s autem i tak dalo jet velmi slušné tempo. Horší než u Golfu R Variant jsou také brzdy, které sice stále brzdily dobře a mohli jsme se na ně spolehnout, ale ke konci hodinového ježdění (byla to ten den úplně poslední jízda, předtím tu auta jezdila 7 hodin) byl brzdový pedál měkký.
I tak je Volkswagen T-Roc R autem, které překvapilo, protože vzhledem k jeho věku a technice, jsme od něj nic moc nečekali. Potvrdilo se ale, že Volkswagen rychlé modely vyvíjet umí. Pobaví vás hlavně na okresce, ale přesto s nimi můžete bez problémů jezdit po velkém závodním okruhu a přesto se budete bavit. I když se Volkswagen soustřeďuje na elektromobilitu, stále nezapomíná ani na nás, které baví řídit a poslouchat hlu… tedy zvuk spalovacích motorů.