Evropská unie rozhodla o udělení speciálních cel na čínské elektromobily a myslí si, že je to dobrý krok, který je pro evropské automobilky přínosem. Jenomže řada tradičních evropských výrobců z toho dvakrát nadšená není, protože třeba BMW, ale i Volkswagen v Číně vyrábí. Jenomže EU tvrdí, že příliš levné čínské elektromobily by byly pro evropské výrobce ohrožením. A cla mají pomoci. Čínští výrobci ale nejen, že nejsou z nových výdajů nadšení, ale snaží se najít cestu, jak je obejít. A značka BYD na to šla od lesa.
BYD (Build Your Dreams) se rozhodla, že se částečně přesune do Turecka. Jenomže i tam jsou zavedena cla na dovážené elektromobily z Číny, dokonce až ve výši 40 %. A tak výrobci nezbylo nic jiného než to vyřešit co nejlevněji a nejelegantněji. A tím řešením bylo do Turecka přesunout dokonce část výroby.
Největší čínský výrobce už jednal s tureckou vládou a dohodl se, že v Turecku postaví továrnu asi za miliardu dolarů. A samozřejmě dá práci tamním obyvatelům. Továrna má být spuštěna dokonce už před koncem roku 2026, má zaměstnat pět tisíc lidí a ročně má být schopna vyprodukovat na 150 tisíc aut. Krok je to velmi chytrý, ostatně, udělaly ho už i značky Hyundai nebo Ford. Turecko je totiž v takzvané celní unii EU, což znamená, že auta vyrobená tam nejsou při dovozu do EU zatížena clem.
BYD se navíc už koncem loňského roku rozhodl, že když expandovat do zahraničí, tak také do EU. A volba padla na Maďarsko, kde by v následujících letech měl otevřít vůbec první evropskou továrnu na elektromobily a hybridy. Mimochodem, přesun výroby do Evropy plánuje i MG.