Před měsícem, kdy do světa utekly první fotky a informace, to ještě nebylo oficiální, ale teď už je. Čínský výrobce spotřební elektroniky, společnost Xiaomi, představila své první auto. Jak asi tušíte, je to elektromobil, ale není tak úplně obyčejný, evropští výrobci by se před ním měli mít na pozoru. Představuje se Xiaomi SU7.
Velké plány
Nový elektromobil Xiaomi SU7 je velký, luxusní, výkonný sedan s dlouhým dojezdem. Měl by být konkurentem pro takové modely, jako je například Porsche Taycan, s nímž je velikostně srovnatelný. Auto je dlouhé 4997 mm, na šířku měří 1963 mm a vysoké je 1455 mm. Rozvor náprav je tři metry.
Xiaomi ale nezůstává při zemi, protože nechce být pouze konkurentem pro Porsche a výrobcem jednoho modelu. Do několika let chce být jedním z pěti největších výrobců elektromobilů na světě, což je poměrně ambiciózní plán. V rámci prezentaci nového automobilu totiž šéf společnosti Lej Ťün řekl: „V příštích 15 až 20 letech se tvrdou prací staneme jedním z pěti největších výrobců automobilů na světě a budeme usilovat o pozvednutí celého čínského automobilového průmyslu.“ Uvidíme, zda to Číňanům vyjde, ovšem vzhledem k tomu, že v příštích 10 letech chtějí do rozvoje své automobilové divize investovat 10 miliard dolarů (v přepočtu asi 222 miliard Kč), povést by se jim to mohlo.
Známá tvář
Design nového Xiaomi SU7 je zajímavý. Aby také ne, když na něm dělal jeden z designérů, kterého znají snad všichni fanoušci evropských aut. Vybavíte si BMW řady 7 generace E65 nebo BMW řady 5 generace E60? To byla ta „úplně jiná“ BMW po přelomu tisíciletí, jejichž design rozděloval lidi (nejen fanoušky BMW) na dva tábory. Jedni ho milovali, druzí nenáviděli. Za designem těchto aut stál Chris Bangle.
A právě tento designér na vzhled čínského elektromobilu dohlížel. Na autě spolupracoval s Tianyuanem Li, který nedávno také pracoval BMW a navrhl design BMW iX nebo koncept BMW i Vision Circular. Od srpna 2021 je ovšem už šéfem designového oddělení automobilové divize Xiaomi. Dalším, kdo je pod designem Xiaomi SU7 podepsaný, je Zhen Qiu. Ten sice nebyl v BMW, ale prošel automobilkou Mercedes-Benz, přičemž za ním stojí například vzhled konceptu Vision EQXX.
A výsledkem této vpravdě hvězdné spolupráce je auto, které rozhodně nevypadá „čínsky“, ale líbit by se mohlo právě třeba i na starém kontinentu. Design je navíc ve shodě s formou, protože koeficient aerodynamického odporu vzduchu karoserie Cd je pouze 0,195. To by měl být dokonce ten vůbec nejnižší koeficient odporu vzduchu u osobního auta na světě, který překonává Lucid Air s hodnotou 0,197. Mimochodem, karoserii nechybí ani aktivní aerodynamika, na zádi je vysouvací spojler.
Vlastní vývoj
Xiaomi SU7 je kompletně z vlastního vývoje čínského giganta. Stojí na úplně nové podvozkové platformě s názvem Xiaomi Modena s 800V architekturou a s velmi nízkou baterií integrovanou přímo do konstrukce auta. Xiaomi to popisuje jako řešení „cell-to-body battery“. Na výrobu auta využívá takřka stejné řešení lisování jako je Tesla Giga Press. Lisy Xiaomi jsou ovšem schopné vyvinout tlak o 100 tun vyšší než má Tesla, tedy dokonce až 9100 tun!
O pohon se starají elektromotory s názvem HyperEngine, přičemž ten menší (označuje se V6 nebo V6s) je schopný točit až 21 tisíc otáček za minutu, ten větší (s označením V8s), který přijde na trh až v roce 2025, pak dokonce až 27 200 otáček za minutu. Nebude to stále poslední slovo, protože z Xiaomi zaznívá, že vývojový tým pracuje na další evoluci elektromotorů, které mají využívat v konstrukci rotoru karbon. Jejich otáčky by měly být dokonce až kolem 35 tisíc za minutu.
Odstartuje se se slabší verzí
Do prodeje přijde v roce 2024 nejprve slabší verze Xiaomi SU7, kterou bude pohánět elektromotor HyperEngine V6 na zadní nápravě. Výkon bude 220 kW/300 koní, točivý moment 400 Nm, z 0 na 100 km/h by mělo dokázat zrychlit za 5,28 sekundy a maximální rychlost by měla ležet u 210 km/h. Díky baterii CATL s konstrukcí LFP a s kapacitou 74 kWh by měl být dojezd až 668 kilometrů (ovšem podle čínské metodiky CLTC, která je oproti té evropské hodně optimistická). Mimochodem, auto by mělo umět také zastavit ze 100 km/h do 0 na pouhých 35,5 metrech.
Rovnou bude možné objednat ale i verzi s pohonem všech čtyř kol Xiaomi SU7 Max, tedy s dvěma motory HyperEngine V6s. Její výkon bude 495 kW/673 koní a 838 Nm, z místa na stovku to dá za 2,78 sekundy a maximálka bude elektronicky omezena na 265 km/h. Mimochodem, ve zrychlení by to mělo být lepší než právě u zmiňovaného Porsche Taycan ve verzi Turbo. V tomto případě tu bude baterie od stejného dodavatele, ale s kapacitou 101 kWh, což by mělo vystačit na přibližně 800 (čínských) kilometrů. V tomto případě by mělo být zastavení z rychlosti 100 km/h do nuly na 33,3 metrech.
Obě verze by měly být prý schopny nabíjet až 475 kW, takže za pět minut by měla dobíječka prodloužit dojezd o 220 kilometrů, za 10 minut o 390 kilometrů a za 15 minut dokonce o 510 kilometrů. Problém je, že třeba u nás tak výkonné nabíjecí stanice nemáme, tady se zatím nedostaneme přes 400 kW. Pokud máme správné informace, nejlepší nabíječky u nás umějí maximálně 370 kW.
Později pak přijdou modely s elektromotory HyperEngine V8s, které by měly dostat ještě větší baterie s kapacitou 132 a pak i 150 kWh. Jejich dojezd by tak měl být dokonce až 1000 kilometrů podle čínské metodiky, podle evropské WLTP by to bylo v přepočtu cca 800-900 kilometrů.
Nejmodernější elektronika
Protože je Xiaomi hlavně výrobce elektroniky, dal si na této části auta hodně záležet. Auto běží na operačním systémy HyperOS a informační a zábavné rozhraní využívá nadstavbu Qualcomm Snapdragon Automotive.
Samozřejmostí jsou pokročilé jízdní asistenty pro semiautonomní a později i plně autonomní jízdu, jejíž jméno bude Xiaomi Pilot. Xiaomi SU7 tak bude využívat například kamery s vysokým rozlišením, lidaru s dosahem až 200 metrů, ultrasonický radar a dalších senzory.
Cena zatím neznámá
Data známe, ale kolik to bude stát? To zatím nevíme. Víme, ale to, že auto nebude levné, což potvrdil i sám generální ředitel Xiaomi Lei Jun. Auto se bude vyrábět v automobilce BAIC Group, přičemž kapacita bude 200 tisíc aut ročně.
Prodej nového elektromobilu má být zahájen v únoru 2024 a první zákazníci by si auta mohli přebírat dokonce už v první polovině roku 2024.