V továrně BMW Group v Lipsku končí jedna éra. Přibližně osm a půl roku po zahájení sériové výroby modelu BMW i3 se jeho výroba chýlí ke konci. Zdroj inspirace, průkopník inovací a lokální bezemisní radosti z jízdy – to je jen krátký výčet přívlastků, které doprovázejí první masově vyráběný čistě elektrický automobil BMW Group od jeho debutu v roce 2013. BMW i3 odstartovalo jako exotický druh v dosud téměř neobjeveném trhu elektromobilů, ale již v průběhu výroby se vyprofilovalo v klasiku s nezaměnitelným charismatem a do historie společnosti se zapsalo jako průkopník udržitelné mobility.
Pro továrnu BMW Group v Lipsku je rozlučka s BMW i3 spojena se začátkem nové kapitoly elektromobility. V rámci plynulého přechodu se zde budou s okamžitou platností kromě výroby vysokonapěťových bateriových modulů, která probíhá již od května 2021, vyrábět i další komponenty pro elektrický pohon. A již příští rok se na stejném místě bude vyrábět nová generace modelu MINI Countryman, které bude nabízena také s čistě elektrickým pohonem. Tímto způsobem budou využity a dále rozvíjeny odborné znalosti pracovníků v oblasti elektromobility získané v uplynulých letech. Současně se továrna BMW Group v Lipsku stane prvním místem v globální výrobní síti společnosti, kde se budou modely BMW a MINI vyrábět společně.
Poslední výročí: 250 tisíc kusů elektrické radosti z jízdy vyrobené v Lipsku
BMW i3 končí svou sériovou výrobu působivým výročním modelem HomeRun. Jen před několika málo dny byl v Lipsku vyroben v pořadí 250 000. kus tohoto kompaktního elektromobilu. BMW i3 je tak nejúspěšnějším elektromobilem v segmentu prémiových kompaktních vozů na světě. A v rozporu s tím, co by se dalo očekávat u výběhového modelu, jeho popularita s přibývajícím věkem neklesala.
BMW i3 se prodává ve více než 74 zemích světa. Na mnoha trzích dosáhlo v segmentu elektromobilů výrazně vyššího tržního podílu než značka BMW v oblasti vozů s konvenčním pohonem. Podařilo se mu také nadchnout další cílové skupiny, jelikož v prvních letech bylo více než 80 % všech kupujících BMW i3 novými zákazníky BMW Group. Neutuchající přitažlivost BMW i3, které se pro celý svět vyrábí výhradně v Lipsku, je dána také jeho mimořádně individualistickým charakterem.
Jeho vlastní a unikátní architektura se skládá z modulu Drive v podobě hliníkového podvozku, který nese elektrický pohon, zavěšení kol a vysokonapěťovou baterii, a z prostoru pro cestující vyrobeného z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP), tzv. modulu Life. Tato konstrukce, od počátku vyvíjená pro čistě elektrický pohon, umožnila mimořádně velkorysý prostor v interiéru a kvalitní a velmi vyspělé provedení palubní desky a středové konzoly. Totéž platí rovněž pro design exteriéru, který je i v devátém roce výroby stále průkopnický a je zaměřen více na technologickou avantgardu než na módu či společenský status.
Vizionářský nositel technologických standardů s velkou symbolickou silou
Díky těmto vlastnostem se BMW i3 stalo nejen průkopníkem přechodu na bezemisní mobilitu, ale také důkazem inovativnosti BMW Group v celé řadě oblastí. „BMW i3 má velkou symbolickou hodnotu,“ říká Oliver Zipse, předseda představenstva BMW AG. Vývoj BMW i3 popisuje jako ukázkový příklad „BMW cesty“. Ta se vyznačuje zejména odvahou „být průkopníkem, dělat věci jinak a nejít pouze s proudem“. Podle Zipseho tento způsob myšlení přetrvává, protože „i BMW iX, které je svými schopnostmi překvapivé, vychází z této firemní kultury“.
Zaměstnanci, kteří se podílejí na výrobě BMW i3 v lipské továrně BMW Group, moc dobře vědí, co tato kultura znamená v praxi. Vždyť BMW i3 bylo vizionářským technologickým etalonem od prvního dne, a to nejen zásluhou svého elektrického pohonu. Díky své architektuře Life-Drive také stanovilo nová měřítka v oblasti inteligentní lehké konstrukce. V Lipsku byly zavedeny v automobilovém průmyslu jedinečné inovativní postupy pro lisování velkoformátových dílů karoserie z mimořádně lehkého a technologicky vyspělého materiálu CFRP (karbonový kompozit). BMW Group dnes disponuje jedinečnými odbornými znalostmi v oblasti průmyslového využití uhlíkových vláken při výrobě karoserie a hliníku při konstrukci podvozkových komponentů.
Hnací motor inovací v oblasti e-mobility
Díky specifickému vývoji technologií se BMW i3 stalo hnacím motorem inovací pro značky BMW a MINI v mnoha dalších oblastech. Elektromotor BMW i3s o výkonu 135 kW/184 koní nabízí od roku 2020 radost z jízdy ve městě a lokálně bezemisní pocit z jízdy jako v motokáře ve stylu MINI. Čistě elektrické MINI Cooper SE se od té doby stalo nejoblíbenější jednotlivou modelovou variantou britské značky.
Nyní se vyrábí již pátá generace technologie BMW eDrive, která byla vyvinuta na základě technologií BMW i3. Používá se v mnoha současných čistě elektrických a plug-in hybridních modelech BMW a MINI, přičemž rozmach elektromobility bude pokračovat i v následujících letech. Do roku 2030 má být každé druhé celosvětově prodané vozidlo BMW Group čistě elektrické.
Nové pojetí mobility: Komplexní přístup značky BMW i
Kromě čistě elektrického pohonu je mimořádná ekologická vyváženost BMW i3 dána také výběrem materiálů, které jsou maximálně zaměřeny na udržitelnost a šetrnost výroby. Jako první model BMW Group získalo v době svého uvedení na trh certifikát ISO vydaný nezávislými auditory, který potvrzuje jeho ojedinělou udržitelnost během celého životního cyklu.
Na panely karoserie vyrobené z termoplastů se používají částečně recyklované suroviny. Plasty použité v interiéru jsou vyrobeny z 25 % z recyklovaného materiálu. Textilie aplikované na sedadlech jsou výhradně z recyklovaných vláken. Výplně dveří BMW i3 jsou vyrobeny z materiálu Kenaf, tedy vláken ze stonků ibišku. Eukalyptové dřevo používané na výrobu částí palubní desky pochází z odpovědného lesního hospodářství s certifikací FSC.
Komplexní koncept udržitelnosti zahrnuje také rozsáhlé využití obnovitelných zdrojů energie při výrobě BMW i3. Elektřinu potřebnou pro jeho produkci dodávají čtyři větrné turbíny umístěné přímo v areálu továrny BMW Group v Lipsku. Díky nim se tato saská lokalita stala již v rané fázi průkopníkem výroby vozidel s neutrálními emisemi CO2, která je od loňského roku standardem ve všech továrnách BMW Group po celém světě.
Značka BMW i se navíc v mnoha ohledech a daleko nad rámec vývoje vozidel s elektrickým pohonem stala impulzem pro udržitelnou radost z jízdy a komplexní transformaci k mobilitě s neutrálními emisemi CO2. Mezi tyto aktivity patří služba sdílení městských vozů DriveNow (dnes pod názvem SHARE NOW), která je pro mnoho uživatelů ideální příležitostí k prvnímu kontaktu s elektromobilitou, dále služby BMW Charging a MINI Charging pro pohodlné nabíjení doma i snadný přístup k veřejným nabíjecím stanicím a podíl BMW Group v evropské síti rychlonabíjecích stanic Ionity.
Dokonalý úvod do světa elektrické mobility – a spolehlivý vytrvalec
Pro mnoho zákazníků se BMW i3 brzy stalo stálým společníkem v městském prostředí, při každodenním dojíždění do zaměstnání a často i na výrazně delších cestách. Mnoho z takzvaných „early adopters“ si pochvalují především nízkou spotřebu elektřinu a nenáročnou údržbu, ale také to, jak je vozidlo spolehlivé a jak stabilně pracuje jeho vysokonapěťová baterie. Uvádějí, že brzdové destičky nebylo nutné měnit ani po ujetí více než 250 tisíc kilometrů, protože deceleraci BMW i3 z větší části obstarává rekuperací kinetické energie. Často je vyzdvihována také působivá životnost vysokonapěťové baterie, jejíž kapacita při podobně vysokém nájezdu klesla jen nepatrně. BMW Group využila tyto pozitivní zkušenosti k tomu, aby na začátku roku 2020 zvýšila maximální počet ujetých kilometrů spojený s osmiletou zárukou na baterii ze 100 na 160 tisíc kilometrů.
Vysokonapěťová baterie BMW i3 prošla od svého uvedení na trh značným vývojem, který zdvojnásobil její kapacitu při zachování stejného zástavbového prostoru. S kapacitou článků 120 ampérhodin (Ah) a celkovým obsahem energie 42,2 kilowatthodin (kWh) nyní nabízí podle metodiky WLTP dojezd až 307 kilometrů (BMW i3).
Vysokonapěťové baterie vyvinuté a vyráběné společností BMW Group se používají i v jiných oblastech. Příkladem jsou dodávky Streetscooter používané německou poštou, městské autobusy tureckého výrobce Karsan nebo motorové čluny s elektrickým pohonem značky Torqeedo.
Kromě toho se vysokonapěťové baterie BMW i používají jako stacionární systémy pro skladování energie vyrobené z obnovitelných zdrojů. Takovým úložištěm energie disponuje i továrna BMW Group v Lipsku. Tvoří ho 700 vzájemně propojených vysokonapěťových baterií BMW i3, do nichž lze ukládat elektřinu vyrobenou čtyřmi větrnými turbínami v areálu závodu.
Lokálně bezemisní, elegantní a exkluzivní: BMW i3s HomeRun Edition
BMW i3 v cílové rovince opět ukazuje elegantní a extravagantní stránku svého charakteru, která již byla předmětem několika limitovaných edicí. Edice BMW i3s HomeRun se vůbec poprvé vyznačuje matným lakováním karoserie z nabídky programu BMW Individual. Tato premiéra je spojena s maximální exkluzivitou, protože edice BMW i3s HomeRun vzniklo pouze deset kusů.
Exkluzivně pro edici BMW i3s HomeRun byly do nabídky přidány dva nové matné laky BMW Individual, jmenovitě šedá Frozen Dark Grey a červená Frozen Red II. Edice HomeRun navíc zahrnuje 20palcová kola z lehké slitiny s dvojitými paprsky, elektricky ovládanou prosklenou střechu, zatmavená skla, Adaptivní LED světlomety a mnoho dalších prvků výbavy.
Výroba deseti speciálních modelů byla mimořádnou akcí nejen pro zaměstnance, kteří se podíleli na jejich výrobě v závodě BMW Group v Lipsku, ale také pro majitele těchto speciálních edicí, kteří mohli na vlastní oči v montážní hale sledovat jejich dokončení.