BMW i3 znamená pro tuto mnichovskou automobilku obrovskou revoluci. I když má (správný) pohon zadních kol, pod jejím kabátem není silný benzínový nebo naftový motor a radost z jízdy je tady taková jiná

Téměř čtyřmetrový hatchback, u něhož na první pohled poznáte, že patří do rodiny BMW – ačkoliv typické bavorácké ledvinky jsou tady jen designovou záležitostí – byl vyvíjen čistě jako elektromobil s důrazem na co nejnižší hmotnost. Rám karoserie je z karbonu a veškeré karosářské díly z plastu. Hmotnost karoserie nepřekoná (bez spalovacího motoru) číslovku 1,2 tuny, a to i přesto, že baterie v celé spodní části váží téměř 300 kilogramů.

Pro jízdu nabídne buď čistě elektrický pohon a dojezd až 160 km. Pokud by vám to nestačilo, můžete si z výroby připlatit za malý benzínový dvouválec (647 ccm), který pak – podobně jako u Opelu Ampera – poslouží jako prodlužovač dojezdu (až 300 km v ideálních podmínkách). Za toto řešení nazývané jako REX (Range EXtender) si připlatíte 117 500 Kč. Na akumulátory poskytuje BMW záruku 8 let nebo 100 000 ujetých kilometrů a garantuje, že jejich kapacita do té doby neklesne pod 70%.

Elektromotor má hodně slušný výkon 125 kW/170 koní, ale hlavně točivý moment 250 Nm, který je k dispozici prakticky neustále, již od nulových otáček. Díky tomu zrychlí BMW i3 z 0 na 100 km/h za 7,2 (REX za 7,9) sekundy. Pocit ze zrychlení je však mnohem intenzivnější než u aut se splaovacím motorem, protože vás to po sešlápnutí pedálu za hrobového ticha zamáčkne do sedaček. Při rychlostech nad 100 km/h už to sice tak silné není, ale dálniční tempo pro i3 není žádným problémem.

Brzdový pedál nebude skoro potřeba. Oproti některým jiným elektromobilům brzdí i3 motorem opravdu hodně intenzivně. Při úplném sundání nohy z plynu rozsvítí brzdová světla. Rychlost se tak vlastně dá řídit jen prostřednictvím plynového pedálu.

Do interiéru se nastupuje dveřmi otevíranými, podobně jako u Fordu B-MAX, proti sobě. Vždy se však musí nejdříve otevřít přední dveře, pak až ty zadní. Interiér je čtyřmístný a pro všechny členy posádky nabídne dostatečný prostor a městský vyšší posez. Z místa řidiče je do okolí perfektní rozhled.

Přečtěte si také:  Test Audi Q2 35 TDI quattro S tronic (2021)

O tom, že se jedná o městský automobil, vás přesvědčí ještě jedna vychytávka – automatický parkovací asistent. To by sama o sobě nebyla žádná světoborná novinka, protože ho automobilky běžně nabízejí, tady ale funguje úplně sám. Stačí před parkováním stisknout tlačítko na středovém tunelu a pak ho jen držet. Ruce i nohy nepoužíváte a auto vše (!) udělá za vás. Trvá to sice trochu déle, ale je to zcela bez starostí.

BMW i3 je hodně zajímavým počinem. Obrovská 19″ kola jsou kvůli odporu velmi úzká (obouvají pneumatiky 155/70 R19) a z důvodu uspoření hmotnosti neobouvají pro BMW typické pneumatiky runflat. I za cenu 900 tisíc Kč je však auto nejen v České republice takřka vyprodané (respektive pro rok 2013 byly vyčerpány kvóty, pro rok 2014 auta zatím jsou).

Kompletní informace o BMW i3 najdete na internetových stránkách BMW Česká republika.

IMAG2482

-PS-