Filtr pevných částic mají dnes už prakticky všechna nová auta, lhostejno, zda mají benzinový, nebo naftový pohon. U nových aut je ale fungování filtru výrazně lepší, než u těch starých, kde může způsobovat problémy. Co byste u staršího auta měli a naopak neměli dělat, abyste životnost filtru zbytečně nezkracovali?
Filtr pevných částic, u starších aut nejčastěji označovaný jako DPF (Diesel Particulate Filter) nebo FAP (Filtre à particules), je součástka ve výfukovém potrubí, která má zachycovat drobné prachové částice z výfukových plynů, které vznikají při nedostatečném spalování paliva. Jeho účinnost je více než 90% a princip jeho fungování není ve své podstatě složitý.
Mikroskopické pevné částice z výfukových plynů procházejících filtrem se zachycují na keramickém sítu, jehož povrch je pokryt drahými kovy (nejčastěji je to platina nebo palladium) a hromadí se. Tím se samozřejmě průchod ucpává, což není žádoucí. Aby filtr (a nakonec i samotný výfuk) mohl i nadále plnit svou funkci, musí se tak čas od času nahromaděného obsahu zbavit. Pokud jsou k tomu „vhodné podmínky“, spustí se regenerace, která ve filtru výrazně zvýší teplotu a částice spálí, čímž se filtr vyčistí a může fungovat znovu dál.
Jenže právě „vhodné podmínky“ mohou být jen občas. Pro spuštění takové regenerace filtru pevných částic je třeba mít ideální rychlost, otáčky motoru, ale i teplotu motoru. Někdy je takové podmínky složité splnit. A je to i kvůli těmto důvodům:
Jízda na krátkou vzdálenost
U starších vozidel je regenerace zahájena a řádně dokončena až po dostatečném zahřátí motoru. Pokud jezdíte pravidelně pouze po městě anebo jen krátké trasy, nemusí ideální situace pro spuštění regenerace nikdy nastat. Filtr se pak ucpe a zničí, navíc motor nebude schopen dostatečně vyfukovat spaliny. Řešením je to, že alespoň jednou měsíčně vyjedete s autem na dálnici a pojedete několik minut ustálenou rychlostí a ustálenými alespoň středními otáčkami motoru.
Nevhodný motorový olej
Mohlo by se to zdát jako drobnost, ale regeneraci filtru pevných částic ovlivňuje také špatný motorový olej. U vozidel s filtrem pevných částic by se totiž měly používat speciální typy oleje se sníženou tvorbou sazí ve výfukových plynech, které pomáhají předcházet zbytečnému zanášení filtru pevných částic. Vždy do auta dávejte olej, který předepisuje výrobce.
Jestli máte v autě filtr pevných částic, měli byste použít také vhodný motorový olej
Nedostatečná kontrola hladiny oleje
Nejen kvalitní olej, ale také jeho správná hladina je důležitá. Jak často hladinu oleje ve svém autě kontrolujete? Je to důležité především proto, že spousta automobilů upozorní řidiče na nízkou hladinu oleje v motoru až ve chvíli, kdy už je ho tam opravdu málo. V případě starších aut s filtrem pevných částic je důležité také sledovat, aby hladina oleje naopak nebyla nad maximem. Pokud se nad risku „MAX“ zvýší, máte problém. Stojí za tím zpravidla smíchání oleje s jinou kapalinou (chladicí kapalina, palivo, …). Proces čištění DPF je zajištěn vstřikováním nafty do spalovacího prostoru, čímž se zvýší teplota výfukových plynů, která je nutná k tomu, aby se začaly spalovat saze v něm uložené. Pokud by bylo složení i z jiných kapalin, mohlo by to filtr zničit.
Nedostatečná údržba
A nakonec to nejdůležitější, co platí naprosto obecně: auto pravidelně servisujte a dodržujte výrobcem předepsané intervaly. Zanášet filtr totiž může i věc, která s ním zdánlivě nesouvisí – například netěsnost v sání vzduchu do motoru., případně špatně fungující sondy či snímače, které mají za následek zvýšený přísun paliva do spalovacího prostoru. Nadměrné množství paliva totiž pro filtr znamená také více nespálených částic a jeho zvýšené zanášení.
Jediná chyba co můžeme udělat je si takové vozidlo pořídit.