Pneumatiky jsou jedinou součástí vozu, která je v kontaktu s vozovkou. Je tedy logické, že pláště výrazně ovlivňují jak jízdní vlastnosti vozu, tak i pohodlí a komfort cestujících. V neposlední řadě mají vliv i na samotnou spotřebu pohonných hmot. Z těchto důvodů bychom neměli jejich výběr podceňovat. Ale jak poznat, které pneumatiky jsou ty správné? Zkuste se držet několika rad, které nabízí Continental.
Už teď, na sklonku zimní sezony, by měl každý motorista zkontrolovat letní pneumatiky, které plánuje v dubnu použít při přezouvání svého vozu. Legislativa hovoří jasně: letní pneumatiky by měly mít zůstatkovou hloubku dezénu minimálně 1,6 milimetru. Pokud mají dezén pod hranicí tří milimetrů nebo jsou na bočnicích hluboké šrámy způsobené například najetím na obrubník, měl by zpozornět a zvážit jejich výměnu. Při používání letních pneumatik s hloubkou dezénu menší než tři milimetry doporučuje Continental obezřetnost, a to hlavně z důvodu bezpečnosti při jízdě vyšší rychlostí a brzdění na mokré vozovce. Nižší hloubka vzorku totiž na mokru znamená nejen vyšší riziko vzniku aquaplaningu, ale i delší brzdnou dráhu. S tím je následně potřeba při jízdě počítat.
1. Dodržujte údaje z technického průkazu
Z velkého technického průkazu zjistíte doporučené rozměry pneumatik a ráfků pro vaše vozidlo. Můžete si vybrat z různých velikostí i šířek plášťů. Při výběru šířky pneumatiky rozhodují preference řidiče. Pro sportovnější jízdu se hodí širší pláště na disku s větším průměrem, ty lépe drží v zatáčkách. Užší pláště s nižším průměrem ráfku naopak volí řidiči, kteří preferují ekonomickou jízdu. „V případě, že chcete mít vůz obutý pneumatikami, které nejsou uvedeny v technickém průkazu, čeká Vás dlouhá cesta. Emisní normy jsou čím dál tím komplikovanější a zpřísňují pravidla pro zapsání jiných rozměrů pneumatik. Každopádně, vždy je potřeba, aby bylo použití pneumatik pro Váš vůz schváleno výrobcem. Pokud tomu tak je, příslušný úřad by neměl mít problém dopsat daný rozměr do technického průkazu. Obecně platí určitá ‚liberálnost‘ u rychlostního a hmotnostního indexu pláště. Ten může být vyšší, ale nikdy nesmí být nižší, než máte uvedený v technickém průkazu,“ radí Aleš Langer z oddělení Zákaznického servisu Continental Barum s.r.o.
Kontrola hloubky běhounu nestačí, co byste ještě u pneu před přezutím měli kontrolovat?
2. Rozlišujte dezén pneumatik
Výběr správného dezénu pneumatik neznamená pouze zvolit mezi letní, zimní a případně celoroční pneumatikou. Můžete zvolit rozličnou konstrukci dezénu, která má vliv na jízdní vlastnosti vozu. Podle stylu jízdy si vyberte mezi symetrickým, asymetrickým nebo směrovým vzorkem. V případě, že jezdíte převážně ve městech na kratší vzdálenosti, znamená nejlepší volbu pneumatika se symetrickým dezénem. Asymetrický vzorek se hodí pro majitele vozů střední a vyšší třídy s výkonnými motory. Tyto pláště mají kratší brzdnou dráhu a lepší boční vedení, proto jsou vhodné pro sportovní styl jízdy. Pneumatiky se směrovým dezénem dobře zabírají v celé své ploše a lépe tak odvádí vodu a sníh. Jsou vhodné pro řidiče, kteří často jezdí v terénu nebo v blátě. Při montáži plášťů s asymetrickým a směrovým dezénem dbejte na to, aby byly pneumatiky nasazené dle instrukcí na bočnici, protože jejich správná montáž výrazně ovlivňuje jízdní vlastnosti auta.
3. Projděte EU štítek pneumatiky
Víte, že každá pneumatika je už několik let povinně vybavena tzv. EU štítkem? Ten spotřebitele informuje o vlivu pláště na spotřebu, o přilnavosti na mokré vozovce a míře vnějšího hluku, vydávaného během jízdy. Pro každého řidiče je vhodný jiný typ pneumatik. Pokud jezdíte velké vzdálenosti po dálnici a patříte k těm, kteří striktně dodržují rychlost, určitě se Vám budou hodit pneumatiky s dobrou známkou za valivý odpor/spotřebu paliva. Naopak pláště s dobrou přilnavostí na mokrém povrchu ocení sportovnější řidiči. Nespoléhejte však slepě pouze na údaje zapsané na štítku pneumatik, jelikož se někteří prodejci snaží uměle zvýšit prodejnost svých plášťů vylepšením parametrů uvedených na štítku. Většinou to má negativní dopad na ostatní vlastnosti a pneumatika je poté nevyvážená. Skutečné parametry si můžete ověřit například v celé řadě nezávislých testů v motoristických i v jiných magazínech, které před sezonou pravidelně vycházejí.
4. Nezapomínejte na stáří pneumatik
Při výběru nových pneumatik se také může stát, že narazíte na pláště, které jsou označené jako nové, ale podle DOT kódu byly vyrobeny již před několika lety. „Starších“ pneumatik se nemusíte bát. Platí jediná podmínka: při skladování nových plášťů je nutné dodržovat správné podmínky (sucho, chlad, bez přímého slunce, průvanu a působení ozónu), pláště tak vydrží jako nové celou řadu let. „V celé řadě interních testů, které jsme v uplynulých letech realizovali, se potvrdilo, že běžný řidič nemůže rozpoznat rozdíl mezi novou pneumatikou a pláštěm vyrobeným před 5 lety. Rozdíly jsou tak minimální, že ani profesionální testovací jezdci rozdíl nezaregistrují. Běhounová směs moderních plášťů obsahuje činidla s postupným uvolňováním, která chrání pneumatiku při správném skladování minimálně po dobu 5 let,“ říká Aleš Langer.
5. Nerozhodujte se jen podle ceny
Hon na ty úplně nejlevnější pneumatiky se nemusí vyplatit. Pneumatiky jsou často levné za nějakou „cenu“ – a to většinou na úkor kvality. Mají tedy horší jízdní vlastnosti, delší brzdnou dráhu, horší boční vedení a rovněž menší kilometrový výkon, takže je musíte častěji měnit. „Cena by neměla být hlavním kritériem, podle kterého spotřebitelé vybírají pneumatiky, a náš výzkum to potvrzuje. Cena je pro dotázané důležitá, ale při výběru pneumatik dají hlavně na zkušenost vlastní nebo zprostředkovanou například od svých známých. A pokud zkušenost chybí, jsou dobrým vodítkem třeba právě testy,“ radí Juraj Ižvolt, ředitel divize marketing Continental Barum s.r.o.