Systém EDR (z anglického Event Data Recorder, volně přeloženo jako zapisovače údajů o události) je zařízení, které slouží k uložení vybraných informací o vozidle v případě, že nastane předem definovaná událost. Systémem EDR musí být od července 2022 vybavena všechna nově homologovaná vozidla kategorie M1 a N1 a od července 2024 pak všechna nově vyrobená vozidla kategorie M1 a N1 bez ohledu na datum uvedení na trh.
Co je systém EDR a kde je ve voze umístěn
EDR je funkce, resp. zařízení nainstalované ve vozidle, které ukládá informace o vozidle v případě, že nastane určitá specifikovaná událost – obecně když dojde k aktivaci airbagů, předepínačů bezpečnostních pásů nebo k překročení zpomalení vozidla o 8 km/h za dobu 300 ms.
Samotné EDR je nejčastěji funkcí ACM (z anglického Airbag Control Module, tedy řídcí jednotky airbagů), který je instalován v dobře chráněném prostoru vozidla (obvykle pod jedním z předních sedadel, případně ve středové konzoli) a hraje důležitou roli při záznamu nehodových dat, které shromažďuje z vyhrazených snímačů, rozmístěných po celém vozidle.
Jak systém funguje
Systém EDR snímá průběžně data z řídící jednotky airbagů (spolu s dalšími informacemi o vozidle) tato data uzamkne až v případě nehody, resp. překročení přednastavených hodnot, a to v čase do 5 sekund před zaznamenanou událostí a 300 ms po zaznamenané události. Nahrávání dat pracuje na principu uzavřené smyčky a EDR tedy nepřetržitě zaznamenává data a přepisuje několik předchozích vteřin, dokud ho nezastaví událost.
Kyberbezpečnost aut je čím dál důležitější. Je to těžký úkol pro automobilky i pro řidiče
Konkrétní data, která jsou zaznamenávána, jejich rozsah a přesnost vymezuje předpis OSN č. 160. Mezi těmito daty jsou například:
- rychlost udávaná vozidlem
- poloha akcelerátoru nebo pedálu akcelerátoru
- stav provozní brzdy
- stav bezpečnostních pásů
- zrychlení vozidla v jednotlivých osách
- zásah do řízení
- aktivace airbagů a čas do aktivace
Data ukládaná v systému EDR jsou anonymizovaná
Jelikož je funkce systému EDR svázána s funkcí řídící jednotky airbagů, není možná jeho deaktivace. Samotná data jsou však anonymizována a musí být chráněna před manipulací, přičemž systém nesmí ukládat poslední 4 číslice VIN, aby nebylo možné konkrétní vozidlo, vlastníka či provozovatele jednoznačně identifikovat.
Vyčtení jednotky EDR v současné době vyžaduje připojení vyčítacího zařízení (nejčastěji CDR – Crash Data Retrieval) přímo na vozidlo nebo samotnou řídící jednotku. Systém uchovává veškerá data přímo v jednotce EDR a nemá možnost je odesílat na dálku. Rovněž jeho prostřednictvím nelze sledovat například jízdní styl řidiče nebo globální polohu vozidla.
K čemu je možné data ze systému využít
Data EDR poskytují informace pro výzkum bezpečnosti silničních vozidel a mohou sloužit jak pro diagnostiku vozidla v době nárazu, tak při hledání hlavní příčiny dopravní nehody. Jejich zkoumáním je možná inovace a zavádění pokročilejších bezpečnostních systémů ve vozidlech (což byl mj. jeden z hlavních důvodů jejich zavedení na přelomu století v USA). Data EDR napomáhají rovněž v oblasti silničního stavitelství, kdy lze statistickou analýzou průběhu a příčin dopravních nehod navrhnout vhodná bezpečnostní opatření jak na stávající komunikaci, tak ve fázi výstavby nové komunikace.
Do hajzlu s EU
Jak se asi k tomu Dostanou ? Auto je moje a když nedám souhlas, nic nedostanou, leda by užili proces s odebráním věci. V případě, že nepůjde o život, pochybuji, jestli o život ale někdo přijde, třeba při DN, tak ať to mají, nejen policie, ale i právníci obou stran. Důležité pak bude svědomí a znalosti případných soudních znalců. Víme o tom své asi všichni,
jistě, ale v okamžiku srážky půjde vše za tebou a pojišťovny nepomohou
Je to esenciální neototalitní svinstvo. Další prostředek špinavého, zločinného fízlování občanů doslova na každém kroku a při každém prdu. Snaha upevnit absolutí kontrolu nad lidskou společností a dohled hubící svobodu nás všech. Stejně jako fakt, že už dnes automobily občany fízlují, odesílají naše svrchovaně privátní a důvěrná data o používání aut svinským automobilkám. A tito špinaví zloději a uzurpátoři nejenže nás nežádají o svolení, ale tato data kradou a nic nám za ně neplatí.
Ty potřebuješ alobal na hlavu a jít na vzduch
Má pravdu ALOBALE!
Mam vypnutý EGR ventil tohle půjde taky:)
Takové auto si prostě nekoupím. Jak jednoduché! Nechť takový špionážní průmysl EU zkrachuje. Jiní si takovou černou skřínku odpojí, nebo vloží emulátor.
Tyto moduly jsou v autech už dávno. Minimálně od roku 2010. Používají se pri vyšetřování nehod. Jedná se o řídící jednotku airbagů. Zaznamenána posledních 5s před nárazem.
S láskou vzpomínám na P-V3S a Š 706 MTS 24. Moc elektroniky tam nebylo ale muselo se s tím umět jezdit.
Nové auta jsou díky normě Euro7 naprosto k ničemu. Krátká životnost mnoha dílů způsobí že auto po najetých 80 tis. km není schopné udělat emise. Díky biopalivům kde máme celých 10% biosr… je to ještě horší.
Všechna tato nařízení vznikají tak, že nějaká firma vyrábí nesmysl, který nikdo nechce. Aby ho prodala, dá provizi úředníkovi, který to prosadí jako povinný doplněk a kšefty se hýbou. Proč myslíte, že je v ČR v nových domech povinný kouřový senzor .. protože jich jistá česká firma měla na skladě 100 tisíc a neprodávaly se. Proč jsou povinné prohlídky komínů u plynových kotlů, když je nikdo neprohlíží a firmy posílají potvrzení o prohlídce na dobírku poštou,..
Fando, predstavujete si svět velmi jednoduše a slovo prevence Vám asi nic neříká.
Současná vozidla již o Vás vědí vše, včetně polohy a času. Takže záznam 6 vteřin při kritické situaci není nic klíčového.
Další nepotřebný krám, který nechceme, ale musíme ho zaplatit! Opět vítězství bruselského šimla. Pár úředníků si to vydupalo, aby zdůvodnili své křesílko v kanclu. Předpokládám, že i Pojišťovny zareagují a opět zvednou pojistné.
Totalitní zlo. Smrt totalitě! Nás nedostanou.
A proč myslíte že dlouhodobě vázne prodej nových aut.Lidi těch elektronických nesmyslů zasahujících do řízení a různé špehování a dálkové zasahování do systémů jednou prodaného a tudíž soukromého majetku tak aby majitele přivedli na servis ke značkovému dealerovi, mají po krk.Nějaké EDR je ten menší problém.
Špicl je stále za bastarda, v osobním životě zrádce svobody života, viz „Bídníci“ hnus Bastardů je nezasavislí, ke svobodě člověka, hnusáci nechcou mít život krásný, chcou být drábem nad lidstvem, třeba bastard si neuvědomuje, proč chce zavést špicla do auta, hlavně pokrok špicla – dostane od EEU odměnu v řádu milionů za krativitu hnusu do sistému špicla schváleného, no ni? No Jidáš vždycky na konec za dokonalý čin zdechne po sléze no ni? jsou vyvíječi dobří a nebo žumpa, vyvíječí acetylenu?
Ano, naprosto další zbytečné zařízení, které jen komplikuje život řidičům, navyšuje cenu aut a také další možnost poruchy a další peníze z kapes. Ještě budeme vzpomínat na krásná, stará auta s jednoduchou technikou.
Tento systém je tak komplikovaný že navýší opět jednou ceny vozidel všech druhů. Elektronika je už i tak velmi náchylná na poruchy, je nespolehlivá a přijde doba kdy budeme všichni plakat po starých dobrých oldtimerech. Neříkám že je špatné hlídat bezpečnost aut, toto ale není ten případ. Máme mnoho jiných
a jednodušších systémů jak to ohlídat, nemusíme ale prošpikovat takovým množstvím nespolehlivé elektroniky jako jsou tablety kde máte tolik možností si něco nastavit. To trvá dlouho než se propracujete a když se něco rozbije tak to musíte za drahý peníz vyměnit celé. U starších aut vám stačí jeden spínač a je hotovo. Dnešní turbo-kapitalismus přeskakuje celé generace a to není dobře.
Tak trochu černá ( oranžová ) skříňka v letadle….
Ono to je popravdě černá skříňka je, ale na rozdíl od letadel, to nevydrží požár ani ponoření do vody. A už vidím policajty, jak ze zdemolovaného auta vytahují data o nehodě.