Volkswagen již odpočítává dny do roku 2020, v němž v rychlém sledu uvede na trh zcela nově koncipované elektromobily s dlouhým dojezdem a vizionářským designem: rodinu modelů I.D. Tři modely I.D. byly již představeny jako studie: kompaktní I.D., SUV I.D. CROZZ a MPV I.D. BUZZ. Volkswagen vystavuje nyní na Ženevském autosalonu ve světové premiéře nový vrcholný model rodiny I.D. s označením I.D. VIZZION, novou generaci avantgardní limuzíny vyšší třídy. S funkcemi autonomní jízdy a ovládání hlasovými povely a gesty. A poprvé se schopností učit se díky umělé inteligenci. Fascinující Volkswagen pozítří otvírá v Ženevě brány do budoucnosti.

Nová interpretace cestování a prostoru. I.D. VIZZION přenáší DNA charismatického designu modelů I.D. – design elektrické mobility značky Volkswagen – do světa velkých limuzín. Základem výjimečného postavení je v tomto případě nová, inteligentní interpretace cestování a prostoru. Mobilní interiér – open space – má přitom zcela novou podobu. Díky tomu mohou cestující ještě intenzivněji a flexibilněji využívat svůj čas na krátkých i dlouhých cestách svého každodenního života. Výběr automobilu ve stylu studie I.D. VIZZION tak bude výrazem vědomého a chytrého rozhodnutí jeho uživatelů – lhostejno, zda půjde o sdílené nebo soukromé vlastnictví.

Splynutí reálného a virtuálního světa. Interakce s vozem I.D. VIZZION probíhá virtuálně prostřednictvím rozšířené reality. Ve spojení s rozsáhlou konektivitou představuje tato studie výhled na rok 2030. Bude to svět mobility, v němž bude téměř vše myslitelné a možné. Komunikační technika automobilu se stane virtuálním asistentem, který se učí a empaticky reaguje. I.D. VIZZION poskytuje svým cestujícím především více osobní volnosti, protože jako chytré zařízení na kolech již nevyžaduje žádného řidiče a naopak se sám automobil promění v „šoféra“. Díky rozsáhlému síťovému propojení se totiž stane součástí digitálního světa a všem svým cestujícím (řidič již není zapotřebí) poskytuje volnost k tomu, aby mohli během jízdy ve voze I.D. VIZZION odpočívat, komunikovat, pracovat a stanovit cíl cesty. Ovládání studie I.D. VIZZION je zcela intuitivní, a tím i snadné, díky intuitivní interakci mezi uživatelem a technikou prostřednictvím rozšířené reality, nově navrženým brýlím se smíšenou realitou – na základě techniky HoloLens, vyvinuté společností Microsoft – a hlasovému ovládání hovorovou řečí. Největší z dosud představených modelů Volkswagen I.D. je díky konceptu interaktivního luxusního salonku – open space – individualizovatelným, mobilním životním prostorem.

Progresivní zcela nová platforma pro elektromobily. Volkswagen studií I.D. VIZZION dokládá, jak velký potenciál má zcela nová platforma pro elektromobily rodiny I.D. Jedná se o kombinaci konstrukčních řešení, s níž Volkswagen pokryje kompletní spektrum elektrické mobility. V Ženevě představená studie navíc znovu potvrzuje, že Volkswagen nenechává na cestě do budoucnosti bez povšimnutí žádný scénář. Stejně jako dříve představené modely I.D. je však i I.D. VIZZION mnohem víc než jen projekční plochou budoucnosti. Svým fluidním, monolitickým designem a progresivní zcela novou platformou pro elektromobily ukazuje, jak si Volkswagen představuje limuzínu vyšší třídy s elektrickým pohonem. Zatímco ovládání prostřednictvím rozšířené reality ilustruje stav techniky v roce 2030, lze si automatizovanou jízdu na úrovni 5 představit již od roku 2025. Design studie I.D. VIZZION, elektrický pohon všech kol dvěma elektromotory s celkovým nejvyšším výkonem 225 kW, vysokonapěťové akumulátory s kapacitou 111 kWh a dojezdem až 665 kilometrů naproti tomu ukazují cestu do zcela bezprostřední budoucnosti. I.D. VIZZION přitom ukazuje, jak fascinující bude mobilita zítřka. Automobil má totiž své nejlepší roky ještě před sebou. Bude ještě čistější, hospodárnější a bezpečnější než dosud. Autonomní jízda zpřístupní automobil zcela novým uživatelům. A k tomu dojde nejpozději v polovině příštího desetiletí – dřív, než dnes mnoho lidí očekává.

Umělá inteligence. Studie I.D. VIZZION je jedním z prvních automobilů, do jejichž konceptu byl zahrnut budoucí potenciál „umělé inteligence“. Tímto termínem se označují programy, které jsou schopné se samy učit a které pomocí algoritmů rozpoznávají, vyhodnocují a interpretují vzory. Časem si tyto systémy osvojují další nové poznatky, takže dokážou reagovat i na nové situace. Za pojmem „umělá inteligence“ se tedy skrývá revoluce programování. Tam, kde dnes softwaroví inženýři píší programy a na jejich základě implementují do automobilů velmi inovativní funkce, avšak bez schopnosti učit se, naleznou již brzy uplatnění programy, které „se učí strojově“. Toto „strojové učení“ zítřka je důležitým krokem na cestě k „umělé inteligenci“ pozítří. „Strojové učení“ a „umělá inteligence“ umožní realizovat koncepty vozidel, jako je studie I.D. VIZZION. Automobilů, které kombinují mobilitu na nejvyšší úrovni s inteligentními službami, čímž vzniká něco na způsob „inteligentního šoféra“. Právě to je I.D. VIZZION. Volkswagen urychluje vývoj umělé inteligence pro automobily. Cestu k tomuto cíli lze rozdělit do tří fází: „konvenční programování“ (současnost), „strojové učení“ (bezprostřední budoucnost) a „umělá inteligence“ (budoucnost).

  • Konvenční programování“ – současnost. Na rozdíl od automobilu budoucnosti I.D. VIZZION nejsou současná vozidla vybavena „umělou inteligencí“. Vývojáři v současnosti definují v celém rozsahu programový kód, který popisuje každé chování systému. Například asistent pro jízdu v jízdním pruhu „Lane Assist“ používá konvenční program založený na modelech. Jeho vývojáři v něm přesně popsali matematické parametry pro vizuální rozpoznávání podélného značení jízdního pruhu. V programu musejí vývojáři samozřejmě zohlednit také veškeré odchylky – například chybějící nebo přerušovaná podélná značení, aby si vozidlo dokázalo poradit se všemi myslitelnými situacemi. Vizuální informace přední kamery jsou pak porovnávány s matematickým popisem podélného značení jízdního pruhu na vozovce. Pokud se shodují, je Lane Assist připraven k zásahu.
  • Strojové učení“ – bezprostřední budoucnost: V budoucnosti budou programy trénovány, aby se naučily mimořádně komplexní nové parametry. Tréninkem, „strojovým učením“, si osvojují neznámá fakta. U značky Volkswagen se bude „strojové učení“ využívat například při interpretaci okolí vozidla tzv. prostorovým kamerovým systémem (kamery ve vnějších zpětných zrcátkách, na přídi a zádi). Systém rozpoznávání okolí vozidla Volkswagen totiž bude muset být schopen rozlišovat mezi nejrozmanitějšími vizuálními vzory. Kamery musí například rozpoznat, zda „vidí“ nákladní vozidlo, osobní automobil, chodce, nebo cyklistu. „Konvenční programování“ těchto vzorů (podobné podélnému značení na vozovce u systému „Lane Assist“) je výzvou. „Strojové učení“ dokáže tuto výzvu vyřešit. Vývojáři přitom „krmí“ algoritmus rozpoznávání obrazů tisíci tréninkovými daty – obrazy nákladních vozidel, osobních automobilů, chodců a cyklistů. Algoritmus se tak strojově učí. Na základě obrazů se učí rozlišovat účastníky silničního provozu. Tak lze realizovat nové funkce. Avšak „strojové učení“ ještě není žádnou „umělou inteligencí“.
  • Umělá inteligence“ – budoucnost. „Umělá inteligence“ je podmíněna programem, který činí samostatně závěry a na jejich základě přijímá vlastní rozhodnutí. Na tom je založen koncept interaktivních asistentů studie I.D. VIZZION. Automobily budoucnosti vystačí s mnohem menším počtem ovládacích prvků, jejichž ovládání bude navíc naprosto intuitivní. Asistenční systémy ve výbavě studie I.D. VIZZION jsou schopné učit se, takže se každý den znovu a znovu dokonale přizpůsobují svým uživatelům. Systém studie rozpoznává jejich potřeby a vkus – například nastavení sedadel a klimatizace nebo seznamy oblíbených skladeb – a samočinně je aktivuje v závislosti na kontextu a situaci. Volkswagen zítřka se tak promění v přátelského partnera a dokonalého řidiče. „Umělá inteligence“ vozu Volkswagen přitom optimálně synchronizuje činnost hardwaru a softwaru. K tomu patří také pro autonomní jízdu nezbytné laserové a radarové senzory, kamery a elektronické řídicí jednotky. Mezi nimi probíhá nezávislá výměna dat, z nichž vlastním rozhodováním odvozují správné jízdní manévry. To je „umělá inteligence“. To je I.D. VIZZION.
Přečtěte si také:  Nový Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ je první AMG s čistě elektrickým pohonem. Nabídne až 761 koní a 1020 Nm

Bezpečnost, svoboda, jednoduchost, domov. Volkswagen rozdělil zásadní inovace studie I.D. VIZZION do čtyř tematických oblastí, které názorně ukazují, jak nové technologie velmi rychle změní k lepšímu životy lidí.

  • SAFETY (BEZPEČNOST) – Cestování v automobilu I.D. VIZZION bude ještě bezpečnější než dosud. Rozpoznávání tváří zaručí, že se tento Volkswagen nedostane do špatných rukou. Ovládání hlasovými povely a gesty zabraňuje chybné obsluze. Interaktivně komunikující projekční světlomety, které například promítají na vozovku virtuální přechod pro chodce, chrání chodce a cyklisty. A nakonec zajistí citelný pokles počtu nehod autonomní jízda na nejvyšší úrovni (5).
  • FREEDOM (SVOBODA) – Automobily, jako je I.D. VIZZION, zvětší svobodu jednotlivce, protože autonomní jízda na úrovni 5 dává každému cestujícímu příležitost využívat čas strávený v automobilu svobodněji a smysluplněji. I.D. VIZZION se navíc bude den ode dne lépe a lépe přizpůsobovat svým cestujícím díky využívání potenciálu umělé inteligence se schopností učit se.
  • SIMPLICITY (JEDNODUCHOST) – I.D. VIZZION usnadňuje život ve složitém světě intuitivním ovládáním. Nabízí ovladatelnou mobilitu pro každého, střiženou na míru individuálním potřebám. Volkswagen se přitom stane digitálním asistentem. Rozšířená realita zpřístupňuje zcela nový svět interakce a komunikace.
  • HOME (DOMOV) – Open space studie I.D. VIZZION je luxusním salonkem na kolech, který lze individualizovat prostřednictvím různých cestovních režimů. V „open space“ lze dělat cokoli – odpočívat, pracovat, hrát si, komunikovat. V závislosti na cestovním režimu se skla oken elektrochemicky ztmaví a systém ANC (Active Noise Cancelling) eliminuje rušivý hluk z okolí. Studie rozpoznává zdravotní stav a kondici cestujících prostřednictvím senzorů, monitorovacích náramků a zařízení HoloLens (Health Function Screening) a na tomto základě nastavuje klimatizaci. I.D. VIZZION je tak pojízdným chytrým domovem nové doby.

Záznam z tiskové konference:

[fbvideo link=“https://www.facebook.com/volkswagen/videos/2017291551633552/“ width=“640″ height=“400″ onlyvideo=“1″]