Příběh týmu Volkswagen v mistrovství světa v rallye končí vykřičníkem. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N) dosáhli v Rallye Austrálie dalšího vítězství s nejúspěšnějším vozem v historii mistrovství světa v rallye (FIA WRC). Třiačtyřicátý triumf v 52. rallye soutěžního vozu Polo R WRC byl mimořádný a tvrdě vybojovaný – v těsném souboji s týmovými kolegy, posádkou Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), kteří s vozem WRC z Wolfsburgu získali po čtyřech titulech v hodnoceních jezdců i spolujezdců a společně s posádkou Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) slavili titul také v hodnocení konstruktérů.
Z velkého finále u protinožců se stal opravdový thriller, z něhož nakonec vyšla vítězně posádka Mikkelsen/Jæger díky silným nervům a velkolepému výkonu. Volkswagen tak po čtyřech letech opouští nejvyšší ligu soutěžního sportu a po Formuli 1 nejvýznamnější mistrovství světa v motoristickém sportu na vrcholu a s pozoruhodnou bilancí.
Potvrzeno: nejlepší soutěžní vůz, který kdy byl vyroben – Polo R WRC
Pozoruhodná bilance zní následovně: 958 rychlostních zkoušek, 640 nejlepších časů; 52 soutěží, 87 umístění na stupních vítězů, z toho 43 vítězství; 51 speciálních rychlostních zkoušek Powerstage, 92krát bonusové body. Volkswagen Polo R WRC je z hlediska úspěšnosti s odstupem nejúspěšnějším vozem v mistrovství světa v rallye všech dob. Mezi prvním vyjetím vozu WRC z Wolfsburgu na trasu rychlostní zkoušky – Jari-Matti Latvala 16. ledna 2013 v 9:07 h – a posledním průjezdem cílem, který dnes ve 13:47 h a 41 sekund místního času absolvoval s vozem Polo R WRC Andreas Mikkelsen, leží 48 723,52 kilometru, ujetých v tempu rychlostních zkoušek. To odpovídá docela přesně trojnásobku vzdálenosti ze sídla týmu Volkswagen v ulici Ikarusallee 7a v Hannoveru do jeho servisního zázemí v australském přístavu Coffs Harbour. Za tímto úspěchem stojí silný tým. Kromě týmu v místech konání rallye a přibližně 200 zaměstnanců v Hannoveru přispěli k historickým úspěchům také pracovníci technického vývoje ve Wolfsburgu a partneři týmu Volkswagen Motorsport.
Milníky místo melancholie: působivé vítězství Mikkelsena po souboji s Ogierem
Extrémní množství prachu, čištění trati a chytrá strategie pro výběr a použití soutěžních pneumatik jsou příkladem rozmanitých výzev, před něž byli postaveni účastníci Rallye Austrálie 2016. Posádka Andreas Mikkelsen/Anders Jæger byla v čele startovního pole vozů WRC na 94,1 procenta z celkových 283,36 kilometru rychlostních zkoušek. Jejich souboj se čtyřnásobnými mistry světa, posádkou Ogier/Ingrassia, patřil mezi nejlepší okamžiky soutěžního sportu uplynulých let. A to navzdory tomu, že obě posádky týmu Volkswagen neměly nejlepší výchozí pozici z hlediska postavení na startu.
Jeden cíl splněn, druhý cíl unikl jen těsně – Mikkelsen/Jæger skončili v mistrovství světa na třetím místě
Vítězstvím v závěrečné soutěži letošní sezony splnila posádka Mikkelsen/Jæger přesně to, co bylo z jejího pohledu nezbytné k tomu, aby si zajistila druhé místo v mistrovství světa v rallye. Jejich soupeři v boji o titul vicemistra, Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B, Hyundai), však neudělali žádnou chybu a dojeli na třetím místě za posádkami Mikkelsen/Jæger a Ogier/Ingrassia. To jim postačilo k tomu, aby obhájili své postavení v tabulce. Posádka Mikkelsen/Jæger ovšem vybojovala třetí místo v hodnocení konstruktérů – jako nejlepší tým s jedním vozem v mistrovství světa v rallye.
Posádka Latvala/Anttila uzavřela sezonu bodovým umístěním
Nejlepší umístění na závěr letošní sezony naproti tomu zůstalo upřeno posádce Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) s třetím vozem Polo R WRC. Ta se hned na začátku soutěže dostala do mírného kontaktu s okrajem mostu a poškodila zavěšení zadního kola. Navzdory více než sedmiminutové časové ztrátě se vicemistři z loňského roku probojovali zpět na bodovaná místa a Rallye Austrálie dokončili na deváté pozici.
Tečka nad i v doméně týmu Volkswagen: nejlepší čas v Powerstage pro Ogiera
Skutečnou doménou týmu Volkswagen zůstala i v Austrálii tzv. Powerstage, v níž jsou udělovány bonusové body nejlepším třem jezdcům a spolujezdcům. V Austrálii zajela nejrychlejší čas podevětatřicáté posádka týmu Volkswagen – Sébastien Ogier/Julien Ingrassia. V uplynulých čtyřech letech putovaly bonusové body do Wolfsburgu celkem 92krát. Pro posádku Ogier/Ingrassia to byl 33. nejlepší čas v Powerstage jejich kariéry.
Hlasy po 3. dni Rallye Austrálie:
Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1: „Na konci rychlostní zkoušky ‚Wedding Bells‘ jsem se dostal na výjezdu z levotočivé zatáčky příliš blízko ke krajnici a dostal smyk. A v obrovském mračně prachu jsem se musel nejprve zorientovat, kde je vozovka. Kvůli tomu jsme ztratili téměř 20 sekund. Ale ničeho nelituji. S Julienem jsme po celý víkend podstupovali maximální riziko a do té doby jsme sváděli s Andreasem skvělý souboj. Andreas si vítězství zaslouží. Beztak je nejdůležitější, že se náš tým loučí s mistrovstvím světa v rallye vítězstvím. Pro mě to je velmi emocionální okamžik. Je toho tolik, za co vděčím tomuto týmu. Volkswagen Motorsport byl pro mě s Julienem doslova rodinou. Navázal jsem velký počet přátelství a nikdy nezapomenu na úžasné okamžiky, které jsme prožili v uplynulých letech. Velkolepá jízda se chýlí ke konci a jsem hrdý, že jsem mohl být její součástí.“
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2: „Dnes jsem si při Powerstage užíval poslední kilometry ve voze Polo R WRC. Dnes a včera jsme zajeli dobré rychlostní zkoušky. S naším výkonem v uplynulých dnech můžeme být spokojeni. Na první rychlostní zkoušce jsme se žel dostali do mírného kontaktu se zdí mostu a poškodili si přitom zavěšení zadního kola. Kvůli tomu jsme ztratili hodně času a už jsme neměli šanci bojovat o stupně vítězů a vítězství. To bych býval rád udělal, především, abych dal našemu týmu vhodný dárek na rozloučenou. Naši týmoví kolegové Andreas Mikkelsen a Sébastien Ogier vybojovali zasloužené dvojité vítězství. Oběma gratuluji. Dnes večer budeme ještě jednou jako celý tým společně slavit, a tím skončí naše společná éra v mistrovství světa v rallye. To bude jistě velmi emocionální.“
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9: „Máme za sebou velkolepý víkend, který nám přinesl výsledek snů na konci naší sezony. Dnes byl zcela mimořádný den, protože jsme jako tým nastoupili naposledy. Tolik jsem si přál, abych v této rallye zvítězil pro Volkswagen. A je velkolepé, že se mi to podařilo. Volkswagen je týmem, který mi dal šanci vstoupit do nejvyšší ligy soutěžního sportu. Vložil do mě velkou důvěru a tolik mi toho umožnil. To bude mít vždy mimořádné místo v mém srdci. V poslední rallye se všechno skvěle sešlo, všechno, skutečně všechno bylo v dokonalém souladu – bylo to jednoduše optimum, kterého jsme dosáhli za čtyři roky v mistrovství světa v rallye. Že to i přesto úplně nestačilo na titul vicemistra, je sice na jedné straně škoda, na druhé straně to není tak důležité. Kdybych si totiž musel vybrat mezi vítězstvím v poslední společné rallye a titulem vicemistra, zvolil bych vždy vítězství.“
Sven Smeets, ředitel týmu Volkswagen Motorsport: „Dnes je na jedné straně úspěšný den pro Volkswagen, na druhé straně nás čeká emocionální rozloučení s mistrovstvím světa v rallye. Rozloučení dvojitým vítězstvím je jednoduše velkolepé. Navzdory náročné situaci odváděl celý tým své maximum a pracoval absolutně profesionálně až do posledního servisu, až do posledních metrů. Jsem neuvěřitelně hrdý na naše výkony v Rallye Austrálie – ale také na výkony v uplynulých letech. Děkuji všem v Hannoveru, ve Wolfsburgu i tady, v místě konání rallye, a také všem našim partnerům, kteří k tomu přispěli. Hodně jsme toho dosáhli a s velkým sebevědomím kráčíme vstříc naší budoucnosti v motoristickém sportu.“
A pak tu byl ještě…
…maraton Juliena Ingrasii v pořizování „selfie“. Na konci účasti značky Volkswagen v mistrovství světa v rallye si čtyřnásobný mistr světa v hodnocení spolujezdců pořídil na místě svou „selfie“ s každým členem týmu, aby si zachoval vzpomínku na čtyři společné roky.
A pak tu byl kromě toho ještě…
…jezdec, který se od začátku podílel na programu týmu Volkswagen v mistrovství světa v rallye: Andreas Mikkelsen. Jeho první účastí v barvách týmu byla Rallye Finsko 2011, v níž se postavil na start jako kandidát na post továrního jezdce. Při prvním zkušebním nasazení v roli juniorského jezdce řídil vůz koncernové značky Škoda pod vlajkou týmu Volkswagen Motorsport.
Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Austrálie – konečné výsledky
- Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N), Volkswagen, 2:46.05,7 h
- Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen, + 14,9 s
- Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai, + 1.12,6 min
- Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai, + 1.26,7 min
- Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai, + 1.28,3 min
- Mads Østberg/Ola Fløene (N/N), Ford, + 1.41,5 min
- Ott Tänak/Raigo Mõlder (EST/EST), Ford, + 3.04,3 min
- Esapekka Lappi/Janne Ferm (FIN/FIN), Škoda, + 7.32,3 min
- Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen, + 7.56,9 min
- Lorenzo Bertelli/Simone Scattolin (I/I), Ford, + 8.00,1 min
Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Austrálie – výsledky Powerstage
- Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 3.36,8 min
- Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 1,2 s
- Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai + 2,7 s
Konečné pořadí mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship)
Hodnocení jezdců
1. Sébastien Ogier, 268 bodů; 2. Thierry Neuville, 160; 3. Andreas Mikkelsen, 154; 4. Hayden Paddon, 138; 5. Dani Sordo, 130; 6. Jari-Matti Latvala, 112; 7. Mads Østberg, 102; 8. Ott Tänak, 88; 9. Kris Meeke, 64; 10. Craig Breen, 36
Hodnocení spolujezdců
1. Julien Ingrassia, 268 bodů; 2. Nicolas Gilsoul, 160; 3. Anders Jæger, 154; 4. John Kennard, 138; 5. Marc Martí, 130; 6. Miikka Anttila, 112; 7. Ola Fløene, 102; 8. Raigo Mõlder, 88; 9. Paul Nagle, 64; 10. Scott Martin, 36
Hodnocení konstruktérů
1. Volkswagen Motorsport, 377 bodů; 2. Hyundai Motorsport, 312; 3. Volkswagen Motorsport II, 163; 4. M-Sport, 162; 5. Hyundai Motorsport N, 146; 6. DMACK, 98; 7. Jipocar Czech National Team, 18; 8. Yazeed Racing, 4