Technický pokrok umožňuje realizaci nemožného. Například dosud nevídaného zážehového motoru, který je podobně úsporný jako vznětový motor, přestože je jeho pořizovací cena výrazně nižší. Zážehového motoru, který za jízdy deaktivuje dva ze svých čtyř válců, nebo se dokonce zcela vypne. Zážehového motoru, který kombinuje suverénní točivý moment s nízkými emisemi. Volkswagen takový motor vyvinul: Nová jednotka 1.5 TSI ACT BlueMotion poskytuje nejvyšší výkon 96 kW/130 koní a pohání již modely Golf a Golf Variant. Hospodárný čtyřválec 1.5 TSI ACT BlueMotion se bude dodávat i pro další modely značky Volkswagen.
Volkswagen Golf 1.5 TSI ACT BlueMotion má kombinovanou spotřebu paliva pouhých 4,8 l/100 km. Mimo město klesá hodnota průměrné spotřeby paliva podle metodiky EU na 4,0 l/100 km (s DSG: 4,1 l/100 km). S tímto motorem objemu 1,5 litru může dosahovat nízké spotřeby každý řidič, protože jeho účinnost je o 10 procent vyšší než u srovnatelných zážehových motorů. Volkswagen dosáhl této výhody použitím Millerova cyklu u motoru TSI a použitím technicky vyspělého výfukového turbodmychadla s variabilní geometrií lopatek (VTG). Čtyřválec spaluje palivo mimořádně střídmě při předvídavém stylu jízdy a v oblasti částečného zatížení. Za těchto provozních podmínek běží motor jen na dva válce (aktivní systém deaktivace válců ACT), nebo se kompletně vypne (mikrohybridní režim setrvačné jízdy s vypnutým motorem).
Aktivní systém deaktivace válců ACT. Kdykoli je to možné, deaktivuje aktivní systém deaktivace válců – označovaný zkratkou ACT – dva vnitřní válce. A to ve všech situacích, kdy řidič požaduje nízký výkon. K deaktivaci dochází v rozsahu otáček od 1400 do 4000 min-1 a při rychlosti jízdy až 130 km/h. Řidiče upozorňuje na sotva vnímatelný přechod ze čtyř na dva válce oznámení „2válcový režim“ na panelu přístrojů.
Setrvačná jízda s vypnutým motorem. Motor 1.5 TSI ACT BlueMotion disponuje další inovací, je-li kombinován se 7stupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. U tohoto pohonu lze hovořit o mikrohybridním systému. Jakmile řidič uvolní předvídavě pedál plynu nebo jede v mírném klesání, řídicí jednotka motor TSI vypne, odpojí jej rozepnutím spojky od hnacího řetězce a Volkswagen se pohybuje setrvačností. V této fázi nedochází k brzdění motorem, takže lze optimálně využít kinetickou energii vozidla. Golf při setrvačné jízdě neprodukuje žádné emise. Přechodné vypínání motoru při setrvačné jízdě snižuje v reálném provozu spotřebu paliva až o 0,4 l/100 km. Mikrohybridní systém používá elektrickou síť s napětím 12 V a kompaktní lithium-iontový akumulátor, aby byly i ve fázích s vypnutým spalovacím motorem zásobovány elektrickou energií všechny důležité systémy.
Hospodárný Millerův cyklus TSI. Kromě kompletního vypínání motoru a deaktivace poloviny válců se 1.5 TSI ACT BlueMotion vyznačuje také průběhem spalování v Millerově cyklu. V tomto případě se jedná o optimalizované ovládání ventilů (dřívější uzavření sacích ventilů) v kombinaci s vysokým kompresním poměrem a přeplňováním turbodmychadlem. Inovativně řízené spalování směsi paliva a vzduchu zvyšuje účinnost o 10 procent. To se projevuje dalším citelným snížením spotřeby paliva a emisí i mohutným točivým momentem, který je k dispozici již při nízkých otáčkách. V porovnání s ostatními zážehovými motory jsou sací ventily jednotky 1.5 TSI ACT BlueMotion otevřeny po kratší dobu. A to je rozhodující. Sací ventily jsou totiž ve fázi sání uzavřeny již v okamžiku, kdy píst ještě nedosáhl dolní úvrati, takže pokračuje v pohybu směrem dolů. Při provozu s částečným zatížením se tím snižují ztráty způsobované škrcením sání. Naproti tomu v provozní oblasti limitované sklonem k detonačnímu spalování profituje směs z intenzivnějšího rozpínání, které snižuje tlak a teplotu směsi. V důsledku toho lze okamžik zážehu posunout do oblasti vyšší účinnosti a minimalizovat riziko nekontrolovaně probíhajícího spalování. Díky tomu bylo možné zvýšit kompresní poměr na 12,5:1. Zvýšení kompresního poměru přispívá ke zvýšení účinnosti. A to snižuje spotřebu paliva a emise CO2.
Variabilní geometrie rozváděcích lopatek. Vzhledem k tomu, že jsou doby otevření sacích ventilů v Millerově cyklu kratší, musí být plnění válců realizováno vyšším plnicím tlakem. Volkswagen za tím účelem používá výfukové turbodmychadlo s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek VTG. Díky VTG lze individuálně zvýšit výkon turbíny. Tento druh turbodmychadel ve spojení se zážehovými motory nalézal dosud uplatnění pouze ve vysokovýkonných sportovních vozech. Volkswagen je nyní prvním výrobcem, který používá turbodmychadlo VTG ve velkosériově vyráběném zážehovém motoru. Pro porovnání: U klasického systému přeplňování turbodmychadlem je v závislosti na provozních podmínkách vedena část výfukových plynů obtokovým ventilem mimo turbínu. Přitom dochází ke ztrátám energie. Naproti tomu v motoru 1.5 TSI ACT BlueMotion proudí díky VTG vždy 100 procent výfukových plynů turbínou. Vysoká účinnost turbodmychadla zajišťuje za všech okolností optimální plnění válců. Výsledkem jsou nižší hodnoty spotřeby paliva a emisí a rychlejší reakce motoru na povely pedálu plynu.
TSI s velkou budoucností. Ve střednědobém horizontu uvede Volkswagen na celém světě na trh další verze pohonu, využívající techniku motoru 1.5 TSI ACT BlueMotion. Myslitelné jsou jednotky s menším počtem válců a nižším zdvihovým objemem, ale i varianty s mnohem vyšším výkonem. Vývojáři motorů kromě toho vytvořili technickou platformu, na jejímž základě lze realizovat také různé varianty hybridního pohonu (částečný, kompletní a s možností externího nabíjení) i pohon na zemní plyn (CNG).