Volkswagen letos připomíná mimořádně „sportovní“ jubileum: Ve dnech 6. až 10. dubna 2016 probíhají na essenské výstavě Techno Classica oslavy 40. narozenin modelu Volkswagen Golf GTI, vozu, který se stal v průběhu uplynulých čtyř desetiletí skutečnou ikonou a dodnes dobývá srdce svých fanoušků jízdou na plný plyn.

Výstavní expozice oddělení Volkswagen Classic se nese v roce 2016 ve znamení modelu GTI. „Sportovní Golf“, jehož se mělo podle původního plánu vyrobit pouhých 5000 vozidel, se rychle stal velmi úspěšným modelem – od roku 1976 dodnes byly vyrobeny téměř dva miliony vozů Golf GTI. Volkswagen Classic tak na výstavě Techno Classica, v hale 7.0, představí mimořádně atraktivní výběr sedmi exkluzivních vozů Golf GTI, ilustrujících čtyři desetiletí historie GTI.

Exponáty pokrývají celé období od prvního modelu, který zrychlil tep fanoušků rychlých vozů, až po sedmou generaci. Vedle prvního GTI z roku 1976 bude stát GTI z roku 1983, který byl restaurován v rámci učňovského projektu, mistrovský Golf II GTI skupiny A z roku 1986, speciální model „Edition 20“ z roku 1997, Golf V GTI „Need for Speed“ z roku 2008, designérská studie GTI Roadster o výkonu 503 koní z roku 2014 a zcela nový Golf GTI Clubsport s výkonem až 290 koní a závodní technikou pro běžné silnice.

Volkswagen-Golf-GTI-Clubsport-nahled

Pamětníci, rapper a příběhy: Volkswagen Classic připravil pro výstavu Techno Classica atraktivní rámcový program

Kromě sedmi exponátů GTI nabízí Volkswagen Classic návštěvníkům výstavy Techno Classica rozmanitý rámcový program:

Při oslavě jubilea GTI nemůže chybět téma motoristického sportu. Hans-Joachim „Strietzel“ Stuck, jeden z nejznámějších německých závodních jezdců a sám majitel vozu Golf I GTI, se v první den výstavy podělil s odborníky o své zkušenosti z motoristického sportu. Návštěvníci budou mít možnost setkání s legendou motoristického sportu v expozici Volkswagen Classic ve dnech 6. a 9. dubna.

Rovněž v sobotu 9. dubna ovládnou expozici Volkswagen Classic baseballové čepice, vousy a „pohodové řeči“, protože do ní zavítá rapper MC Fitti a bude rozdávat autogramy. Rodák z Gifhornu je od raného mládí fanouškem značky Volkswagen. Jakým způsobem pogratuluje modelu Golf GTI, to prozradí až na výstavě Techno Classica.

Přečtěte si také:  Dálniční speciály používala policie už před 50 lety. Byly to upravené Škody 110 R v téměř civilním zbarvení

Kdo by si chtěl odnést z výstavy automobilovou vzpomínku, ten se může i letos těšit na fotografování v expozici Volkswagen Classic. Stačí se nechat zvěčnit fotografem ve společnosti s vybraným GTI – fotografie jsou samozřejmě opět zdarma.

Jubilejní brožura Volkswagen Classic shrnuje 40 let na 40 stranách, na nichž nabízí kompletní historii modelu, podrobné informace a zajímavosti ze čtyř desetiletí historie GTI. Brožuru obdržíte bezplatně přímo ve výstavní expozici.

Volkswagen Classic slaví jubileum modelu Golf se třemi magickými písmeny nejen v Essenu. U příležitosti otevření výstavy Techno Classica bude v internetovém magazínu Volkswagen Classic zveřejněn rozsáhlý speciál s příběhy, rozhovory a reportážemi k 40. výročí modelu Golf GTI.

V expozici oddělení Volkswagen Classic a Volkswagen Nutzfahrzeuge Oldtimer bude i v letošním roce stylově postaráno o klasické občerstvení: Beck’s Bulli z Hannoveru vystoupí v Essenu společně s vozem Volkswagen Currywurst Bulli, který bude obsluhovat své hosty na volné ploše před halou 7.0.

Exponáty GTI detailně

  • Golf I GTI, rok výroby 1976, zážehový čtyřválec 1,6 litru, 81 kW/110 koní

Tento GTI z prvního roku výroby pochází z Nizozemí. Byl to první Golf I GTI registrovaný v Nizozemí a původně sloužil jako předváděcí vozidlo dovozce vozů Volkswagen „Pon’s Automobielhandel“. Současným majitelem vozu je Porsche Centrum Gelderland, jehož ředitel Mark Wegh nechal první GTI nákladně restaurovat po dobu dvou let – samozřejmě výhradně s použitím originálních dílů Volkswagen.

Golf GTI I_small

  • Golf I GTI, „učňovský projekt“, rok výroby 1983, zážehový čtyřválec 1,8 litru, 82 kW/112 koní

Krátce před generační obměnou v roce 1983 vzniklo toto GTI, jehož karoserie byla rozebrána a nyní speciálně pro výstavu Techno Classica opět znovu sestavena. Projekt byl realizován Automobilovou sbírkou Volkswagen Osnabrück. V hlavních rolích: Nadšený fanoušek GTI Henrik Pöttger (21) a Leon Streib (19), kteří ve společnosti Volkswagen absolvují učňovský vzdělávací program v oboru mechatronik osobních vozů. Oba budou přítomni i na výstavě, aby své „dítě“ představili návštěvníkům.

  • Golf II GTI skupiny A, rok výroby 1986, zážehový čtyřválec 1,8 litru, 130 kW/176 koní

Tento Golf GTI s hmotností pouhých 880 kg byl v roce 1986 připraven oddělením Volkswagen Motorsport pro skupinu A mistrovství světa v rallye. Tehdejší předpisy připouštěly technické úpravy sériových dílů, které sloužily jak zvýšení výkonu, tak i snížení hmotnosti. Posádka Kenneth Eriksson a Peter Diekmann získala s tímto vozidlem titul mistra světa ve své třídě.

Přečtěte si také:  Ach ty ženy. Nejprve si spletla jedničku se zpátečkou a pak i brzdu s plynem

Golf GTI II Rallye_small

  • Golf III GTI „Edition 20“, rok výroby 1997, vznětový čtyřválec 1,9 litru, 85 kW/115 koní

Volkswagen překvapil k 20. jubileu fanoušky GTI speciální edicí, která byla poháněna mimořádně sportovním turbodieselem s přímým vstřikováním. Ve své době nejvýkonnější čtyřválcový motor TDI dosahoval v GTI výkonu 110 koní, čímž se vyrovnal prvnímu modelu Golf GTI. Speciální model zůstal v nabídce do roku 1997 a četnými detaily výbavy připomínal původní GTI.

  • Golf V GTI „Need for Speed“, rok výroby 2008, zážehový čtyřválec 2,0 litru, 147 kW/200 koní

Pro milovníky her mezi fanoušky GTI vznikl v roce 2008 Golf „Need for Speed“ jako výsledek spolupráce mezi značkou Volkswagen a výrobcem počítačových a video her Electronic Arts. Vozidlo disponuje třemi herními konzolemi, integrovanými do interiéru, na nichž mohou příznivci motoristického sportu přidávat pořádně plyn.

  • GTI Roadster Vision Gran Turismo, rok výroby 2014, zážehový šestiválec 3,0 litru, 370 kW/503 koní

Největší atrakcí je designérská studie GTI Roadster. Neobyčejný koncept existoval nejprve jen virtuálně – jako výsledek spolupráce mezi společnostmi Volkswagen a Sony Computer Entertainment. Pro Setkání GTI u jezera Wörthersee v roce 2014 se stal závodní vůz ze hry PlayStation®3 „Gran Turismo 6“ realitou. Zdrojem hnací síly je V6 přeplňovaný dvěma turbodmychadly, s nímž je roadster katapultován z 0 na 100 km/h za 3,6 sekundy. Nejvyšší rychlost: 309 km/h!

GTI Roadster Vision Gran Turismo_small

  • Golf VII GTI Clubsport, rok výroby 2016, zážehový čtyřválec 2,0 litru, 195 kW/265 koní

Clubsport je dosud nejvýkonnějším sériově vyráběným modelem GTI a byl vyvinut na oslavu 40. narozenin GTI. Výkon jeho motoru TSI 2,0 litru lze prostřednictvím funkce zvýšení plnicího tlaku po dobu deseti sekund zvýšit dokonce na 213 kW/290 koní. Clubsport nabízí hodnoty přítlaku, běžné v motoristickém sportu, a je připraven pro jízdu na závodním okruhu díky nově tvarovanému přednímu nárazníku, zadnímu spoileru, difuzoru a bočním prahům.

VW-Golf-GTI-Clubsport-15