Prodejci a importéři se zájmem o motoristický sport založili před 50 lety, 11. července 1966, v Mnichově svaz „Verband Formel V Europa e.V.“ – a touto událostí se datuje vznik oddělení Volkswagen Motorsport. Všechno však začalo již v roce 1963 v USA, kde s využitím techniky výrobce automobilů z Wolfsburgu vznikl seriál závodů Formule V („Formula Vee“) pro talentované mladé jezdce.
Malé formulové závodní vozy – s díly z legendárního modelu Volkswagen Brouk – si díky reimportu získaly velkou popularitu také v Německu. Kromě národních mistrovství a srovnávacích závodů mezi USA a Evropou existovalo také neoficiální mistrovství světa. Od roku 1971 byly tyto formulové závody organizovány pod označením Formule Super V, z níž vzešli pozdější mistři světa Jochen Rindt (A), Niki Lauda (A) a Keke Rosberg (FIN).
Tradice: podpora mladých talentů je pro Volkswagen nejvyšší prioritou
Tehdy ještě velmi malý svaz se v říjnu 1973 přestěhoval z bavorského hlavního města Mnichova do Hannoveru, kde byla v roce 2004 zapsána do obchodního rejstříku společnost Volkswagen Motorsport GmbH, která má v Hannoveru sídlo dodnes. Volkswagen po úspěšné éře Formule V i nadále intenzivně podporoval mladé talentované jezdce. Ve Formuli 3 s motorem Volkswagen nasměrovali svou kariéru do nejvyšších sfér motoristického sportu například rekordní mistr světa ve Formuli 1 Michael Schumacher (D) nebo legenda vytrvalostního závodu 24 h v Le Mans Tom Kristensen (DK).
Milníky: od závodní školy v kategorii cestovních vozů až po trojnásobné triumfy na „Dakaru“ a v mistrovství světa v rallye
Volkswagen se zapsal také do historie závodů cestovních vozů a samozřejmě i do historie soutěží. V závodní škole v kategorii cestovních vozů se učili mladí jezdci v letech 1998 až 2014 základy motoristického sportu. Závodní vůz Scirocco GT24 s pohonem na zemní plyn k tomu přidal vítězství ve své třídě ve čtyřiadvacetihodinovém závodě na Nürburgringu. Za pozornost stojí také jedinečně úspěšná účast značky Volkswagen v legendární Rallye Dakar, v níž tým zvítězil třikrát v řadě v letech 2009 až 2011 s vozem Race Touareg. Vrcholem úspěchů v motoristickém sportu byl pak vstup do mistrovství světa v rallye FIA WRC. Třikrát za sebou – v letech 2013 až 2015 – získal Volkswagen se soutěžním vozem Polo R WRC všechny tři tituly: v mistrovství světa konstruktérů a s posádkou Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) také v mistrovství světa jezdců a spolujezdců. To je úspěšný příběh, k němuž by Volkswagen rád přidával nové kapitoly i v následujících letech.
Jost Capito, ředitel týmu Volkswagen Motorsport: „Volkswagen má v roce 50. výročí oddělení Volkswagen Motorsport historicky nejlepší postavení v motoristickém sportu, které zahrnuje velmi ucelený program. V celosvětovém měřítku bojujeme se soutěžním vozem Polo R WRC v mistrovství světa v rallye, na okruzích ve Formuli 3 podporujeme talentované mladé jezdce a se závodním vozem Golf GTI TCR se účastníme různých mezinárodních závodních seriálů TRC. Navíc jsme se dobře etablovali v USA s týmem Andretti Autosport v rallyecrossu, moderním sportu, který získává na popularitě. Volkswagen je tak v motoristickém sportu orientován na úspěšnou budoucnost. A to je důvodem k oslavám, zároveň však také závazkem a motivací pro další usilování. Chceme být úspěšní všude, kde se objevíme.“