Ještě před pár lety se zdálo, že dvouspojkové převodovky ovládnou svět. Nabízejí totiž rychlé řazení, mají ve srovnání s konvenčními automaty nízké odpory a tedy i ztráty, což se projevuje na nižší spotřebě paliva a také emisích. Zejména koncerny Volkswagen a Hyundai do nich vkládaly velké naděje a v Evropě je dnes najdeme ve většině jejich modelů napříč všemi jejich značkami. Jenže v Americe se karta obrací a právě ti největší zastánci dvouspojkových automatů od nich začínají ustupovat.
Volkswagen už oficiálně potvrdil, že jeho modely určené pro USA dostanou klasické osmistupňové automaty s hydrodynamickým měničem. Převodovky DSG si ponechají jen sportovnější varianty modelů jako například Golf GTI nebo Jetta GLI. Důvod? Američané se nikdy úplně nesžili s chováním dvouspojkových převodovek. Podle produktové manažerky tamního zastoupení VW Melindy Godec si zákazníci na tamním trhu zvykli na „hedvábně hladké“ řazení klasických automatů, což dvouspojky úplně nedělají, a výrobce je nechce ztratit jen kvůli technické odlišnosti.
Podobný příběh píše Hyundai. U modelů Santa Fe a Santa Cruz se ukázalo, že sedmistupňová dvouspojková převodovka není zrovna vzorem jemnosti a spolehlivosti. V některých případech se dokonce poruchovost pohybovala tak vysoko, že musely být převodovky měněny. Automobilka proto ustupuje a přechází na klasické osmistupňové automaty, které zákazníkům nabídnou vyšší komfort a méně starostí.
Co je za tím? Především technická složitost a výrobní náklady DSG (VW) a DCT (Hyundai). Aby byla dvouspojková převodovka spolehlivá, musí být robustní a tím pádem je drahá. Prémiové značky typu Porsche nebo Audi si to mohou dovolit, ale v mainstreamových značkách aut, kde se hledá kompromis mezi cenou a výkonem, se slabiny ukazují jednodušeji. Pokud se k tomu přidá americký zákazník, který od převodovky čeká hlavně pohodlí a dlouhou životnost, dostáváme jasný důvod, proč se od DSG a DCT upouští.
Otázkou zůstává, kdy a jestli vůbec podobný trend zasáhne i Evropu. Zatím se dvouspojky drží díky přísným (a navíc neustále se zpřísňujícím) emisním limitům, které tlačí na co nejefektivnější techniku. Pokud se však bude opakovat scénář z USA – tedy rostoucí nespokojenost zákazníků a drahé opravy – může i na starém kontinentu přijít doba, kdy rychlost řazení ustoupí do pozadí a na prvním místě bude pohodlí a spolehlivost.
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek
Já jsem si právě kvůli této dvojspojkové převodovce koupil WV, Jsme s ní maximálně spokojení. Najezdil jsem po USA více než 30.000 km s jejich automaty a jako „blbý“ uživatel nevidím žádnou výhodu amerických automatů proti evropským dvojspojkám. HonzaM
Skoro bych řekl, že v evropě už změna ani není potřeba, neboť za deset let si už stejně bude většina lidí kupovat elektro. I bez toho, aby to někdo protěžoval, ten proces změny se už nastartoval a půjde to samo a rychleji než si mnozí myslíme. A v elektru se až na vyjímky neřadí.
Už aby to bylo i tady .. kvůli dvojspojce jsem z výběru vyřadil WV, KIA, Hyundai i Renault. Zbývá Japonsko a Stellantis, ale ti zase všude cpou 1.2 puretech, který tedy rozhodně není synonymem bezporuchovosti .. na BMW nemám lowe ..najedno toho na výběr moc nezbývá (teď mám vitaru, příští bude buď zase suzuki nebo toyka, subaru strašně žere .. možná honda .. a nebo mi jebne a koupím si dačku). Ale rozhodně s automatem!
Petře, prosím pokud poučujete a píšete o chytrolínech nevzdělancích… začněte nedříve u sebe. Účinnost rozhodně není stejná. Důvodem je, že Vámi zmiňované blokování měniče se aktivuje při ustáleném režimu, kdy už prokluz nemá smysl. Ale to už také nejsou zdaleka takové ztráty, jako při popojíždění. Souhlasím, že hydroměničové převodovky mají výrazně vyšší životnost a kromě výměn oleje jsou prakticky bezúdržbové. Po 7 letech ježdění s DSG a DCT jsem už hledal pouze auto s hydroměničovou převodovku (tím zcela vypadla prakticky všechna koncernová auta) a je to skvělá věc, ale účinnost (a stím spojené velmi mírné navýšení spotřeby) stejná není. Naštěstí!
Čím méně vymýslů, tím lépe pro řidiče. Zlatá klasická převodovka!!!
Pokud budete u DSG pravidelně po 60 tis. Km měnit olej a zároveň náplň v haldexu u 4×4, tak se memáte čeho bát ani u Octavie😉. Jak prosté to je.
Ano a o jaké převodovce píšete? 6Q ? OK, v zásadě souhlasím. Pokud o 7Q ani náhodou – ve 120 tis. začala prokluzovat sudá spojka (mezi tím mimochodem 2 záruční opravy voliče převodovky)… ano, tak prosté to je, „ať žije“ Octavia 4. BTW ten smrad spáleniny, který cítíte po vystoupení z auta (platí pro 6Q i 7Q) po 20ti minutách v zácpě taky na důvěře nepřidá. Náhoda? Ne každodenní rutina. Do služebního je to asi jedno, ale do vlasního byl tím pádem automat s hydroměničem podmínka.
Je to jednoduché, hydromechanická převodovka je jednodušší a životnost je v podstatě nekonečná. Pokud měníte olej, tak není nic, co by se opotřebovalo. Trvalo to dlouho těm chytrolínům, než na to přišli. A účinnost při blokování měniče je naprosto stejná, jako u dvojspojky. Ale to těm politologům a různým jiným polovzdělancům nevysvětlíte.