test-volkswagen-taigo-love-15-tsi-evo2-dsg-2025-20

Volkswagen i Hyundai mění kurz: dvouspojky nahrazují klasickými automaty

Autor: Petr Pilný - Zdroj: carscoops.com, motortrend.com - Foto: Pavel Srp - 21. 8. 2025


Ještě před pár lety se zdálo, že dvouspojkové převodovky ovládnou svět. Nabízejí totiž rychlé řazení, mají ve srovnání s konvenčními automaty nízké odpory a tedy i ztráty, což se projevuje na nižší spotřebě paliva a také emisích. Zejména koncerny Volkswagen a Hyundai do nich vkládaly velké naděje a v Evropě je dnes najdeme ve většině jejich modelů napříč všemi jejich značkami. Jenže v Americe se karta obrací a právě ti největší zastánci dvouspojkových automatů od nich začínají ustupovat.

Volkswagen už oficiálně potvrdil, že jeho modely určené pro USA dostanou klasické osmistupňové automaty s hydrodynamickým měničem. Převodovky DSG si ponechají jen sportovnější varianty modelů jako například Golf GTI nebo Jetta GLI. Důvod? Američané se nikdy úplně nesžili s chováním dvouspojkových převodovek. Podle produktové manažerky tamního zastoupení VW Melindy Godec si zákazníci na tamním trhu zvykli na „hedvábně hladké“ řazení klasických automatů, což dvouspojky úplně nedělají, a výrobce je nechce ztratit jen kvůli technické odlišnosti.

Podobný příběh píše Hyundai. U modelů Santa Fe a Santa Cruz se ukázalo, že sedmistupňová dvouspojková převodovka není zrovna vzorem jemnosti a spolehlivosti. V některých případech se dokonce poruchovost pohybovala tak vysoko, že musely být převodovky měněny. Automobilka proto ustupuje a přechází na klasické osmistupňové automaty, které zákazníkům nabídnou vyšší komfort a méně starostí.

Máte v autě DSG, CVT nebo „klasiku“? Každá automatická převodovka funguje jinak a něco jiného potřebuje

Co je za tím? Především technická složitost a výrobní náklady DSG (VW) a DCT (Hyundai). Aby byla dvouspojková převodovka spolehlivá, musí být robustní a tím pádem je drahá. Prémiové značky typu Porsche nebo Audi si to mohou dovolit, ale v mainstreamových značkách aut, kde se hledá kompromis mezi cenou a výkonem, se slabiny ukazují jednodušeji. Pokud se k tomu přidá americký zákazník, který od převodovky čeká hlavně pohodlí a dlouhou životnost, dostáváme jasný důvod, proč se od DSG a DCT upouští.

Otázkou zůstává, kdy a jestli vůbec podobný trend zasáhne i Evropu. Zatím se dvouspojky drží díky přísným (a navíc neustále se zpřísňujícím) emisním limitům, které tlačí na co nejefektivnější techniku. Pokud se však bude opakovat scénář z USA – tedy rostoucí nespokojenost zákazníků a drahé opravy – může i na starém kontinentu přijít doba, kdy rychlost řazení ustoupí do pozadí a na prvním místě bude pohodlí a spolehlivost.

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru