Říká se tomu i “daň z chudoby “nebo “daň za to, že nemáte na novější auto”. Eko poplatky jsou nastaveny tak, že při první registraci nebo první přeregistraci platíme za auto neplnící žádnou normu 10 000 Kč, za auto plnící normu Euro 1 5000 Kč a za auto splňující normu Euro 2 3000 Kč. Od Euro 3 se dnes už platí jen správní poplatek. Jenomže dle Svazu Svaz obchodu a cestovního ruchu to není dostačující.

Svaz minulý týden v Poslanecké sněmovně pořádal seminář, na kterém se řešila právě ojetá auta. V České republice se každým rokem prodá zhruba třikrát více ojetých aut než těch nových. „V loňském roce dosáhl počet prodaných ojetin přibližně 765 000 kusů, průměrná cena za ojeté auto činila 228 000 Kč. Hodnota trhu prodávaných ojetých vozidel se tak loni rovnala 174 miliardám Kč,“ říká předseda sněmovního podvýboru pro dopravu Martin Kolovratník a dodává: „Přestože průměrná cena za ojeté vozidlo stále roste, neboť lidé začali po krizi preferovat novější či lépe vybavená auta a jsou ochotni za ně více zaplatit, český vozový park stále stárne. Průměrné stáří vozu registrovaného v českém registru silničních vozidel se v prvním pololetí letošního roku navýšilo na 14,82 roku. Před sedmi lety bylo o skoro dva roky nižší.“

Velká spousta ojetin ze zahraničí je podle průzkumů po totální nehodě a na silnicích nemá co dělat

To byla ale jen jedna část semináře. Z té druhé vzešel návrh na změnu plateb za eko poplatky. Ačkoliv za ně byly od roku 2009 vybrány bezmála 4 miliardy korun, které pak mimo jiné posloužily v programu Zelená úsporám, kdy z nich lidé dostávají dotace na nové kotle, není to asi dost. Vláda bude projednávat návrh, který počítá se změnou.

Navrhuje se, že by poplatky mohly být zvýšeny za Euro 0 na 25 000 Kč, za Euro 1 na 20 000 Kč a za Euro 2 na 15 000 Kč. Nově by se ale mělo platiti i za auta, která splňují Euro 3 (přibližně od 2000 do 2005) a Euro 4 (platné od 2005 do 2009). Navrhované částky jsou 10 000 Kč, respektive 5000 Kč.

Svaz obchodu a cestovního ruchu, který tento návrh vymyslel, si od něj slibuje hlavně regulaci dovozu ojetin a také regulaci provozu ojetých aut. Stručně řečeno chce “silou” omladit vozový park.