tankovani-cerpaci-stanice-palivo-bmw-m760li-xdrive
Test BMW M760Li xDrive

Určitě to také znáte. Půjčíte si auto, protože to vaše je v servise nebo ho třeba vůbec nemáte, a než to půjčené vrátíte, musíte ho dotankovat. Jenže než zajedete k čerpací stanici, měli byste vědět, na které straně je hrdlo nádrže, abyste netahali tankovací pistoli přes auto. Ale víte, jak to zjistíte, aniž byste museli vystupovat z auta?

Nevíte? A přitom je to tak jednoduché. Stačí se podívat na palubní desku, respektive do kapličky přístrojů na ukazatel stavu paliva. Je tam totiž nenápadná nápověda.

V ukazateli stavu paliva je totiž vidět symbol stojanu čerpací stanice, u kterého může být trojúhelníček. A to je právě šipka, která prozrazuje, na které straně hrdlo nádrže je. Krásný příklad je to například v nedávno testované Hondě CR-V, kde je šipka mířící vlevo, kde se právě nachází hrdlo nádrže. Kdyby byl naopak trojúhelníček od ikony vpravo, bylo by hrdlo nádrže také vpravo.

A funguje to tak i na zcela digitálních palubních přístrojích, jak dokazuje například tento obrázek přístrojů z nové generace Rolls-Royce Phantom.

prvni-jizda-2018-rolls-royce-phantom

Šipky se dnes objevují už prakticky u všech posledních modelů drtivé většiny automobilových značek. Třeba modely koncernu Volkswagen je dříve neměly, ale teď už je mají. Nemá ji však například (teď už) poslední generace BMW M3. To má v budíkách jen ikonku stojanu a z něj vedoucí tankovací pistoli. Ta je umístěna na pravé straně, což prozrazuje přítomnost tankovacího hrdla vpravo. Pokud by byla tankovací pistole vyznačena od stojanu nalevo, byla by nádrž logicky na levé straně.

test-2017-bmw-m3-m-competition-m-dct

A proč jsou vlastně hrdla nádrží na levé i na pravé straně? Proč je nemají všechna auta stejně? Vysvětlení není úplně složité a souvisí s tím, kde bylo dříve auto vyrobeno, respektive po jaké straně silnici v té které zemi jezdilo. Před desítkami let totiž nebývaly velké čerpací stanice tak, jak je známe dnes. Bývaly malé, pouze s jednou řadou stojanů, takže při odbočení ze silnice jste zastavili a tankovali přímo, nemuseli jste auto obcházet. Při pravostranném provozu tak bylo hrdlo nádrže logicky vpravo, v případě levostranného provozu naopak vlevo. 

S rozvojem velkých čerpacích stanic už taková praxe vlastně ztrácí smysl, ale tradice některých značek zůstala. Mohlo by se zjednodušeně říci, že japonské, respektive asijské auto by mělo mít hrdlo nádrže vlevo, evropské nebo americké vpravo. Přesto to tak není, protože například japonské Subaru Levorg ho má vpravo a čistě evropská Alfa Romeo Giulia naopak vlevo.