Nehoda, ať je malá nebo velká, je velký stres. Účastníci mají mnoho povinností a jednou z nich je spojit se s pojišťovnou. Vysvětlíme si tedy, kdo vlastně nehodu pojišťovně hlásí a co všechno od něj pojišťovna bude chtít.
Oba účastníci nehody – nebo všichni, pokud je jich víc – by si místo střetu a veškerá poškození měli důkladně vyfotit, ideálně i natočit. Právě tyto materiály bude chtít pojišťovna. A vyžadovat bude také vyplnění formulář o dopravní nehodě, vozte jej v autě i s propiskou. Pokud bylo k nehodě nutné volat policii, připravte se na to, že pojišťovna bude chtít i její záznam.
Platí, že škody musí nahlásit všichni účastníci nehody, tedy jak viník, tak pojištěný. A vždy pojišťovně viníka, která bude hradit škody. Zákonem sice není stanovený časový termín, ale s nahlášením škody neotálejte. Čím dříve vše nahlásíte, tím rychleji se rozjede proces opravy nebo vyplacení škody. „Poté, co pojistnou událost nahlásíte na pojišťovnu, obdržíte identifikační číslo. Následně se touto záležitostí bude zabývat likvidátor pojišťovny. V řadě případů vás bude kontaktovat technik, který provede prohlídku poškozeného vozidla,“ vysvětlili specialisté ze srovnávače pojištění klik.cz.
Nabourat auto manželce či někomu z blízké rodiny může být problém. Povinné ručení nepomůže
Může se stát, že pojišťovna bude chtít něco doplnit, pak se sama ozve. V případě malých nehod bývá řešení ze strany pojišťovny na pár dnů, u větších nehod nebo v případě nějakých nejasností se to může protáhnout i na tři měsíce.
Co když viník nemá povinné ručení?
Může se stát, že viník nehody nemá sjednáno povinné ručení. Pokud vám protistrana nepředloží zelenou kartu, nebo třeba jen tvrdí, že ji zapomněla doma, volejte na místo policii. Následně škody nebudete hlásit pojišťovně, ale České kanceláři pojistitelů (ČKP). Ta se postará o vyplacení škody na vašem vozidle, postup přitom bude stejný, jako kdybyste vše řešili s nějakou konkrétní pojišťovnou. Viník bez pojištění se pak musí připravit na to, že ČKP po něm bude veškeré finance vymáhat zpět.
Z vlastní zkušenosti vím, že policii je dobré přivolat vždy. Stalo se mi, že škůdce sice předložil zelenou kart, ale pojistka byla zrušená pro nezaplacení.
Pokud nejste viník, je to vždycky lepší.